Jakmile nic nehrozí, šlápnu na plyn

  14:38aktualizováno  14:38
Že by se nebezpečný provoz na silnicích zklidnil, toho si řidiči rozhodně nevšimli. I když podle čerstvé statistiky mrtvých ubylo. "Pořád je dost lidí, kteří jezdí jako prasata. Platí na ně jenom přísnost," říká jeden z řidičů.

V pondělí byl na otočku v Ostravě, pak v Českém Krumlově a dnes ho čeká cesta do Karlových Varů.

Dvaačtyřicetiletý podnikatel Jiří Bradáč z Dobříše na Příbramsku najezdí po českých silnicích ročně padesát tisíc kilometrů.

Dělá to tak už léta. Jen vozy, za jejichž volantem sedí, se mění.

Před patnácti lety řídil slabší Škodu Favorit bez jakýchkoli moderních bezpečnostních prostředků.

Dnes řídí silný třílitrový Peugeot 406, ve kterém má přední i boční airbagy, a hlavně o poznání lepší brzdy.

Vývoj dopravních nehod (za první pololetí)

počet nehod

rok
1990 44322
1996 95312
1998 94174
2000 104257
2002 87517
2004 96500
2005 96286

mrtví

rok
1990 505
1996 559
1998 561
2000 607
2002 565
2004 512
2005 465

těžce zranění

rok
1990 2020
1996 2804
1998 2740
2000 2487
2002 2425
2004 2130
2005 1983

lehce zranění

rok
1990 11112
1996 13758
1998 13109
2000 12551
2002 12992
2004 13302
2005 12964

Zdroj: statistiky Policie ČR

Na českých silnicích se právě na ně musí spoléhat čím dál častěji.

"Provoz na silnicích pořád narůstá a někteří lidé jezdí příšerně. Faktem ale je, že kdyby bylo na silnicích tolik aut jako dnes před patnácti lety, bilance nehod a obětí na životech by byla asi mnohem horší," míní Bradáč.

Důvod, proč se na silnicích už tolik neumírá, je nasnadě. Čím dál víc lidí má silnější a bezpečnější automobily, stejně jako podnikatel Bradáč.

Že má pravdu, dokazují i statistiky: za první pololetí roku 1990 policisté zaznamenali poloviční počet nehod oproti letošku. Ale mrtvých přitom před patnácti lety bylo o čtyřicet víc.

Na řidiče podle Bradáče platí jediné: přísnost a policejní represe. "Kontrol by mělo být mnohem víc než teď. Řidiči už většinou vědí, kde stojí policejní hlídky, a v těch místech si dávají pozor.

Jakmile jim ale nic nehrozí, předpisy porušují. Občas to také dělám," říká. Na dálnici čas od času šlápne na plyn a jede víc než povolenou stotřicetikilometrovou rychlostí.

Kritických situací už na silnici zažil bezpočet. Proto umí odhadnout, v čem tkví největší problém. "Je to kombinace nezkušenosti některých řidičů, nepozornosti a rychlé jízdy," říká.

Totéž naznačují čerstvé policejní údaje: nepřiměřená rychlost a školácké chyby řidičů letos zatím zavinily 86 905 nehod, tedy téměř devadesát procent kolizí.

Zrovna tento týden Bradáč zažil takovou situaci na vlastní kůži. Tříproudová dálnice se náhle zužovala do pruhů dvou. "Předjížděl jsem fabii a té zprava náhle do cesty vrazil kamion. Řidička to strhla ke mně. Naštěstí jsem to - na rozdíl od ní -čekal a zvládli jsme to. A právě o tom to je. Kamiony tohle vždycky dělají, ostatní řidiči by to měli už vědět," vysvětluje Bradáč.

Jenže právě takovéhle "maličkosti" (třeba co čekat od ostatních řidičů) se v autoškolách obyčejně neučí. A to je chyba.

Že by si řidiči měli dávat pozor hlavně na kolegy, kteří sedí za volantem kamionů a nákladních automobilů, je patrné i z čerstvých údajů.

Nehod, které svou bezohledností šoféři nákladních aut zavinili, letos jako jediných přibylo: zatím jich je 8862, tedy o 343 víc než za stejné období loni.

Nákladní automobily na silnici nerad potkává i osmačtyřicetiletý lékař Jiří Jelínek. Zrovna včera mu jeden "vyzkoušel" brzdy.

"Jel jsem rychle v levém pruhu dálnice a zničehonic přede mě vyrazil ploužící se kamion a začal předjíždět druhý. Řidiči kamionů se chovají nejhůře," říká.

Policisté kontrolují řidiče i z nebe

Řidiči zvyklí podívat se do dálky, jestli tam nestojí policejní auto, a když ne, šlápnout na plyn, by se už měli dívat i nahoru.

Kladenští policisté jako první v Česku rozjeli silniční kontroly, ke kterým využívají vrtulník Letecké služby policie.

Zatím poslední kontrola se uskutečnila včera večer na silnici mezi městy Louny a Slaný u vesnice Lotouš. Na úseku u Lotouše se staly i smrtelné dopravní nehody.

„Řidiči tu často přejíždějí dvojitou plnou čáru. Postihnout tento přestupek ze země není úplně jednoduché. Proto jsme požádali o pomoc letce,“ řekla včera kladenská policejní mluvčí Michaela Nováková.

Helikoptéra funguje jen jako „oči“. Kamery ze vzduchu snadno přečtou i poznávací značku auta jedoucího po silnici. Obraz z kamer se přenáší na dvě obrazovky dole v autě. V něm sedí policista, který dá kolegům příkaz k zastavení vozu porušujícího předpisy.

A jak se včera chovali řidiči? Jen během půldruhé hodiny odhalil kameraman čtyři piráty, kteří přejeli dvojitou čáru. Dostali pokuty od 300 do 500 korun.

„Byli jsme mírní, řidiči se nehádali,“ řekl policista, který odmítl sdělit své jméno.

Jedním z hříšníků byl motocyklista Miroslav Fejtek. O helikoptéře nad hlavou vůbec netušil. „Kdybych měl koukat kolem, vymáznu se,“ řekl.

První podobná akce se uskutečnila v Kladně před dvěma lety a jenom letos se konaly už čtyři. Při poslední vyhodnocené kontrole z dubna přistihli policisté čtrnáct řidičů, kteří přejeli dvojitou čáru.
„Kontroly s vrtulníkem nestojí moc peněz navíc, protože piloti si je započítají do výcviku. Při něm musí stanovený počet hodin stejně nalétat,“ dodala Nováková.

Ředitel policejní letecké služby Vladimír Panenka říká, že při silničních kontrolách jeho lidé dnes nepomáhají jenom v Kladně, ale i v dalších středočeských okresech. Kladenští však mají podle Panenky nejpromyšlenější zadání včetně dobře vybraných úseků. „I když vrtulník asistuje při silniční kontrole, stále zároveň drží pohotovost,“ vysvětlil Panenka.

MF DNES, JAKUB POKORNÝ, s přispěním Martiny Klichové

S VRTULNÍKEM NA ŘIDIČE. Kladenským policistům pomáhá při silničních kontrolách vrtulník. Kamerou snímá přestupky řidičů a záběry předává policistům na zemi. Ti pak vybírají pokuty.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz