Model Suzuki Vitara, který porušuje emisní pravidla Evropské unie | foto: Suzuki

Dvěma vozům značek Jeep a Suzuki hrozí zákaz prodeje v Evropě

  • 9
Automobily Jeep Grand Cherokee italsko-americké společnosti Fiat Chrysler a vozy Vitara japonské firmy Suzuki porušují emisní pravidla Evropské unie. Uvedl to nizozemský úřad pro silniční dopravu (RDW). Podle agentury Reuters také sdělil, že automobily musejí projít úpravou, jinak budou v Evropě čelit zákazu prodeje.  

Vozy porušují emisní pravidla Evropské unie tím, že využívají „zakázané emisní strategie“, které jim umožňují vypouštět při běžném provozu větší množství emisí oxidů dusíku než při testování.

RDW má v Evropské unii úlohu referenčního regulátora. Úřad upozornil, že značka Jeep už vyvinula patřičnou softwarovou úpravu a dostala nařízeno svolat vozy Grand Cherokee k jejímu provedení.

Suzuki ale podle úřadu ještě návrh na nápravná opatření nepředložila. „Suzuki musí přijít s adekvátními nápravnými opatřeními, jinak RDW zahájí proces k odebrání evropské homologace,“ uvedl úřad. Sdělil také, že jako preventivní opatření zahájil i proces odebrání homologace pro vůz Jeep Grand Cherokee.

Kauza se týká starých motorů

Evropská centrála Suzuki reagovala prohlášením, že regulátor jí poskytl lhůtu na vyjádření do poloviny února, a na odpovědi pracuje. Už teď je ale podle jejích zástupců jisté, že problém se týká motorů 1.6 DDiS 1.6 (88 kW), které už delší dobu nejsou v nabídce Suzuki. A které taktéž pocházely od výrobce FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

„V tomto konkrétním případě se jednalo o provedení Vitary před faceliftem s dieselovým motorem, přičemž testovány byly dva kusy roku výroby 2015 a 2016. Nových modelů se proto vůbec netýká,“ říká Dominika Baborská z české centrály japonské značky.

Jeep Grand Cherokee

Prohlášení nizozemského regulátora podle ní zbytečně vyvolává paniku u lidí, kteří vlastní nové provedení modelu Vitara. „Navíc podíl dieselových motorů na celkových prodejích je u současné generace vitary (2015-2019) pouhých 3,54 procenta. Je důležité také dodat, že v současné chvíli automobilka Suzuki na českém trhu nabízí výhradně benzínové motory BoosterJet,“ dodává Baborská.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do jedenácti milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

,