Vozy porušují emisní pravidla Evropské unie tím, že využívají „zakázané emisní strategie“, které jim umožňují vypouštět při běžném provozu větší množství emisí oxidů dusíku než při testování.
RDW má v Evropské unii úlohu referenčního regulátora. Úřad upozornil, že značka Jeep už vyvinula patřičnou softwarovou úpravu a dostala nařízeno svolat vozy Grand Cherokee k jejímu provedení.
Suzuki ale podle úřadu ještě návrh na nápravná opatření nepředložila. „Suzuki musí přijít s adekvátními nápravnými opatřeními, jinak RDW zahájí proces k odebrání evropské homologace,“ uvedl úřad. Sdělil také, že jako preventivní opatření zahájil i proces odebrání homologace pro vůz Jeep Grand Cherokee.
Kauza se týká starých motorů
Evropská centrála Suzuki reagovala prohlášením, že regulátor jí poskytl lhůtu na vyjádření do poloviny února, a na odpovědi pracuje. Už teď je ale podle jejích zástupců jisté, že problém se týká motorů 1.6 DDiS 1.6 (88 kW), které už delší dobu nejsou v nabídce Suzuki. A které taktéž pocházely od výrobce FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
„V tomto konkrétním případě se jednalo o provedení Vitary před faceliftem s dieselovým motorem, přičemž testovány byly dva kusy roku výroby 2015 a 2016. Nových modelů se proto vůbec netýká,“ říká Dominika Baborská z české centrály japonské značky.
Prohlášení nizozemského regulátora podle ní zbytečně vyvolává paniku u lidí, kteří vlastní nové provedení modelu Vitara. „Navíc podíl dieselových motorů na celkových prodejích je u současné generace vitary (2015-2019) pouhých 3,54 procenta. Je důležité také dodat, že v současné chvíli automobilka Suzuki na českém trhu nabízí výhradně benzínové motory BoosterJet,“ dodává Baborská.
Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do jedenácti milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.