Na Karlovarsku ráno leželo na silnicích i několik centimetrů sněhu. Podle meteorologů by dnes mělo sněžit na většině území republiky. Na horách se budou místy tvořit sněhové jazyky. V nižších polohách mají lidé čekat déšť se sněhem. Více o dnešní předpovědi čtěte ZDE
Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.
Latina zimního řidiče
Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a s brzdou a plynem zacházet velmi opatrně.
Dopravní servis
Smyk hrozí hlavně v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy, typicky třeba na suché silnici a zasněžené krajnici. Důležité je také sledovat venkovní teplotu. Mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese už namrzlá.
Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve může začít situaci řešit. Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak se učí v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce s vytočenými koly už rozhodně ne! Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až na výjezdu z oblouku.
Smyk
Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.
Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem - ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. Vyzkoušet si, jak se auto chová a jít se párkrát "sklouznout", by měl ostatně před zimou každý.
Jízda do kopce
Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je zařadit raději nižší – druhý a klidně i první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.
Aktuální předpověď počasí: pocasi.idnes.cz |
|
Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: Když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, kdo jede dolů. Z kopce se rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.
Poslední záchrana
Když dostanete hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít vyšlápnutou spojku.
Finty zimního řidičeCo přibalit na zimu do auta ČTĚTE ZDE |