Jak správně točit volantem na silnici, když to klouže

  10:45aktualizováno  10:45
Nejnebezpečnější období roku pro řidiče právě začíná. Suché silnice, na kterých bývala občas maximálně voda, se mění na klouzačky. Stačí ale pár triků, jak točit volantem, a smyk na náledí nebo sněhu můžete zvládnout bez oděrky laku.

Převrácené auto na Železnorudsku. (23. listopadu 2010) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Na Karlovarsku ráno leželo na silnicích i několik centimetrů sněhu. Podle meteorologů by dnes mělo sněžit na většině území republiky. Na horách se budou místy tvořit sněhové jazyky. V nižších polohách mají lidé čekat déšť se sněhem. Více o dnešní předpovědi čtěte ZDE

Ilustrační foto

Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.

Latina zimního řidiče

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a s brzdou a plynem zacházet velmi opatrně.

Dopravní servis

doprava.idnes.cz

Smyk hrozí hlavně v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy, typicky třeba na suché silnici a zasněžené krajnici. Důležité je také sledovat venkovní teplotu. Mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese už namrzlá.

Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve může začít situaci řešit. Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak se učí v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce s vytočenými koly už rozhodně ne! Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až na výjezdu z oblouku.

Smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem - ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. Vyzkoušet si, jak se auto chová a jít se párkrát "sklouznout", by měl ostatně před zimou každý.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Jízda do kopce

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je zařadit raději nižší – druhý a klidně i první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: Když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, kdo jede dolů. Z kopce se rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Poslední záchrana

Když dostanete hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít vyšlápnutou spojku.

Finty zimního řidiče

Co přibalit na zimu do auta ČTĚTE ZDE

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz