Seděli jsme v nové Škodě Rapid. Zvenku je hezká a jednoduchá

Exkluzivně
Viděl a osahal jsem si novou Škodu Rapid, v napjatě očekávané novince z Mladé Boleslavi jsem i seděl. Škoda pozvala společně s několika málo světovými médii na první ochutnávku redakci iDNES.cz přímo do svého vývojového centra, mladoboleslavské Česany. Prozatím bez fotoaparátů, ty musely zůstat na vrátnici.
Pod zelenou plachtou je Škoda Rapid, když strhli plachtu, fotoaparáty musely do

Pod zelenou plachtou je Škoda Rapid, když strhli plachtu, fotoaparáty musely do tašek. | foto: Škoda

"Jste jedni vůbec z prvních, kteří rapid vidí," vítá nás slovenský šéfdesignér Škody Jozef Kabaň s úsměvem. Sedan lakovaný klasickou šedou metalízou, která zdůrazní tvary a proporce, je zatím schovaný pod zelenou plachtou. Strhnou ji až po obhlídce konceptu Mission L, ze kterého rapid přímo vychází. Nejvýraznější změnou, kterou karoserie prošla od konceptu do podoby výrobní verze, jsou lemy blatníků. Koncept je měl rozšířené, sériovka placaté zarovnané s blatníky.

Rapid v plné parádě

Špionážní fotky odhalují vše - čtěte zde

Proporce jsou nejdůležitější

"Nejdůležitější jsou na autě proporce," říká na začátek Jozef Kabaň a zopakuje to pak několikrát za dopoledne. Auto musí být vyvážené ze všech úhlů pohledu. "Auta se kupují očima," vysvětluje. "V této kategorii se často stává, že zadní část s kufrem působí jako nalepená na zbytek. Nám se ale podařilo vytvořit vyvážený, čistý design. Který je silný a výrazný sám o sobě. Žádná karikatura!" dodává. "Jednodušeji už to udělat nešlo, ale jednoduché to vůbec nebylo," říká mi pak Kabaň.

Velmi důležitou součástí designérského týmu jsou modeláři. Ze speciální hlíny vytvoří na milimetr přesně model, který se pak změří, data přenesou do počítače a podle nich se pak vyrábí auto.

Nepřekvapivé, ale povedené

Pohled odborníka

Škodovka nás dlouho připravovala na to, jak bude nový rapid vypadat, takže mě výsledný vzhled vlastně ani nijak zvlášť nepřekvapil.

V Mladé Boleslavi měli za úkol vytvořit velkou limuzínu za malé peníze, a to se myslím podařilo. Na svou kategorii je to docela kus auta a díky prvkům, jako je velká mřížka chladiče nebo čtveřice předních světel, působí velmi suverénně. I zvenku je vidět, že uvnitř je také dostatek prostoru, a to zejména v zadní části.

S krásně plynulým a protáhlým C sloupkem je profil auta velmi harmonický, ale přesto je nad zadním kolem trochu víc hmoty a rapid působí v této části mírně oplácaným dojmem.

Každopádně jde zatím asi o nejlépe zamaskované litry velkého zavazadelníku, které jsme od škodovky viděli.

Celkově se mi na rapidu líbí zajímavé kontrasty. Jednoduchý základní tvar a minimum dekorací z něho dělá na první pohled lehce přehlédnutelné auto. Ostré, precizní hrany, správný rytmus mezi prvky v čelní masce nebo velký prolis v dolní části bočních dveří však nabízí druhý, detailnější pohled, ve kterém je design rapidu rázem mnohem rafinovanější.

Myslím, že to jsou nejlepší předpoklady k tomu, aby se tvary nového modelu jen tak neokoukaly.

