Jaké to je svézt se v maserati

  14:42aktualizováno  14:42
Kdo je rychlejší? Jednomotorový akrobatický letoun Z-50M s výkonem 180 koní, Honda CBR1000RR Fireblade s výkonem 172 koní, Ferrari F430 s výkonem 490 koní, nebo Maserati MC12 s výkonem 630 koní? Odpověď na tuto otázku přinesl závod, který se uskutečnil na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami.

Obrovská síla rozjíždějícího vozu vás nemilosrdně zatlačí do sedačky, vítr proudící do očí vám nedovolí vnímat okolí a hluk z motoru znemožňuje jakoukoliv komunikaci s řidičem.

Takové pocity zažije člověk, který zakusí brutální zrychlení v automobilu Maserati MC12.

Redakce přílohy Auto moto MF DNES dostala exkluzivní nabídku na absolvování "ostrých" závodních jízd v jednom z nejrychlejších a nejdražších automobilů, které lze na českých silnicích potkat.

Tímto vozem je téměř závodní speciál Maserati MC12 s výkonem 630 koní. Automobil, který si před necelým měsícem za 22 milionů korun pořídil podnikatel a bývalý automobilový závodník Richard Chlad.

Nejdražší auto světa jezdí i v Česku

Čtěte rozhovor s majitelem jediného Maserati MC12 v ČR ...ZDE

Oťukávání trati

Závod, který pro pořad Autosalon uspořádal tým televize Prima, startuje v deset hodin dopoledne. Vedle asfaltové přistávací dráhy na letišti u Příbrami jsou vedle sebe seřazeny stroje, které se klání zúčastní.

Nejvíce zájmu vzbuzuje modrobílé Maserati MC12. Ale ani ostatní soupeře nelze podcenit. Ferrari F430 s řidičem Miroslavem Hamelem, Honda Fireblade, poslední model jedné z nejrychlejších sériově vyráběných motorek, za jejíž řídítka usedne zkušený jezdec Tomáš Mikšovský, a akrobatický letoun Z-50M.

Po krátkém představení si řidiči vyjíždějí "osahat" trať. My zatím zůstáváme mezi diváky a přihlížejícími novináři. Tomáš Mikšovský na své motorce začíná zostra - několik desítek metrů dlouhá jízda na zadním kole oprávněně vzbuzuje údiv přihlížejících.

Pozadu nezůstávají ani dvoustopá vozidla. Automobily pomalu najíždějí na dráhu a jejich motory si jen nezaměnitelným zvukem brumlají. Rázem se však jeden za druhým takřka z místa odpíchnou a za řevu motorů obrovskou rychlostí mizí na konci přistávací dráhy mimo náš dohled. Letadlo Zlín 50 zatím odpočívá opodál.



Auto na míru

Čas do prvního závodu na 400 metrů s pevným startem se blíží. "Můžeme jet," zpoza volantu Maserati oznamuje Richard Chlad, který se svým kolegou před začátkem jízd z auta sejmul střechu. "Svítí sluníčko a líp se do toho nasedá," vysvětluje majitel vozu.

 

Čtěte:

Ferrari F430: rudá střela

Nebo radejí kabriolet? F430 Spider: Schumacher jezdí také bez střechy

Nikdy jsem nejel v běžném autě rychleji než 240 kilometrů za hodinu. Co se bude dít v této "raketě", pouze odhaduji. Po otevření dveří rozumím tomu, proč člověk, jemuž nyní vkládám do rukou svůj osud, sundal střechu. Ladně nasednout do 120 centimetrů vysokého auta není snadné ani bez střechy.

Usedám. Zdá se mi, že sedím téměř na zemi a že při svých 179 centimetrech se do auta vejdu jen tak tak. Richard Chlad je přitom o dobrých deset centimetrů vyšší. "V továrně mi vzali míry a sezení udělali přesně na moji postavu," reaguje na můj dotaz, jak se do auta vlastně vejde. Ale to už se soupeři řadí vedle nás.

Chtělo to brýle

Startér zvedá ruce a jízda na 400 metrů s pevným startem začíná. Vede ferrari. Zrychlujeme, zvuk se stává brutálnějším a vítr v kabině je čím dál nepříjemnější. Po pár metrech koukám na tachometr, ručička ukazuje na 190 km/h. Mám pocit, že jedeme 300. Auto zrychluje a já už vnímám jen záškuby při řazení na vyšší stupeň. Přehled o pořadí jsem ztratil.

Vnímám jen zvuk a pruh asfaltu před námi. Ještě jednou se koukám na tachometr - 250. A pořád zrychlujeme. Vítr mi skoro nedovoluje mít otevřené oči. Měl jsem si vzít sluneční brýle, dochází mi poněkud pozdě. Blíží se konec dráhy. Instinktivně se zapírám nohama, čekám na brutální nástup brzd. Ty samozřejmě nezklamaly. Richard Chlad auto otáčí zpátky na start. "Kolik jsme jeli?" ptám se. "Asi dvě stě osmdesát," zní odpověď, která se rychle ztrácí ve zvuku motoru.

Další zrychlení, brzda, otáčka a znovu na start. Před závodem s letmým startem máme chvíli čas. "Ty jsi ty starty vždycky ulejval," se smíchem komentuje Richard Chlad předčasný start Hamela s jeho Ferrari F430.



S letadlem nad hlavou

Čeká nás závod s letmým startem. Rozjíždíme se na rychlost 120 kilometrů za hodinu a čekáme na okamžik, až se těsně nad nás dostane také letadlo. Start! Znovu zažívám pocit, jako když sedím ve startujícím letadle, ale přitom mám hlavu vykloněnou z okénka.

Vede motorka, před námi je i ferrari, jehož řidič opět odstartoval dříve. Jedeme rychleji než poprvé a jízdu už si vychutnávám. Brzdíme a já nad sebou vidím letadlo, které se točí kolem své osy. "Tohle je blázen," směje se Richard Chlad.

Nic neříkám a čekám na poslední závod. Cíl je jasný - na jednom kilometru dosáhnout maximální rychlosti. Nestartuje společně, záleží jen na stroji a jeho majiteli. Výsledek? Jsme nejrychlejší. "Maserati MC12 dosáhlo maximální rychlosti 292 kilometrů za hodinu," sděluje spolupořadatel František Kučera z časopisu AutoExpert.

POŘÁDNÝ KUS AUTA Sice jen 115 cm na výšku, ale přes dva metry na šířku a pět metrů do délky... to je Maserati MC12

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz