Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské identifikátory. Zda to elektromobilistům usnadní život, si nejsme jistí. Spíš by asi ocenili úplně jiné značení. Nařízení začíná na území Evropské unie platit 20. března. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechna nově registrovaná vozidla.

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2 vozidla Audi eTron Sportback. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Na jednotné evropské identifikační štítky na čerpacích stanicích si již řidiči zvykli. Benzinová paliva značí nápisy E5, E10 nebo E85 v kroužku, naftová paliva nápisy B7, B10 a XTL ve čtverečku a plnicí plynové stanice pak H2, CNG, LPG a LNG v kosočtvercích.

Nově se značení dostane i na nabíjecí stanice, konektory a zásuvky vozidel s elektrickým pohonem. Připravena je řada písmen značící různé konektory, nabíjecí napětí, rozlišují i střídavý a stejnosměrný proud. Písmena jsou umístěna uvnitř šestiúhelníku, na straně vozidla jde o bílé/stříbrné písmeno na černém pozadí s bílým/stříbrným obrysem, na straně nabíjecí stanice o černé písmeno na bílém/stříbrném pozadí s černým obrysem.

„Štítek je vizuální pomůckou pro spotřebitele, sloužící k ověření, že si pro svůj vůz zvolí vhodnou variantu dobíjení. Spotřebiteli postačí pouze zvolit štítek na dobíjecí stanici, který odpovídá štítku na jejich vozidle,“ uvádí se v oficiálním průvodním letáku a my jen doplňujeme: Pokud spotřebitel nevynaloží vysloveně chucknorrisovskou sílu či macgyverovskou dovednost, konektory stejně špatně zapojit nemůže.

Pomalejší AC nabíjení

Nabíjení střídavým proudem potkáte nejčastěji jako „destinační“ nabíjení v hotelech, firmách, na parkovištích supermarketů, na lampách veřejného osvětlení – a samozřejmě doma, ale tam si štítky lepit nemusíte. 

Nové značení AC nabíjení

Typ 1 je staré japonské Yazaki, najdete je zejména na starších Kia e-Soul, Nissan Leaf a Nissan e-NV200. Dnes jde o konektor spíše opuštěný, jak nový e-Soul, tak Leaf již mají Typ 2. Na nabíjecích stanicích jej nenajdete, k připojení se používá kabel s konektorem Typ 2 na straně nabíječky a Typ 1 na straně vozidla. Yazaki má vyhrazené písmeno B.

Typ 2 se nazývá Mennekes a dnes je prakticky výhradním standardem pro AC nabíjení elektromobilů. U některých stanic je konektor napevno na kabelu, u jiných je pro to připravena pouze zásuvka – každopádně čekejte písmeno C. 

S konektorem Typ 3 se v české nabíjecí síti nesetkáte, větší štěstí můžete mít na pomalých nabíječkách ve Francii nebo Itálii – mimo po dvou stranách zkoseného (3A) nebo oválného (3C) tvaru konektoru je nově poznáte podle písmena D a E. K nabíjení je potřeba kabel s Typ 3 na straně nabíječky a Typ 2 / Typ 1 na straně vozidla.

Rychlé DC nabíjení

U rychlého DC nabíjení je to ještě jednodušší. Proč tvůrci infografiky „pro spotřebitele“ zvolili označení „FF“ a „AA“ podle normy IEC 62195-3, které nikdo nezná, a nikoli „CCS2/Combo2“ a „Chademo“, která se běžně používá a je i uvedeno na nabíjecích stanicicích, to vědí asi jen oni. 

Nové značení DC nabíjení

Konektor CCS2 (též nazývaný Combo 2) je naprosto dominujícím evropským standardem pro DC nabíjení. „Combo“ se mu říká proto, že je tvořen konektorem Type 2 (AC nabíjení a komunikace) a dvojicí pinů pro DC nabíjení. Mimo starších vozidel Kia a Nissan s Yazaki a některých vozidel Tesla jej mají prakticky všechna vozidla s DC nabíjením. Písmeno K je pro systémy do 500 Voltů (drtivá většina dnešních elektromobilů) písmeno L pro systémy do 920 Voltů (dnes jen Porsche Taycan, v budoucnu třeba Ioniq 5, nebo Kia EV6). 

Značení může uživateli napovědět o rychlosti nabíjení. Příklad – nabiječka Hypercharger může po připojení vozidla se 400V systémem poskytnout s pasivně chlazeným kabelem jen cca 75 kW, zatímco s 900V systémem 150 kW (vyrostlo napětí, nikoli proud). S aktivně chlazeným kabelem ale umí 150 kW i do vozidla se 400V systémem, protože kabel zatížený vyšším proudem stihne uchladit. V jakékoli kombinaci se nemůže poškodit ani vozidlo ani nabíječka, ale zákazníkovi bude zřetelnější, jakou rychlost má očekávat. 

Tento případ je asi jediný, kde vidíme v novém značení smysl. U 800V nabíječek bez chlazeného kabelu uživatel snadněji pochopí, proč se jim vozidlo se 400V systémem nabíji pomaleji, než uvádí nabíječka na štítku.

Konektor „mennekes Type 2“ je evropským standardem pro AC dobíjení...

Konektor „Typ 2“ neboli Mennekes je evropským standardem pro AC dobíjení elektromobilů. Vedle pětice notoricky známých vodičů – 3 fáze, nulák, zem má dva speciální piny, takzvaný control pilot a proximity pilot. První jmenovaný nese PWM signál z elektroniky kabelu, který palubní nabíječku informuje o tom, jaký proud může využít. Druhý pin slouží pro kontrolu, zda je konektor správně připojen a „dozasunut“ do konektoru. Pokud se nespojí s pinem ve vozidlu, nabíjení nezačne.

Ve stejné logice to platí i u konektoru Chademo, který využívají některé starší asijské elektromobily (tj. ty, které mají AC konektor Yazaki) a také řidiči některých elektromobilů Tesla (zejména S a X), kteří tak s pomocí redukce mohou vozidlo nabíjet i mimo síť firemních nabíječek Supercharger s proprietární variantou konektoru Typ 2 (Typ 2a, poslední položka v tabulce, písmeno O, nelze omylem zapojit do ostatních Type2 zásuvek).

Standard Chademo je postupně opouštěn, i evropská verze Tesla Model 3 již má konektor CCS2 (a ten je i na novějších nabíječkách Supercharger). Pro Chademo jsou rezervovány písmena M a N.  

U DC nabíjení je kabel vždy součástí nabíječky, proto identifikátory řeší jen zásuvku na straně vozidla a konektor na konci kabelu u nabíječky.

Lepení začíná

Označení začne na území EU platit 20. března 2021. Označené tak budou všechny veřejné dobíjecí stanice a všechny nově registrovaná vozidla. Týká se to všech vozidel nabíjených z rozvodné sítě (tedy bateriová a plug-in hybridní) ve všech kategoriích, tedy osobní, nákladní, motocykly, čtyřkolky a další. 

Starší vozidla ani domácí nabíjecí stanice být těmito identifikátory označeny nemusí.

Nakolik to může řidičům elektromobilů pomoci při nabíjení vozidel si nejsme jistí. Z jejich pohledu by určitě byla přínosnější standardizace vodorovného i svislého dopravního značení dobíjecích stanic a související osvěta veřejnosti. Největší komplikací při provozu elektromobilů jsou totiž řidiči zbytečně blokující nabíjecí stanice – ať již pouze odstaveným elektromobilem, nebo vozidlem se spalovacím motorem.  

Jaký vidíte uživatelský smysl nových identifikátorů?

celkem hlasů: 854

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 26. března 2021. Anketa je uzavřena.

Žádný smysl nevidím.721
Jako laikovi mi pomůže ke snadnější identifikaci správného konektoru.93
Smysl v tom vidím, ale není uveden v možnostech výše.25
Pomůže mi odlišit 400V/800V nabíječky bez sledování jiných parametrů. 15


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Kolik stojí kilometr - auta na elektřinu se stále nevyplatí.

VIDEO Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO...

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

VIDEO Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America,...

Tesla 3 slaví páté narozeniny, je nejprodávanějším elektromobilem na světě

Představení nového elektromobilu Tesla 3

VIDEO V dosavadní krátké historii americké automobilky Tesla, která se zaměřuje výhradně na výrobu...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2...

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské...

Elektrická kia je symbolem přerodu značky. Spalovací motory zatím nezavrhla

Kia EV6

Automobilka Kia se mění. Podobně jako řada jiných značek sází na elektromobilitu a hledá nové cesty...

Čínský výrobce smartphonů Xiaomi se chystá vyrábět elektromobily

Xiaomi Mi Note 10

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi plánuje vyrábět v továrně čínského výrobce aut Great Wall...

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Tunely na obchvatu Prahy čeká oprava, rychlostní limit se zatím nezvýší

Od června do listopadu se řidiči musí připravit na rekonstrukci dvou tunelů na Pražském okruhu – Lochkovského a...

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále...

Draze ušetřené minuty: časová tíseň spouští u řidiče nebezpečné reakce

Premium Čas schází všem a většina lidí se snaží dohnat skluz po cestě autem. Šetření minut za volantem auta je ale smrtelně...

Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D
Nastartujte svůj den kvalitní snídaní. 50 rodin otestuje Ranní chlebík s vitamínem D

Přihlaste se do velkého testování a ochutnejte novinku od Penamu – Ranní chlebík s vitamínem D, chia, červenou quinou a dýňovými semínky. Dodá...

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...