Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal moment, kdy Stellantis vystřízlivěl a překvapivě oznámil příchod benzínové verze, která je logicky mnohem prodávanější. My ovšem zkusili tu čistě elektrickou.

Bateriový Jeep Avenger je lehce ovladatelný a jízdní vlastnosti příjemně překvapí. V nabídce navíc přibyla I verze 4×4, která už se drsně jen netváří, ale projede toho víc. Pokud uvažujete o elektromobilitě, určitě si zaslouží vaši pozornost.

Avenger je takový prcek drsňák. Na předních sedačkách nabízí slušný prostor, ale je potřeba počítat s tím, že po odsunutí přední sedačky ubíráte výrazně místo cestujícím na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor nabízí 355 litrů, to je na formát malého SUV slušná hodnota.

Elektrický Jeep Avenger

Po usednutí za volant ihned rozpoznáváte technologii a ovládání Peugeotu, respektive z dílny koncernu Stellantis. V očích některých tím možná Jeep ztrácí svou identitu, na druhou stranu je to praktické řešení, vychytané a funkční. Dva velké displeje (10,25“) jsou přehledné, a i bez brýlí na čtení je dokážu snadno přečíst. Pokud se někdy ztratíte v menu infotaimentu, hodí se tlačítka pod displejem, kde se zkratkou snadno dostanete do základního panelu zobrazení.

Na palubní desce je dalších 10 fyzických tlačítek často používaných funkcí a otočný ovladač hlasitosti. Za pochvalu stojí i fyzická tlačítka na volantu. Jsou dobře známá z ostatních vozů galaxie Stellantis a jsou příjemně výrazná. Snadno je tak nahmatáte, bez potřeby přejíždět po volantu očima. Řazení tlačítky na palubní desce je sice daleko a musíte se k němu v případě řazení natáhnout, ale vypadá dobře a díky kontrolkám na tlačítkách jasně vidíte, co máte zařazeno.

S elektrickým vozem budete přeřazovat stejně jen mezi jízdou „vpřed“ a „zpátečkou“, takže v tom nevidím problém. Často řeším, jestli si brát do auta na dobíjení kabel USB-C nebo A. Avenger to řeší naprosto skvěle, k dispozici jsou oba typy konektorů, mimo to nabízí i bezdrátové nabíjení a samozřejmě propojení mobilu s infotainmentem, bez kabelu!

Ze sesterských peugeotů a citroënů jsme zvyklí na eleganci interiéru, v tomto si ale Jeep zachoval kus své DNA a vyzařuje z něj jednoduchost, praktičnost se špetkou drsňácké strohosti.

Přesto si designéři pohráli s několika hezkými detaily uvnitř i venku. Obrázek hvězdáře na předním skle a v protějším rohu hvězdy, anebo destička se siluetou Jeepu v předním nárazníku jsou milými drobnostmi, které dávají malému jeepu veselou hravost. Lakovaná lišta oživuje palubní desku, zajímavě vypadá i černě lakovaná střecha vozu.

Elektrický Jeep Avenger

První dojmy z Avengeru jsou velmi příjemným překvapením a tento malý drsňák je hezká stylovka, na únor vyhlásil Jeep akční cenu elektrické verze od 730 tisíc korun. Oficiální ceníková startovací cena je 899 tisíc korun. Pokud jste plátci DPH a pokud jste splňovali podmínky pro čerpání loňské elektrické dotace, dostali jste se v pořizovací ceně na 543 tisíc.

Dva měsíce s elektrem

Elektrického avengera jsme prověřili dvouměsíčním testem, během kterého zjistíte podstatně více ohledně praktičnosti i skutečných nákladů než při týdenním testu.

Cesty na krátké vzdálenosti byly bez problémů a ve městě byl avenger jako ryba ve vodě. Výkon 115 kW je naprosto dostačující. Omezení maximální rychlosti na 150 km/h mě neomezovalo, ze strachu o dojezd jsem se k těmto rychlostem vůbec nepřibližoval. Jízdní dynamika je se zrychlením za 9 sekund na 100km/h dostačující. Obavy jsem měl při delších cestách, a to z dojezdu a dobíjení. Obzvláště ze stávající sítě dobíjecích stanic a z rychlosti nabíjení.

Za dva měsíce jsme najezdili přes tři tisíce kilometrů a většinu z toho po Praze a okolí. Plusové body „zadarmo“ sbíral avenger za parkování v Praze zadarmo, které mělo na konci roku 2024 sice končit, ale bylo opět na půl roku prodlouženo. Avenger je poměrně malé auto a do města se hodí rozměry i svou agilitou. Spotřeba po městě se pohybovala při rozumné jízdě kolem 12 kWh/100 km, to je příjemná hodnota.

Na plně nabitou baterii nebyl problém ujet ve městě i deklarovaných 400 km. Mimo město ovšem spotřeba výrazně roste a hodně záleží na jízdním stylu a rychlosti, jakou s avengerem zrovna jezdíte. Občas jezdím pracovně do Brna, kdy jedna cesta znamená zhruba 230 km. I když jsem dodržoval dálniční rychlost 130 km/h dojezd bylo právě tato vzdálenost hraniční hodnotou a spotřeba se blížila 25 kWh/100 km.

Ve většině moderních business center najdete dobíjecí místa

Auto jsem samozřejmě v Brně znovu nabil na 100 % a vydal se zpět domů, tzn. opět 230 km vzdálenost. Nechtěl jsem nikde zastavovat, a proto jsem se snažil disciplinovaně držet rychlost do 110 km/h. K mému překvapení, při stejné vzdálenosti a při nižší rychlosti o pouhých 20 km/h, mi v baterii zůstalo 30 % kapacity. Avenger tak potvrdil, že dojezd elektrického vozu je zkrátka hodně závislý na stylu jízdy a rozdíly mohou být markantní.

Z velkých obav s nabíjením auta po cestách poměrně rychle sešlo a brzy se ukázalo, že na trasách, kde jezdím, je dostatek nabíjecích stanic a velká část z nich nabízí rychlé doplňování energie. Avenger zvládne až 100kW nabíjení a u rychlých nabíječek dokáže dobít z 20 % na 80 % přibližně za půl hodiny. Ve srovnání s tankováním nafty nebo benzinu je to otrava, ale časem si zvyknete a berete to jako akceptovatelný čas, snažíte se to spojit s jídlem, telefonováním a podobně.

Nabíjení ze Slunce

U nákladů na dobíjení záleží na tom, kde máte možnost nabíjet. Nejlepší je nabíjet doma, ale i tam může být velký rozdíl v tom, kdy nabíjíte. Bydlím zhruba 10 kilometrů za Prahou v rodinném domku s čerstvě instalovanou fotovoltaikou firmy Solidsun. Spoustu lidí odrazuje od jejího pořízení riziko požáru, poruchovost a další neduhy. Problémy mohou nastat všude, a proto pátrejte nejen po počtu instalací, ale i po přístupu s řešením problémů. Zkušenost s více jak 10 000 instalacemi a 12 let praxe s fotovoltaikou pro mě byla dobrou referencí. S výkonem 10 kWp a bateriovým úložištěm 10 kWh šlo o celkem typickou instalaci pro rodinný dům.

Na co dát pozor? Zaklínadlem jsou „vícepráce“, proto se s instalační firmou domluvte na detailech instalace i na konečné ceně. Poznámka „to ještě dořešíme při realizaci“, by vás mělo varovat.

Jeep mi dělal společnost dva měsíce na začátku loňského léta. S autem jsem najel přibližně tři tisíce kilometrů a dobíjel jsem z fotovoltaiky tak zhruba ze 40 %. Připadá vám to málo? Důvodů je v našem případě několik, především nestálost počasí, a také občas dorazíte domů večer a potřebujete vyrazit ráno nebo se vydáte na cestu, kdy vám kapacita nestačí a potřebujete dobíjet po cestě. Nabíjení ze slunce je fajn a je „zadarmo“, ale ani doplňování ze sítě není tragédie. Záleží samozřejmě na tarifu, jaký máte sjednaný. Nabídek na trhu je velké množství a ceny se mohou výrazně lišit.

Elektrický Jeep Avenger

Zadarmo, se ziskem i draze

Já mám nasmlouvané spotové ceny, kde se mění cena každou hodinu podle denního trhu s energiemi. Ceny se vyplatí sledovat, protože přes loňské léto se v průměru pohybovaly kolem 2,50 Kč za kWh, ale úroveň ceny mezi polednem a cena ve špičce se lišila oproti večeru klidně čtyřnásobně. Během slunečných víkendů se ceny pohybovaly i ve výrazně záporných hodnotách a nebylo výjimkou, že za 1 odebranou kWh nejenže neplatíte, ale dostáváte zaplaceny i 4 Kč za kWh.

Když zůstaneme u průměrné ceny 2,50 Kč a při městské spotřebě vozu, vychází náklady na 100 km na 30 korun. Pro srovnání: palivové náklady u benzinové verze jsou asi 160 korun. Dálniční náklady při rychlosti kolem 130 km/h a spotřebě 25 kW při nabíjení doma jsou na úrovni 60 Kč na 100 km. Problém nastává ale ve chvíli, kdy potřebujete doplnit energii na cestách u rychlých nabíječek, cena se pak pohybuje za 1 kWh i kolem 20 Kč. To pak vychází náklady na 100 km kolem 500 Kč, a to už je téměř trojnásobek oproti benzinové verzi.

Další nešikovnost spočívá ve velkém množství operátorů a provozovatelů nabíjecích stanic, které vyžadují přinejmenším registraci nebo čip bez kterého nabíjet nezvládnete. Takže, pokud řešíte koupi elektromobilu, musíte si položit zásadní otázky: jak dlouhé cesty jezdíte, jaký máte styl jízdy a na jakých trasách budete jezdit. Pokud jezdíte dlouhé vzdálenosti a chcete nabíjet u rychlonabíjecích stojanů, pak to nedává ekonomicky žádný smysl.

Pokud jezdíte hlavně kratší vzdálenosti a máte vlastní nabíječku ideálně s fotovoltaikou, může být elektromobil rozumným řešením. Zkusil jsem si srovnat náklady na 3 roky provozu s primárně městskou spotřebou a nájezdem 30 tisíc km za rok u benzinové verze Avengeru o objemu 1,2 litru při průměrné městské spotřebě 6l/100km a již zmíněné elektrické testované verze. U elektrického vozu srovnávám ještě nabíjení z rychlonabíječek a domácí nabíjení, dle mé zkušenosti v kombinaci 40 % fotovoltaika a 60 % spotové ceny (pohyblivé ceny na burze elektrické energie).

Palivové náklady Jeepu Avenger na jízdu při 3 letech provozu s nájezdem 30 tis. km za rok.
Dobíjení doma16 200 Kč
Dobíjení rychlonabíječky216 000 Kč
Benzinová verze189 000 Kč

Rozdíl v pořizovací ceně elektrického a benzinového Avengeru pro fyzickou osobu byl loni 400 tisíc korun, teď po slevách necelý čtvrtmilion. K tomu je třeba zmínit, že elektrická základní verze má lepší výbavu než benzinová. Při nákupu elektrického vozu pro firmu, která je plátcem DPH a dosáhla loni na státní dotaci, byl rozdíl v ceně 165 tisíc korun. A co se týká finančních nákladů na provoz, tak záleží především na tom, jaké máte možnosti pro nabíjení.

Z výpočtů vyplývá, že elektrická verze není jen pro ekologické fanoušky, ale může dávat smysl i ekonomicky. Samozřejmě pouze za dodržení mnoha kritérií. Pokud nemáte s elektromobilitou zkušenosti, bude vás na dlouhých cestách štvát plánování dobíjení auta. Pokud však jezdíte pro vás známé trasy, není to velký problém a najdete si své záchytné body. Při cestách do 200 km za den, tyto starosti odpadají úplně.

Mimo neduhů nabízí elektromobily i výhody. Kdo je v autě zvyklý vyřizovat telefonní hovory nebo poslouchat hudbu, ocení nízkou hladinu hluku, která elektrický pohon provází. Alfou a omegou racionálnosti pořízení elektromobilu jsou ale dvě klíčové otázky. Vystačíte si s dojezdem? Kde a za kolik budete nabíjet?

Nabíjení elektromobilu skýtá mnoha úskalí
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Elektromobil, fotovoltaika nebo baterie. Nehod a požárů je jednou tolik

Událostí, při kterých hrála roli elektrovozidla, bateriový pohon, hybrid, vodík...

Najít bezpečnostní prvky systému vysokého napětí, přestřihnout vodiče a vytáhnout pojistky. U...

Záchranáři a armáda spalovací motory potřebují, žádá ministerstvo výjimku

Elektrický hasičský speciál Rosenbauer RTX

VIDEO Pro zachování akceschopnosti integrovaného záchranného systému by mělo Česko vyjednat výjimku z...

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Odmocnina z lexusu krade show superbu. Vzduch prořezává samurajským mečem

Toyota Camry byla vždy dokonalou nudou, ale nová verze se osmělila a připomíná upjatého byznysmena, který odhodil kravatu a místo lakýrek chodí v teniskách. Oblíbili si ji zdejší alternativní...

ANALÝZA: Škoda je čtvrtá v Evropě, je premiantem koncernu Volkswagen

Premium

Škoda je čtvrtou nejprodávanější značkou Evropy. Loni dosáhla na historicky nejlepší hospodářský výsledek. Je premiantem koncernu Volkswagen. Nesnáze autoprůmyslu pociťuje, ale zatím nemají vliv na...

17. března 2025

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je jedno, jestli jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Na oficiální papírové hodnoty dosáhne málokdo....

17. března 2025

Nový roadster Aston Martin pózoval v Praze. Má nejrychlejší střechu na světě

Praha byla mezi prvními evropskými městy, kam zavítala absolutní novinka ikonické britské značky Aston Martin. Otevřené provedení osmiválcového modelu Vantage mělo světovou premiéru v lednu 2025....

17. března 2025

Silniční novela o tatraktorech, evidenčkách i autonomním řízení jde do Senátu

Novela silničního zákona, kterou tento týden schválili poslanci, přináší úsporu veřejných prostředků, zvýšení bezpečnosti na silnicích a českým firmám dává příležitosti v technologické oblasti....

16. března 2025

Motonovinky 2025: Honda bojuje cenami s Čínou, novou módou jsou automaty

Český zákazník jde velmi často po co nejlepším poměru ceny, výkonu a vlastností. Takže není divu, že největší nával byl na veletrhu Motocykl 2025, který tradičně otevírá motorkářskou sezonu, už...

16. března 2025

Ovce nám čuraly na boty a batohy. Stopaře z Česka přivítali v Japonsku pivem

Premium

Před 55 lety vyrazila z Prahy do Japonska expedice Sakura na Světovou výstavu Expo. Čtveřici českých poutníků tehdy během devítiměsíční cesty svezlo 497 aut. Letos se výstava koná na stejném místě a...

15. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025

Francouzský buldoček kousne a nepustí. Je to pohodář, ale umí vystrčit drápy

Zaujmout v dnešní záplavě aut je stále těžší. Peugeotu 3008 se to však stále daří. Stylový francouzský crossover působí i ve třetí generaci pořád hodně futuristicky a s konkurencí si ho nespletete....

14. března 2025

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

13. března 2025  14:07,  aktualizováno  15:27

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

13. března 2025