Radek Laube
šéfredaktor AutoDesign & Styling

Jozef Kabaň je totiž velkým vyznavačem designu, který stojí na proporcích. Další prvky na autě jsou pro něj doplňky. Design rapidu je tak jednoduchý, čistý, jasný, nekomplikovaný. "Vánoční stromečky nejsou pro Škodovku," rýpe si do konkurence hýřící chromem a komplikovanými detaily Kabaň.

Nová doba

V designérském týmu Škody pracuje kolem stovky lidí dvaceti národností. "Rozmanitost je důležitá," zdůrazňuje Kabaň s tím, že je potřeba mít v týmu lidi, kteří znají mentalitu jiných trhů. Ten nejdůležitější je teď pro Škodu Čína, a tak je většina designérů teď na studijní cestě za Velkou čínskou zdí.

Lidé ze Škodovky vysvětlují, že s rapidem přichází nová doba, nový designérský jazyk. Kabaň popisuje "novou latinu" škodováckých designérů, které se bude značka držet v příštích letech, možná desetiletích: "Dlouhý rozvor, aby bylo dost místa pro posádku. Kvůli tomu i vyšší linie střechy." Hlavně se ale Škoda bude držet liftbackové karoserie, se kterou slaví úspěchy už od dob první novodobé octavie. Auto s tříprostorovou karoserií, v níž je výklopná celá zadní část včetně okna, dnes mnoho značek nenabízí. To u Škodovky budou hned tři, k octavii a superbu se zařadí právě chystaný rapid v evropském provedení (pro Čínu se chystá úplně stejně auto, jen víko kufru bude menší, otevře se jen plechová část).

Tu první moderní octavii připomíná rapid v mnohém. Má jednoduché, účelné linky, které se neokoukají a ve kterých najdete krásu a eleganci až po chvíli. Za dveřmi je účelně zařízený interiér. Však se také na prezentaci ozývaly hlasy, jestli nebude rapid ubírat octavii zákazníky.

Klasické C a typická žebra

Další specialitou, kterou si podle Kabaně škodovky zachovají, jsou velká červená C svítící v koncových světlech. "Škodovku díky tomu v noci bezpečně poznáte," libují si designéři. Výrazná, ale ne agresivní má být i maska. U rapidu tak dostala tradiční svislé žebrování. Designéři přiznávají, že maska chladiče je dnes už jen designová záležitost, vzduch se k motoru dnes přivádí především výřezy v nárazníku. Maska je na přídi hlavně proto, aby mělo auto tvář.

Nalevo šéfdesignér Škody Jozef Kabaň s vedoucím designérem interiérů Peterem Olahem

Líbi se mi

Co mě na rapidu zaujalo? Čisté linie a tvary a právě ty vyvážené proporce. Čisté jednoduché tvary, které se neokoukají. Boční pohled z některých pohledů doplácí na velkou hmotu kufru, zadní kolo tak působí menší než přední. To už je ale hledání chyb tam, kde nejsou, trpí tím většina takto stavěných aut.

Moc se mi líbí vodorovná ostrá hrana na bocích, která směrem vzad lehce klesá. "Odlehčuje auto při pohledu z boku," vysvětluje mi Jozef Kabaň. Líbí se mi hlavně její napojení na obrys zadního světla. Zvykat si zato budu na šikmý prolis u zadní registrační značky (mimochodem, Kabaň říká, že ta bude u škodovek už vždy na víku kufru). Škodováci se všemi těmi hodně ostrými hranami odkazují na krystaly. A právě ten zadní prolis je taková designová libůstka, která se na něj odvolává.

Sériová Škoda Rapid zachovává specifický šikmý prolis, který byl už k vidění na konceptu Mission L.

 

Zajímavé je tvarování předních světel. "Jejich vývoj trval asi dva roky," prozrazuje technickou stránku věci Jiří Hadaščok, který vedl projekt Mission L. Zajímavý je ale i jejich tvar. Jsou hodně hranatá a ostře řezaná, za čirým plastem jsou vždy dvě paraboly, pod tou blíž k masce chladiče je pak ještě vetknutá směrovka.

Krycí sklo má zajímavý tvar: spodní část je svisle seseknutá, takže končí dřív než s hranou nárazníku. "Je to kvůli předpisům i kvůli pojišťovně," vysvětluje Hadaščok. Regule totiž nařizují i to, jak hluboko musí být světlo utopené oproti pevnému úchytu nárazníku. Pojišťovna zase ušetří při malých městských "ťukancích", protože nebude muset platit vždy nové světlo. "Navrh této části byl pro designéry jeden z nejsložitějších," prozrazuje Jiří Hadaščok. "Byla to nejkomplikovanější část z pohledu homologace i technologie."

A co se na nové Škodě Rapid nejvíc povedlo podle Jozefa Kabaně? Že vyjmenuje na prvním místě proporce, na to si můžete vsadit. Líbí se mu ale také právě řešení světel a přední hrana kapoty, do které je zakomponovaný výstupek s prominentním místem pro obnovené logo značky. "Když jsem před lety přišel do Škodovky, říkal jsem si, proč mají tak velké mlhovky. Působilo to nezvykle. Nakonec jsem si ale řekl, proč ne," popisuje Kabaň. Dnes to je další z poznávacích znaků škodovek. U rapidu ty dva páry světel pod sebou auto opticky "lepí" k silnici, přidávají mu na mohutnosti.

Klasika

Nechávají mě usednout za volant. Škodovkáři se tam budou cítit jako doma. Žádné výstřelky, dojem robustnosti a solidnosti. "Naše auta jsou velmi lidská," vysvětluje designér interiérů Peter Olah. Škodovky nemusí být nabité technologiemi, musí být ale příjemné na ovládání i na pohled. Kabina je hezky velká, pro čtyři je v autě s délkou lehce pod čtyři a půl metru spousta místa. Čelní okno působí relativně nízkým dojmem, není to na úkor výhledu, jen je to trochu nezvyklé. S rapidem představí designéři nový tvar volantu a řadicí páky, které prý lépe padnou do rukou. Líbit se bude obrovský kufr.

Hliněný model přístrojovky nové Škody Rapid. Designéři na něm ověřují správnou ergonomii.

Rapid má být levnější model usazený mezi fabii a octavii. Nabídkou výbavy to ale chuďas nebude. Rapid bude moci dostat xenonová světla, navigaci a rádio bude mít konečně USB vstup. Největší kola budou sedmnáctipalcová, stěrač zadního okna bude v Česku za příplatek. 

Cena pod 300 tisíc

Na hovory o přesné ceně je ještě moc brzo. "Určitě to ale bude víc než 250 tisíc, o kterých se občas spekuluje," zaznělo také na prezentaci v Česaně od škodováků. Jiné odhady mluví o ceně pod tři sta tisíc. Náš redakční odhad je 280 tisíc za základní provedení.

Nový model by se měl vyrábět ve více karosářských variantách, kromě liftbacku i auto s praktičtější než tříprostorovou karoserií. Spekulace o kombíku už před dvěma měsíci odmítl člen představenstva Škody Jürgen Stackmann.
 
Jako asi jediné tedy přichází v úvahu MPV. Podle informací iDNES.cz by měl tento chystaný model dostat jméno Sportbag, nebo Sportback.

Nová octavia bude sportovnější

Další generace už je hotová, teď se testuje

Jozef Kabaň se na designovém semináři rozpovídal i o octavii. Ta bude i díky rapidu posazena o trochu výš v portfoliu Škodovky. Bude mít odlišnou nabídku motorů a hlavně dostane výbavu, ve které budou nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy. "Nová octavia je hotová, všechno je připravené," prozrazuje Kabaň. Teď probíhá náročné testování. "Octavia vypadá velmi sportovně. Myslím, že se bude líbit," dodává. "Vždycky, když ji vidím, jsem spokojený," říká s úsměvem.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...