Jak správně točit volantem na silnici, když to klouže

  10:45aktualizováno  10:45
Nejnebezpečnější období roku pro řidiče právě začíná. Suché silnice, na kterých bývala občas maximálně voda, se mění na klouzačky. Stačí ale pár triků, jak točit volantem, a smyk na náledí nebo sněhu můžete zvládnout bez oděrky laku.

Převrácené auto na Železnorudsku. (23. listopadu 2010) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Na Karlovarsku ráno leželo na silnicích i několik centimetrů sněhu. Podle meteorologů by dnes mělo sněžit na většině území republiky. Na horách se budou místy tvořit sněhové jazyky. V nižších polohách mají lidé čekat déšť se sněhem. Více o dnešní předpovědi čtěte ZDE

Ilustrační foto

Soustřeďte se, když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat, než zbrkle šlapat na brzdu.

Latina zimního řidiče

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a s brzdou a plynem zacházet velmi opatrně.

Dopravní servis

doprava.idnes.cz

Smyk hrozí hlavně v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy, typicky třeba na suché silnici a zasněžené krajnici. Důležité je také sledovat venkovní teplotu. Mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese už namrzlá.

Na většinu problémových situací na kluzkém podkladu by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu. Pak teprve může začít situaci řešit. Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak se učí v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce s vytočenými koly už rozhodně ne! Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až na výjezdu z oblouku.

Smyk

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem - ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. Vyzkoušet si, jak se auto chová a jít se párkrát "sklouznout", by měl ostatně před zimou každý.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Jízda do kopce

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideální řešení je zařadit raději nižší – druhý a klidně i první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Platí také nepsané pravidlo gentlemana silnic: Když se na úzké cestě do kopce auta potkají, zastavuje ten, kdo jede dolů. Z kopce se rozjedete vždycky. Do kopce je to horší.

Poslední záchrana

Když dostanete hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít vyšlápnutou spojku.

Finty zimního řidiče

Co přibalit na zimu do auta ČTĚTE ZDE

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz