Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské identifikátory. Zda to elektromobilistům usnadní život, si nejsme jistí. Spíš by asi ocenili úplně jiné značení. Nařízení začíná na území Evropské unie platit 20. března. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechna nově registrovaná vozidla.

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2 vozidla Audi eTron Sportback. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Na jednotné evropské identifikační štítky na čerpacích stanicích si již řidiči zvykli. Benzinová paliva značí nápisy E5, E10 nebo E85 v kroužku, naftová paliva nápisy B7, B10 a XTL ve čtverečku a plnicí plynové stanice pak H2, CNG, LPG a LNG v kosočtvercích.

Nově se značení dostane i na nabíjecí stanice, konektory a zásuvky vozidel s elektrickým pohonem. Připravena je řada písmen značící různé konektory, nabíjecí napětí, rozlišují i střídavý a stejnosměrný proud. Písmena jsou umístěna uvnitř šestiúhelníku, na straně vozidla jde o bílé/stříbrné písmeno na černém pozadí s bílým/stříbrným obrysem, na straně nabíjecí stanice o černé písmeno na bílém/stříbrném pozadí s černým obrysem.

„Štítek je vizuální pomůckou pro spotřebitele, sloužící k ověření, že si pro svůj vůz zvolí vhodnou variantu dobíjení. Spotřebiteli postačí pouze zvolit štítek na dobíjecí stanici, který odpovídá štítku na jejich vozidle,“ uvádí se v oficiálním průvodním letáku a my jen doplňujeme: Pokud spotřebitel nevynaloží vysloveně chucknorrisovskou sílu či macgyverovskou dovednost, konektory stejně špatně zapojit nemůže.

Pomalejší AC nabíjení

Nabíjení střídavým proudem potkáte nejčastěji jako „destinační“ nabíjení v hotelech, firmách, na parkovištích supermarketů, na lampách veřejného osvětlení – a samozřejmě doma, ale tam si štítky lepit nemusíte. 

Nové značení AC nabíjení

Typ 1 je staré japonské Yazaki, najdete je zejména na starších Kia e-Soul, Nissan Leaf a Nissan e-NV200. Dnes jde o konektor spíše opuštěný, jak nový e-Soul, tak Leaf již mají Typ 2. Na nabíjecích stanicích jej nenajdete, k připojení se používá kabel s konektorem Typ 2 na straně nabíječky a Typ 1 na straně vozidla. Yazaki má vyhrazené písmeno B.

Typ 2 se nazývá Mennekes a dnes je prakticky výhradním standardem pro AC nabíjení elektromobilů. U některých stanic je konektor napevno na kabelu, u jiných je pro to připravena pouze zásuvka – každopádně čekejte písmeno C. 

S konektorem Typ 3 se v české nabíjecí síti nesetkáte, větší štěstí můžete mít na pomalých nabíječkách ve Francii nebo Itálii – mimo po dvou stranách zkoseného (3A) nebo oválného (3C) tvaru konektoru je nově poznáte podle písmena D a E. K nabíjení je potřeba kabel s Typ 3 na straně nabíječky a Typ 2 / Typ 1 na straně vozidla.

Rychlé DC nabíjení

U rychlého DC nabíjení je to ještě jednodušší. Proč tvůrci infografiky „pro spotřebitele“ zvolili označení „FF“ a „AA“ podle normy IEC 62195-3, které nikdo nezná, a nikoli „CCS2/Combo2“ a „Chademo“, která se běžně používá a je i uvedeno na nabíjecích stanicicích, to vědí asi jen oni. 

Nové značení DC nabíjení

Konektor CCS2 (též nazývaný Combo 2) je naprosto dominujícím evropským standardem pro DC nabíjení. „Combo“ se mu říká proto, že je tvořen konektorem Type 2 (AC nabíjení a komunikace) a dvojicí pinů pro DC nabíjení. Mimo starších vozidel Kia a Nissan s Yazaki a některých vozidel Tesla jej mají prakticky všechna vozidla s DC nabíjením. Písmeno K je pro systémy do 500 Voltů (drtivá většina dnešních elektromobilů) písmeno L pro systémy do 920 Voltů (dnes jen Porsche Taycan, v budoucnu třeba Ioniq 5, nebo Kia EV6). 

Značení může uživateli napovědět o rychlosti nabíjení. Příklad – nabiječka Hypercharger může po připojení vozidla se 400V systémem poskytnout s pasivně chlazeným kabelem jen cca 75 kW, zatímco s 900V systémem 150 kW (vyrostlo napětí, nikoli proud). S aktivně chlazeným kabelem ale umí 150 kW i do vozidla se 400V systémem, protože kabel zatížený vyšším proudem stihne uchladit. V jakékoli kombinaci se nemůže poškodit ani vozidlo ani nabíječka, ale zákazníkovi bude zřetelnější, jakou rychlost má očekávat. 

Tento případ je asi jediný, kde vidíme v novém značení smysl. U 800V nabíječek bez chlazeného kabelu uživatel snadněji pochopí, proč se jim vozidlo se 400V systémem nabíji pomaleji, než uvádí nabíječka na štítku.

Konektor „Typ 2“ neboli Mennekes je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů – 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Ve stejné logice to platí i u konektoru Chademo, který využívají některé starší asijské elektromobily (tj. ty, které mají AC konektor Yazaki) a také řidiči některých elektromobilů Tesla (zejména S a X), kteří tak s pomocí redukce mohou vozidlo nabíjet i mimo síť firemních nabíječek Supercharger s proprietární variantou konektoru Typ 2 (Typ 2a, poslední položka v tabulce, písmeno O, nelze omylem zapojit do ostatních Type2 zásuvek).

Standard Chademo je postupně opouštěn, i evropská verze Tesla Model 3 již má konektor CCS2 (a ten je i na novějších nabíječkách Supercharger). Pro Chademo jsou rezervovány písmena M a N.  

U DC nabíjení je kabel vždy součástí nabíječky, proto identifikátory řeší jen zásuvku na straně vozidla a konektor na konci kabelu u nabíječky.

Lepení začíná

Označení začne na území EU platit 20. března 2021. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechny nově registrovaná vozidla. Týká se to všech vozidel nabíjených z rozvodné sítě (tedy bateriová a plug-in hybridní) ve všech kategoriích, tedy osobní, nákladní, motocykly, čtyřkolky a další. 

Starší vozidla ani domácí nabíjecí stanice být těmito identifikátory označeny nemusí.

Nakolik to může řidičům elektromobilů pomoci při nabíjení vozidel si nejsme jistí. Z jejich pohledu by určitě byla přínosnější standardizace vodorovného i svislého dopravního značení dobíjecích stanic a související osvěta veřejnosti. Největší komplikací při provozu elektromobilů jsou totiž řidiči zbytečně blokující nabíjecí stanice – ať již pouze odstaveným elektromobilem, nebo vozidlem se spalovacím motorem.  

Jaký vidíte uživatelský smysl nových identifikátorů?

celkem hlasů: 854
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 26. března 2021. Anketa je uzavřena.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Nabíjecí UFC HUB ČEZ

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z...

KOMENTÁŘ: Ekologická mobilita pro třetí svět je drahá utopie

Market stall worker, Minilik Shewaferaw, 30, poses for a photograph next to...

Rozvojové země mají potenciál k tomu, aby k lepšímu změnily celosvětovou bilanci emisí osobní...

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi

Před nástupem do práce je třeba se vybít. A to doslova. Každý, kdo v novém provozu na kompletaci...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Volkswagen spustil v Berlíně službu pro sdílení aut. Minutová autopůjčovna...

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.5 GTX

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho...

České dotace na elektromobily dostaly stopku. Evropská komise má výhrady

BMW i4

Chystaný plán podpory elektromobility v Česku je náhle odložen. Vláda měla připravenou skoro...

Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku

Skica malého elektromobilu v podání značky Škoda

Koncern Volkswagen uveřejnil první skici svých menších elektrických modelů značek VW, Škoda a...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Evropa táhne proti lithiu. Potřebuje ho ovšem pro nařizované elektromobily

Premium Levá ruka neví, co dělá pravá. Jinak nelze popsat rozhodování Evropské unie, jež tlačí na rozmach elektromobility....

Autofotka týdne: Matchbox v životní velikosti v podání české firmy

Je to sen všech kluků schovaných v každém chlapovi – mít co nejvěrnějšího „angličáka“. V Berlíně to splní Driverama....

Nedostatek polovodičů bude pokračovat i v příštím roce, předpovídá Mercedes

Celosvětový nedostatek polovodičů, který narušuje výrobu automobilového sektoru, bude pokračovat i v příštím roce. Řekl...

Autonovinky snů. Supermercedes jede pozdě, Picasso postavil sporťák z uhlíku

Čerstvý přehled zajímavých novinek ukazuje, že automobilový průmysl je stále nekončící pestrou směsicí zajímavých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...