Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jen pro řidiče: Lancer Evo X a Subaru Impreza

Mitsubishi stvořilo už desátou generaci modly rallystů. Subaru se rozhodlo jít neprobádanými cestami... a možná také trochu narazí u skalních fanoušků.
Mitsubishi EVO X

Mitsubishi EVO X | foto: Motorauthority

Kouzlo možnosti koupit si v prodejně čistokrevné sportovní náčiní dělá z návštěvy dealerství se třemi diamanty (Mitsubishi) a nebo souhvězdím plejády (Subaru) výjimečný zážitek.

Mezi nákupními taškami pro tchyni, rodinnými praktickými kombíky a dalšími vcelku konvenčními auty tam stávají oni... dva odvěcí rivalové. Formou možná staromódně purističtí, obsahem ale jednoznační.

Každý den do kanceláře s nimi jezdí jen masochisté a na prázdniny k moři s rodinou sadisté. Když ale vyrazí na víkendovou projížďku, chytí je jen málokdo.

U Mitsubishi vsadili u desítky stejně jako u předchozích generací na klasický sedan. Karoserii krajně nepraktickou co do využitelnosti, pro rallyeové dovádění je její vhodnost také vcelku diskutabilní.

Milovníci dvou odvěkých rivalů ale k pojetí nového eva říkají: "Naštěstí!" To, co "provedli" designéři druhému z nich, budou subaristé vstřebávat ještě hodně dlouho.

Subaru Impreza WRX

Nová impreza se stala hatchbackem, a to hatchbackem tak unylým, jak to jen jde. Kromě pětidveřové verze se představí i sedan, i ten však bude mít svou podobou do stávající lehkonohé imprezy daleko.

"Letecký" design je po odchodu Andrease Zapatinase tentam. Návrhářům nové imprezy kromě kontroverzního designéra řeckého původu, který od Subaru loni odešel, vedl tužky pravděpodobně duch uniknuvší z archivu korejských automobilek poloviny devadesátých let.

Žraločí tvary eva X ukázalo Mitsubishi na autosalonu v Tokyu v roce 2005 na Prototypu X. Pak s ním do omrzení objíždělo autosalony, teď čekání konečně skončilo. Sériová verze je stejně svalnatá, agresivní, zamračená a už od pohledu pekelně rychlá. Subarovský knedlík bude muset obléknout hodně válečné barvy, aby vedle něj nevypadal směšně.

Na prvním místě je u obou konkurentů ale samozřejmě technika. A ta zůstává stejně úžasná u obou dvou. Bez pohonu všech kol nesmí přejet práh fabriky. Oba samozřejmě kočírují všechna čtyři kola aktivními diferenciály s předdefinovanými charakteristikami pro různé jízdní podmínky.

Mitsubishi pohání turbodmychadlem bičovaný dvoulitr MIVEC, ze kterého vydolovali 300 koní. Manuální převodová skříň má šest stupňů, v nabídce má být i sekvenční převodovka. Oproti stávající generaci narostly míry a hmotnost se dostala na neskromných patnáct centů.

Impreza v hatchbackové podobě naopak nějaké to kilo ubere. STIčko by mělo být o nějakých 20 až 30 kilogramů lehčí než stávající verze. Rozvor se protáhl o 94 milimetrů. Verze sedan povyrostla o 12,5 centimetru.

Motorové verze ponesou pravděpodobně stejná označení jako dnes: 1,5, 2,0, 2,5 WRX a 2,5 WRX STI. Poslední z nich dosahuje výkonu 225 turbokoní. Konečně se pod kapotu dostane také dlouho vyvíjený a slibovaný turbodiesel, který automobilka ukázala na autosalonu v Ženevě, ale nic pořádného k němu neprozradila.

Poprvé v historii se má podle serveru Motorauthority Mitsubishi EVO (DALŠÍ FOTKY) začít prodávat nejprve mimo Japonsko. Američané si nadpozemských mitsubishi budou užívat už od začátku roku 2008.

Evropa by ho mohla uvidět už na autosalonu ve Frankfurtu, kdy se dostane do prodeje, zatím jasné není.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...