VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

aktualizováno 
Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a nedotáčivý smyk, ale i to, zda má auto pohon předních, nebo zadních kol. Podle instruktora Autodromu Most Marka Kohoutka je to však hrubá chyba. Postup je stejný, ať máte jakýkoliv pohon.

Když se člověk dostane do smyku, to podstatné, co si musí uvědomit, je, zda má smyk přední, nebo zadní nápravy. Na přemýšlení o tom, jak různě se chovat, pokud má pohon na přední, nebo na zadní, už rozhodně nemá čas. A ani to řešit nemusí.

„Je to hrubá chyba v testech autoškol. Vůbec žádný rozdíl v tom, jestli máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku, není. Postupujete pořád stejně,“ popisuje instruktor autodromu Marek Kohoutek.

Fotogalerie

Jakmile ztratíte nad autem kontrolu, podle druhu vibrací poznáte, zda máte smyk přední, nebo zadní nápravy. „To je alfa omega toho, abyste na to mohl reagovat,“ zdůrazňuje instruktor Kohoutek.

„U smyku zadní nápravy cítíte v prodloužení v zádech vibrace. Je to díky tomu, že kola se přestávají točit podél dezénu a hrnou se bokem. Z logiky věci brnění prochází celým podvozkem a vy to potom cítíte v prodloužených zádech,“ říká instruktor.

Naopak smyk přední nápravy poznáte podle lehkých vibrací na volantu. „Pokud jsou razantní, tak to už je bohužel pozdě,“ doplňuje.

SMYK ZADNÍ NÁPRAVYSPOJKA A VOLANT KONTRA

Toto pravidlo platí u vozů s manuální převodovkou. Jakmile vám začne zadek auta ujíždět, okamžitě sešlápnete spojku a volantem točíte tam, kam vám jde záď vozidla.

„Důležité je u tohoto točení kontra se nebát a raději to s volantem přehnat. Protože pokud natočíte kola málo, tak auto má malý impuls. A jelikož kvůli momentu překvapení není vaše reakce okamžitá, musíte právě tu prodlevu dohnat. Proto točte volantem daleko rychleji a agresivněji,“ radí Kohoutek.

Ještě však není vyhráno. „Nesmíte usnout na vavřínech. Jakmile se auto začne srovnávat, chce to srovnávat i kola, aby se auto nepřekývlo do druhého smyku,“ upozorňuje instruktor.

Častou chybou také je, že lidé začnou instinktivně brzdit. To však situaci zhorší. „Tím naženete větší váhu na předek a naopak víc odlehčíte záď auta. Tím pádem si smyk prohloubíte,“ vysvětluje.

Mimochodem, abyste zvládli rychle zatočit volantem, musíte ho správně držet. Zatímco dříve platilo, že ruce máme v poloze za deset minut dvě, nyní je to tři čtvrtě na tři.

„Zaprvé proto, že už máme posilovače. A pak si uvědomte, že volant je kruh. Když ho držíte v nejširším průměru, tak na první otočení máte největší záběr. A držení ve tři čtvrtě na tři je důležité i kvůli airbagu. Kdyby vystřelil a já držel volant za deset minut dvě, tak mi to katapultuje zápěstí do obličeje,“ vyjmenovává Kohoutek.

SMYK PŘEDNÍ NÁPRAVYNOHU Z PLYNU, VOLANT NECHAT

Projíždíte zatáčku a najednou dostanete smyk přední nápravy. Co teď? Řešení je složitější než u zadní.

„Co se týče práce nohou, sundáte nohu z plynu. Reakce rukou je taková, že necháte kola vytočená, jako jste měli v počátku smyku, a nehýbete volantem. V danou chvíli musíte vidět rozdíl v chování auta, čili že se takzvaně chytlo. Pokud ne, přichází plán B,“ popisuje instruktor.

Záložní plán znamená, že vyšlápnete spojku a začnete přibržďovat. „Ale ne panicky brzdit. Jen postupně zvyšovat tlak na brzdový pedál, dokud nezastavíte buď v té zatáčce, nebo na výjezdu ze zatáčky,“ dodává Kohoutek.

V moderních autech už je zabudován stabilizační systém, který dopomáhá ke srovnání vozidla. Rozhodně však nemůžete nechat celou práci na něm. „Pořád záleží na mé činnosti. Čili to není o tom, že si to pořídím do vozidla a při smyku si řeknu: tak se ukaž,“ upozorňuje Marek Kohoutek.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Premium

Manuál pro začínající elektromobilisty. Auto do zásuvky není pro každého

Čistě pragmaticky, doba elektromobilní je tady. Co všechno nám může nabídnout? Sesumírovali jsme všechna pro a proti....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Premiéra Octavie proběhla ve velkém stylu. Zhlédněte start věčné škodovky

Bernhard Maier si prezentace před publikem užívá. Šéf Škodovky je skvělý řečník, s každým vystoupením je jistější, svým...

Česká firma představila nový elektrický náklaďáček pro městské služby

Česká společnost TPC Industry vyrábí elektrické vozy určené k použití u technických služeb měst a obcí. Vozy se montují...

Premium

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Ten příběh je starý jako lidská nespokojenost. Pokud nemůžete najít to, po čem opravdu toužíte, a s ničím, co jste...

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz