Jen pro řidiče: Lancer Evo X a Subaru Impreza

aktualizováno 
Mitsubishi stvořilo už desátou generaci modly rallystů. Subaru se rozhodlo jít neprobádanými cestami... a možná také trochu narazí u skalních fanoušků.

Mitsubishi EVO X | foto: Motorauthority

Kouzlo možnosti koupit si v prodejně čistokrevné sportovní náčiní dělá z návštěvy dealerství se třemi diamanty (Mitsubishi) a nebo souhvězdím plejády (Subaru) výjimečný zážitek.

Mezi nákupními taškami pro tchyni, rodinnými praktickými kombíky a dalšími vcelku konvenčními auty tam stávají oni... dva odvěcí rivalové. Formou možná staromódně purističtí, obsahem ale jednoznační.

Každý den do kanceláře s nimi jezdí jen masochisté a na prázdniny k moři s rodinou sadisté. Když ale vyrazí na víkendovou projížďku, chytí je jen málokdo.

U Mitsubishi vsadili u desítky stejně jako u předchozích generací na klasický sedan. Karoserii krajně nepraktickou co do využitelnosti, pro rallyeové dovádění je její vhodnost také vcelku diskutabilní.

Milovníci dvou odvěkých rivalů ale k pojetí nového eva říkají: "Naštěstí!" To, co "provedli" designéři druhému z nich, budou subaristé vstřebávat ještě hodně dlouho.

Subaru Impreza WRX

Nová impreza se stala hatchbackem, a to hatchbackem tak unylým, jak to jen jde. Kromě pětidveřové verze se představí i sedan, i ten však bude mít svou podobou do stávající lehkonohé imprezy daleko.

"Letecký" design je po odchodu Andrease Zapatinase tentam. Návrhářům nové imprezy kromě kontroverzního designéra řeckého původu, který od Subaru loni odešel, vedl tužky pravděpodobně duch uniknuvší z archivu korejských automobilek poloviny devadesátých let.

Žraločí tvary eva X ukázalo Mitsubishi na autosalonu v Tokyu v roce 2005 na Prototypu X. Pak s ním do omrzení objíždělo autosalony, teď čekání konečně skončilo. Sériová verze je stejně svalnatá, agresivní, zamračená a už od pohledu pekelně rychlá. Subarovský knedlík bude muset obléknout hodně válečné barvy, aby vedle něj nevypadal směšně.

Na prvním místě je u obou konkurentů ale samozřejmě technika. A ta zůstává stejně úžasná u obou dvou. Bez pohonu všech kol nesmí přejet práh fabriky. Oba samozřejmě kočírují všechna čtyři kola aktivními diferenciály s předdefinovanými charakteristikami pro různé jízdní podmínky.

Mitsubishi pohání turbodmychadlem bičovaný dvoulitr MIVEC, ze kterého vydolovali 300 koní. Manuální převodová skříň má šest stupňů, v nabídce má být i sekvenční převodovka. Oproti stávající generaci narostly míry a hmotnost se dostala na neskromných patnáct centů.

Impreza v hatchbackové podobě naopak nějaké to kilo ubere. STIčko by mělo být o nějakých 20 až 30 kilogramů lehčí než stávající verze. Rozvor se protáhl o 94 milimetrů. Verze sedan povyrostla o 12,5 centimetru.

Motorové verze ponesou pravděpodobně stejná označení jako dnes: 1,5, 2,0, 2,5 WRX a 2,5 WRX STI. Poslední z nich dosahuje výkonu 225 turbokoní. Konečně se pod kapotu dostane také dlouho vyvíjený a slibovaný turbodiesel, který automobilka ukázala na autosalonu v Ženevě, ale nic pořádného k němu neprozradila.

Poprvé v historii se má podle serveru Motorauthority Mitsubishi EVO (DALŠÍ FOTKY) začít prodávat nejprve mimo Japonsko. Američané si nadpozemských mitsubishi budou užívat už od začátku roku 2008.

Evropa by ho mohla uvidět už na autosalonu ve Frankfurtu, kdy se dostane do prodeje, zatím jasné není.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Audi A5 2.0 TDI 2016 ·
Audi A5 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 33 213 km, diesel
550 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz