Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

  • 31
Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po dvaapadesáté nenechává tuto příležitost ujít a předvádí zde koncepty a speciály, které připravuje s dvorním dodavatelem dílů Mopar.

Některé prvky z představených speciálů se dostávají i do výroby; my bychom si samozřejmě přáli, aby to byly všechny. Je tu totiž k vidění spousta parády i vtipných technických nápadů.

„Posouvání hranic je nám vlastní, tyto kousky jsou nejlepším důkazem. A na této akci pokaždé získáme spoustu pro nás cenných ohlasů - včetně těch kritických - od věrných fanoušků značky,“ říká šéf Jeepu Mike Henley.

Koncepty i stovky sériových - více či méně upravených - jeepů se prohánějí po trasách, které vedou po zdejších skalách a písčitých pouštích a často i v červeném mazlavém bahně. 

JEEP NACHO

Jeep Nacho

Wrangler, pojmenovaný podle populární mexické tortille, ohromuje hlavně 37“ koly, jinak je to auto bez větších úprav. Jde o ukázkový model katalogového příslušenství Moparu. Nacho však dostalo speciální „kukuřičnou“ barvu, je zvednuté o pět centimetrů díky speciálním tlumičům, nechybí zkrácené offroadové nárazníky s navijákem Warn a trubkové dveře, což je populární doplněk mnoha wranglerů.

Pohání ho standardní nový přeplňovaný benzinový motor 2.0, letošní novinka pro tento model. Luxusní kožené sedačky mají vyšité logo Jeep.

JEEP B-UTE

Jeep B-Ute

Nejen wrangler si troufne na těžký terén, což dokazuje maličký Jeep Renegade, přestavěný na offroad. Kromě přemodelování přední masky, nárazníků a blatníků dostalo auto čtyřcentimetrový lift, sedmnáctipalcová kola s pořádnými pneumatikami vytažená o tři centimetry do šířky a expediční zahrádku.

Vypadá však ze všech představených aut nejcivilněji, pohon obstarává atmosférický benzinový motor 2.4 Tigershark, spojený s devítistupňovým automatem.

JEEP 4SPEED

Jeep 4Speed

Lehký, rychlý a hbitý, další v řadě odlehčených Easter Jeep Safari konceptů. 4SPEED vylepšuje offroadové schopnosti wrangleru na maximum díky výraznému odlehčení celého auta, je rovněž výkladní skříní schopností nového přeplňovaného dvoulitrového benzinového čtyřválce. Zvenčí zaujme karbonovou kapotou, minimalizovanými blatníky ze stejného materiálu, zadní částí za sedadly rovněž ze skelných vláken a hliníkovými mřížkami.

Čelní okno má mnohem větší sklon, stejně jako ochranná klec vzadu. Dveřní otvory jsou výrazně prodloužené. Auto sedí o asi pět centimetrů výše než běžný wrangler.

Odlehčení pomohlo i zkrácení o 56 centimetrů; rozvor ovšem zůstal stejný, což výrazně zlepšuje prostupnost terénem a nájezdové úhly.

JEEP SANDSTORM

Jeep Sandstorm

Speciál, inspirovaný legendárním závodem Baja v mexické poušti, má zároveň zvládnout rychlou jízdu v dunách i každodenní dojíždění do práce. Jeho hlavní specialitou je předimenzované odpružení a prodloužený rozvor kvůli lepší stabilitě. Nechybějí speciální zkrácené a odlehčené nárazníky, lehké blatníky a ventilovaná kapota. Pod ní se skrývá 6,4litrová V8, spojená se šestistupňovým manuálem, která autu dává ojedinělou dynamiku.

Vzadu za zkrácenými dveřmi jsou odlehčená závodní sedadla a na místě, kde má běžný wrangler kufr, trůní rezerva na speciálním držáku. Auto je vybaveno také vzduchovým kompresorem pro dofukování pneumatik a uzávěrkami diferenciálů.

WAGONEER ROADTRIP

Jeep Wagoneer Roadtrip

Nostalgická vzpomínka na 60. léta má styl a charizma díky použité originální karoserii z roku 1965. Ovšem podvozek a motor jsou zbrusu nové. Rozvor byl natažen o 13 cm, karoserie dostala nová tónovaná skla, nárazníky a blatníky. Vyztužený rám nese dvě nápravy Dana 44 s uzávěrkami, sedmnáctipalcová kola obouvají 33“ offroadové pneumatiky.

Interiér zachovává původní nedělené přední i zadní sedačky, čalounění i přístroje. Motorem je 5,7litrový osmiválec spojený s dobovým čtyřstupňovým automatem. Wagoneer, vyráběný v letech 1963 až 1991, byl prvním autem 4x4, které dostalo automatickou převodovku. Často je označováno za zakladatele dnes velmi populární karoserie SUV.

JEEPSTER

Jeepster

Pocta modelu Jeepster z roku 1966 dostala skloněné čelní okno a dvoubarevné lakování. Jinak má špičkovou „off“ výbavu včetně originál nárazníku pro model Rubicon, z nějž vychází, LED svítidel, navijáků a terénních 37“ pneumatik s bedlock systémem (bočnice je přišroubovaná ke kolu, které je možné podhustit).

I zde stačil nevelký pěticentimetrový lift karoserie od rámu. Namísto zadních sedadel veze rezervní kolo, na zadních dveřích je uchyceno další příslušenství, například kanystry s vodou.