Z lesního dělníka postavil český fotograf dakarský speciál za 35 dní

Exkluzivně
Dá se za měsíc postavit auto, se kterým vás pustí na Dakar? Fotograf Jan Stárek, který se letos do pouště vydá jako člen prestižního fototýmu MCH Photo už počtvrté v řadě, to dokázal. Podívejte se na exkluzivní fotoreportáž z přestavby.
Přestavba Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou...

Přestavba Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou rally. | foto: Jan Stárek

Třináctého října letošního roku Jan Stárek kupuje obouchaný a „vybydlený“ zelený Land Cruiser, který jeho majitel používal na práci – frézování a vytrhávání pařezů. 30. listopadu předává v Marseille technickým komisařům Dakaru nablýskaný černo-zlatý speciál, se kterým vyjede do pouště v Saudské Arábii. Je to stejné auto. Neuvěřitelné? Takto vzniklo.

„Na Dakar jedu počtvrté. Loni jsme jeli v posádce s Poláky, kteří také pracovali pro náš tým MCH Photo a nebyl to žádný problém, ale cítil jsem, že je na čase se někam posunout, udělat krok dál,“ vypráví Jan Stárek, jak vznikla myšlenka vyrazit na závod s vlastním vozem.

Inastalace vnitřního bezpečnostního rámu do Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou rally.

Myšlenka je stará zhruba rok, jenže přes sezonu na její uskutečnění neměl prestižní motoristický fotograf v podstatě žádný čas. „Ke konci sezony jsme přemýšleli, jaké auto by bylo vhodné. Ve hře byla Toyota, Nissan Patrol, napadlo nás i Porsche Cayenne. Čas rychle utíkal a my začali objíždět nabídku ojetin. Bylo to strašné martyrium, v naší cenové kategorii byl jen jeden vrak větší než druhý. Do toho řešení motorizace…,“ začíná Stárek vyprávění.

Paradoxně vítězně vyšel z výběru právě matně zelený pracant. „Bylo to auto, které nemělo žádnou zásadní vadu na první pohled. Motor běžel, nebylo rezavé naskrz. Používalo se na práci, takže základní údržbu mělo. Tak jsem ho koupil.“

Autofotka týdne: Úděl dakarského fotografa. Na sekundy focení hodina cesty

Jedenáct dnů trvalo, než se na auto poprvé sáhlo. To už se ovšem rozbíhal celý kolotoč shánění dílů, domlouvání servisu, výroby povinných doplňků. „Nejdřív jsme museli celé auto zevnitř vytrhat na plech. Podle pravidel musí být v autě čtyři oddělená sedadla, takže jsme sháněli čtyři stejné skořepiny. V dnešní době? Skoro neřešitelné. Objevili jsme je za tři dny v jednom obchodě v Plzni. Hned jsem pro ně z Brna jel,“ popisuje Stárek.

Doprovodné auto pro Dakar, mezi které se počítá i vůz pro fotografy, se staví podle pravidel FIA T2. Jde o originální auto bez úprav motoru a převodovky, ale kvůli bezpečnosti musí mít homologované sedačky i bezpečnostní pásy.

Zahrádka se servisem a ložnicí

Tak tedy zpět do Plzně. Do odjezdu z Česka zbývá měsíc a auto míří spolu se sedačkami přes celou zemi do Hranic na Moravě. Musí se vyrobit celá konstrukce, na které budou připevněné. Zároveň si technici zaměří střechu a začnou vyrábět „zahrádku“. Pořádně bytelnou. Musí se na ni dát vylézt, musí být pochozí. Nosnost je 200 kilogramů, vejde se na ni rezerva, technická bedna s nářadím, náhradní díly na auto, 15 litrů motorového oleje, vzduchové a olejové filtry, palivový filtr. Řemeny, kabely. Zkrátka to, co se dá v poušti vyměnit, když přijde na věc.

Navíc zahrádka spolkne celou „ložnici“ sbalenou do dvou beden – spacáky, karimatky, lehátka. Posádka by sice mohla spávat v bivaku, ale aby našla ten nejlepší spot na focení, musela by vyjíždět stejně několik hodin před závodníky. Tak je lepší rovnou nocovat v poušti pod širákem.

Montáž závodních sedaček do Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou rally.

Když je hotovo, míří auto po vlastní ose pro změnu do Brna do servisu CK Toyota. Ano, do autorizovaného servisu. Tady poprvé se projevuje absolutní nadšení pro věc. „Když jsem viděl seznam originálních dílů, které jsou potřeba, a jejich ceny, tak jsem se nestačil divit. Ale dohodli jsme se, že mi maximálně pomůžou. Formou partnerství, ale vlastně i trochu dílem nadšení,“ popisuje Stárek první dojmy ze setkání s lidmi, kteří prostě měli radost, že pomáhají na svět něčemu jedinečnému. A nemysleli při tom na peníze.

Češka na rallye Dakar: Říkali, že patřím k plotně, ale já chytla benzinový bacil

Land Cruiser dostal komplet nové kapaliny a v podstatě i celý nový podvozek. „Výfuk byl úplně na kaši. Land Cruisery na to trpí a tady byly v tlumiči díry na tři prsty,“ vypráví fotograf s tím, že zatímco auto viselo v servisu na zvedáku, chystala se už další fáze – elektroinstalace.

Loprais

Z elektrikářů – i ze samotného Jana Stárka – se stali nomádi. V jejich případě totiž nebyla potřeba vlastní dílna. A tak se elektřina „tahala“, kde zrovna auto bylo. Třeba pro změnu ve Zlíně, kde ve studiu Rallye Design vznikal polep auta.

Přitom jde o klíčovou část přestavby. Věc, která může všechny plány zhatit. Když pomineme, že jeden obrazný zkrat elektrikáře může způsobit zkrat skutečný a poslat auto někde uprostřed pouště do plamenů, závisí na elektroinstalaci správné fungování řady záchranných a podpůrných systémů, které pořadatelé vyžadují. Bez nich auto zkrátka technickou přejímkou neprojde.

Technická přejímka v Marseille a poslední úpravy Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou rally.

Profesionální rám za šest šicht

Povinnou výbavou je i vestavěný rám. Tady Stárek počítal s tím, že bude trochu improvizovat, že zkrátka společně s přáteli do auta „něco“ navaří. Jenže měl zase štěstí na správné lidi. „Jel jsem fotit na akci do Portugalska. Jedeme autobusem z letiště, vykládám ten příběh spolucestujícímu. A on že má v Ostravě strojírenskou firmu. A že to vyrobíme. Dostal jsem k ruce inženýra, dva svářeče a za čtyři šichty jsme udělali rám.“

Nejdřív drátěný model. Pak nařezat trubky. Napasovat je do auta. Rám nešel udělat dřív, než byly v autě sedačky a další vybavení. Nikdo nechce strávit dva týdny v autě tak, že bude sedět nakřivo. Roli hrálo uchycení pásů, umístění dalšího vybavení. „Jeli jsme normálně na směny, v šest se začínalo, spal jsem v Ostravě po kamarádech na gauči. Výsledek ale je, že máme rám, který odpovídá pravidlům FIA, je z padesátimilimetrových trubek s 1,5 mm silnou stěnou,“ vypráví Stárek.

Nechápu, co lidi na F1 vidí, říká oceňovaný fotograf Marian Chytka

Auto se ještě mezitím „odjelo“ do Brna nafotit v závodním designu po boku sourozence – starší verze Land Cruiseru, se kterou do dun vyjede šéf fototýmu MCH Photo Marián Chytka. „Pak jsme se vrátili zpět do Ostravy na dopasování rámu. Jenže mezitím se ukázalo, že nám nestihne přijít kryt pod motor. Tak když už jsme tam byli, vyrobili jsme jej tam. Udělal se nákres, vypálilo se to z hliníku.“

Nakonec nějaký čas dokonce zbyl, rám se tak dočkal luxusního komaxitu. Původně byl v plánu jen černý sprej. Jenže časový náskok se zase rychle ztenčil. „Už v servisu v Toyotě si byl interiér zaměřit kluk, který dělá vestavby do aut. Pro nás je to klíčová věc, jsou v tom uložené foťáky a další vybavení. A samozřejmě jsou zamykací. Naslepo to podle zaměření vyrobil, montovali jsme to sami dva dny před odjezdem do Francie. Jenže vzadu to nesedělo. Tak jsme se dali i na truhlařinu s nápovědou po telefonu.“

Přestavba Toyoty Land Cruiser, se kterou fotograf Jan Stárek míří na dakarskou rally.

„Neposlouchat, že to nejde“

Dva dny před naloděním auto odjelo po vlastní ose do Marseille na technickou přejímku. Výbava se kontroluje jako při odjezdu na dětský tábor – jen tady je seznam delší a o dost složitější. Přikrývky, zdravotnické vybavení. Techničtí komisaři kontroluji i zapojení elektřiny kvůli navigačnímu systému a systému IRITRAC, který monitoruje všechny dakarské vozy a organizátorům předává informace o anomáliích v pohybu vozu. Pokud dojde k nehodě a posádka nedá systému informaci, že je v pořádku, IRITRAC automaticky zalarmuje záchranný tým.

Z archivu Tatry: nerealizované monstrum pro Dakar vzniklo jen v modelech

„Komisaři přijdou se svým zařízením, zapojí ho, vyzkouší, jestli funguje. Nakonec člověk dostane oficiální závodní čísla a polepy a může se jet do přístavu,“ vysvětluje Stárek, který sedmihodinové čekání na nalodění využil ještě k instalaci vnitřního osvětlení.

Od okamžiku, kdy si Jan Stárek plácl s původním majitelem Land Cruiseru, uběhlo 46 dnů. Od chvíle, kdy se na autě začalo pracovat, ještě o jedenáct méně. „Je to pro mě neuvěřitelná zkušenost. Radost z toho, jak se dají dohromady lidé, jen aby člověku pomohli. Nebýt nadšení a ochoty spousty lidí, nikdy by se to nepodařilo,“ skládá fotograf poklonu všem, kteří na autě pracovali. „Osobně si z toho beru i to, že nemá smysl poslouchat lidi, kteří říkají, že se něco nedá stihnout. A jít za těmi, kteří do toho jsou nadšení. Vlastně většina lidí, kteří na autě nakonec pracovali, mi na termín řekli, že je to v pohodě. Že mysleli, že to bude horší.“

Speciály pro dakarskou rally fototýmu MCH Photo

A ještě finální zúčtování: expresní dakarský fotografický speciál vyšel celkem na 715 tisíc korun. Z toho 300 tisíc byla pořizovací cena auta. Připočíst je potřeba ještě nějakých 15 tisíc korun utracených na přejezdech mezi jednotlivými dílnami. „Že se to podařilo tak levně, je také jen díky tomu, že mi tolik lidí pomohlo, dali mi věci sponzorsky, nebo mi jen tak dali slevu. Kdybychom řešili běžnou cenu, budeme určitě na milionu,“ vypočítává Jan Stárek.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025