Je to oficiální: Fiat a Chrysler budou spolupracovat

  10:35aktualizováno  14:00
Italská automobilka Fiat se dohodla americkým Chryslerem o vytvoření strategického partnerství. Právě dnes to oznámila italská automobilka a fond soukromého kapitálu Cerberus, který americkou značku vlastní ve společném prohlášení. Fiat tak získá v Chrysleru více než třetinový majetkový podíl.

Fiat opustil americký trh začátkem 80. let. Jedním z posledních nabízených modelů byl model Ritmo, nabízený pod jménem Strada. | foto: Fiat

Italský výrobce automobilů dnes podepsal se ztrátovým americkým rivalem Chryslerem nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství.

Fiat bude mít v Chrysleru 35procentní podíl, součástí dohody je také opce na získání nadpolovičního podílu ve společnosti. Celá operace nebude stát Fiat žádné peníze. Za podíl v americkém kolosu nabízí své know-how.

"Dohoda otevře oběma společnostem přístup na důležité automobilové trhy," říká Sergio Marchionne, šéf italské značky.

Italský podnik má americkému konkurentovi pomoci překonat jeho současné problémy. Chrysler - nejmenší z americké velké trojky, do které patří ještě GM a Ford - loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno uzavřel na měsíc všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.

Fiat nyní s výjimkou svých luxusních značek Ferrari a Maserati na trhu ve Spojených státech nepůsobí. Před vypuknutím krize v automobilovém průmyslu zkoumal Fiat způsoby, jak na americký trh proniknout, a jednal s některými americkým automobilkami o možném využití jejich výrobních linek.

Právě spolupráce s Chryslerem by mohla být pro Fiat vstupenkou na severoamerický trh. Americká automobilka "dodá" výrobní a prodejní kapacity a od Fiatu na oplátku dostane přístup k technologiím výroby malých aut, na které je Fiat mistr.

"Pro Chrysler tato spolupráce znamená velký strategický přínos," doplňuje šéf Chrysleru Bob Nardelli," mimo jiné přístup k produktům, které zkompletují naší aktuální nabídku, distribuční síť mimo Severní Ameriku a úspory ve vývoji, výrobě, nákupu, prodeji i marketingu."

Výroba kompaktních aut "evropských rozměrů" by mohla být jednou z cest amerických značek z krize. Zároveň by mohla napomoci získat Chrysleru další státní pomoc.

Mluví se především o uvedení malého stylového Fiatu 500 na trh v USA. Partnerství by též mohlo pomoci při návratu Alfy Romeo za oceán. Italský deník La Repubblica také spekuluje o možné cestě Lancie - další historické značky ve vlastnictví Fiatu - za oceán.

Fiat kromě toho také dostane za úkol modernizaci některých výrobních závodů americké automobilky.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry.

Kromě Chrysleru hledají v Evropě partnery pro překonání krize i ostatní americké automobilky - GM a Ford. Chtějí s jejich pomocí uvést na trh v co nejkratším čase malé modely s nízkou spotřebou a emisemi.

Další "americký románek" Fiatu?

Před lety na tom byl Fiat bledě. Špatná finanční situace ho hnala do stáje amerického kolosu General Motors. V polovině února 2005 ovšem manažeři GM rozhodli, že italskou automobilku nechtějí. Společnost GM se tehdy musela vyplatit 1,55 miliardami eur.

Fiat se tehdy vzepjal k nebývalé ofenzivě a dnes se řadí mezi ty úspěšnější značky na starém kontinentu. Po letech se karta obrací a Fiat si brousí zuby na rivala GM a bývalého partnera německého Daimleru (vyrábějícího mercedesy).

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz