Jak se vaří zlato? Alchymisté Fordu mají iosis

  18:38aktualizováno  18:38
Abrakadabra, sprostý kov v zlato proměním! Tetrasomia, agryropea, chrysopea, iosis: čtyři fáze, kterými prochází hmota pod kouzelnýma rukama alchymystů při přípravě zlata. A právě ona čtvrtá fáze dala jméno novému konceptu Fordu. Že by mondeo opustilo filozofii praktičnosti a nechalo se unést krásou a ladností?

Alchymie evropských fordů

U Fordu si rádi hrají a protentokrát zabloudili do čarovné říše alchymie.

Žádné ústupky ve jménu uspokojení konzervativců, iosis je studie se vším všudy. Bez bližšího určení motorizace, spíše nepraktická, ale na ohromující pohled. Tvůrci o iosisu raději mluví jako o soše, než autu.

Martin Smith - vládce evropského Fordu - by si ale designéry jen tak pro nic za nic hrát nenechal. Ford hledá novou tvář pro své modely určené pro starý kontinent. A právě iosis má být jakousi genetickou bankou, nesoucí DNA budoucích evropských fordů.

Samotnou studii v životní velikosti vyráběli výtvarníci šest týdnů.

Čtyřmístné čtyřdveřové kupé, čišící dynamikou a ustupující ze zásad praktičnosti ve jménu uhrančivé krásy, to je směr, kterým se výrobci poslední dobou vydávají, ve snaze přitáhnout zájem náročnější klientely.


Oslnivý lesk zlata

Ve fázi iosis alchymisté dodávají vyrobenému zlatu zářivý finální lesk.

Mohutné boky a úzká kabina dávají vyniknout hře svalů. Vždyť se také narodil v zemi největšího ze sochařů - Michelangela. Italské karosářské mistry ctí celý svět. I Ford protentokrát nechal svým designérským centrům v Německu (Merkenich) a Británii (Dunton) přízemnější úkoly a poslal designéry do Turína nasávat inspirativní atmosféru Apeninského poloostrova, rodiště kamenného Davida a plechové Miury (příjmení Lamborghini), a stvořit iosis.

Jakoby se trochu designéři inspirovali u Aston Martinu, který také patří do stáje modrého oválu. Iosis si ale může dovolit být méně umírněný a uhrančivější.

Všechny čtyři krovky dveří, vyklápějící se s pomocí elektromotorků vzhůru, na autosalonu okouzlí, inženýři mající na starosti bezpečnost ale budou nadšeni o poznání méně. Cestujícím při nastupování nepřekáží druhý (B) sloupek, v reálném provozu se s takovým řešením ale steží setkáme.

Zvláštní efekty Frankfurt

Kouzlo studie by bylo poloviční bez obrovských blyštivých kol, ta u iosisu mají v průměru dvacet palců. Nechybí LED technologie v předních i zadních světlech.

Letadlo, motorka, auto... iosis

Futuristickému a výraznému ztvárnění exteriéru musí odpovídat také vnitřek auta. Posádka uvnitř najde čtyři samostatná anatomická sedadla, mezi nimi se pak vznáší středový tunel. V iosisu návrháři namíchali koktejl hliníku, křiklavě barevných plastů, látek, kůže a například i neoprénu.

Tvůrci interiéru odkazují na inspiraci kokpitem futuristického letounu a závodní motorky. Není divu, jeden z designérů kdysi pracoval v leteckém průmyslu, druhý miluje motocykly.

Na sportovní tradici Fordu si tvůrci rozvzpomněli při navrhování pracoviště řidiče. Anatomický hranatý volant je teď u sportovních aut v módě. Po ruce, jen několik centimetrů od volantu, je řadicí páka sekvenční převodovky. Klíček zasunutý ve spínací skříňce patří minulosti. Fordův koncept se startuje knoflíkem ukrytým pod víčkem na vrcholu řadicí páky.

Kamera nastaví zrcadlo

Kokpitu vládnou LCD displeje. Řidičův zobrazuje dění za vozem, snímané třemi videokamerami, namontovanými namísto přežitých zrcátek.

Druhý, umístěný na středovém panelu, je dotykový a posádka s jeho pomocí ovládá mimo jiné klimatizaci, navigační systém a DVD přehrávač.

Na středovém panelu najdeme také slot na paměťové karty. Iosis počítá s tím, že auta budoucnosti bude oživovat šém, který o nás autu prozradí vše. Dovolí nastartovat, naladí oblíbenou stanici, nastaví sedadlo, volant, pedály, displeje apod.

Interiér prosvětluje elektroluminiscenční fólie na stropě a dveřích, která vyzařuje měkké nerušivé světlo. Její velkou výhodou je možnost stříhání přesně na míru podle požadavků konstruktérů.

Alchymystická seance se koná od 15. záři na frankfurtském stánku Fordu.

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Macík vyměnil Frantu za Karla. Iveco s čumákem bude liazka jistit ze zálohy

Martin Macík mladší. představuje svůj nový dakarský speciál

Martin Macík, mladý sympaťák za volantem závodního dakarského speciálu, testuje svůj nový stroj. Liazku jménem Franta...

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz