Jak se Auto Bild ztrapnil a Mercedes mlžil o testu v mlze

aktualizováno 
Německá televize RTL odvysílala v pořadu Stern TV reportáž o tom, jak se Mercedesu nepovedlo představení nového radarového systému do mlhy. Namísto bezpečného zastavení viděli němečtí novináři neplánovaný náraz. Poté se ukázalo, že automobilka zinscenovala pro žurnalisty malé divadlo, v němž hrál jednu z hlavních rolí dnes už bývalý šéfreportér magazínu Auto Bild.

Mercedes brzdí za řidiče
Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Speciální radar umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce, například k havarovanému autu.

V autě se ozve zapípání, rozsvítí se červená kontrolka a jakmile řidič sešlápne brzdu, elektronika sama vyvine tolik brzdného tlaku, kolik je zapotřebí k bezpečnému zastavení.

Každou novou bezpečnou technologií se automobilky rády chlubí. Mercedes proto udělal celou řadu prezentací pro novináře. Německou skupinu, mezi nimiž byli i žurnalisté z televizního pořadu Stern TV, výrobce pozval do speciální haly, kde se testují bezpečnostní prvky aut.

Reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)
Hledá se dobrovolník
Tady se nejdříve proti zdi rozjíždí první mercedes a rozbíjí se. Následuje druhý a bourá do prvního. Tak vypadá běžná nehoda v mlze, komentují zástupci koncernu DaimlerChrysler, který mercedesy vyrábí, průběh testu.

Třetím v pořadí je nový Mercedes S vybavený příplatkovým zařízením Distronic Plus. Jeho radar má v mlze nahradit řidičovy oči. Za volant usedá jakoby náhodně vybraný novinář, šéfreportér Auto Bildu Michael Specht. Inženýři automobilky mu ještě jednou vysvětlují, jak radarový systém funguje a co se v autě odehraje. Má se rozjet a když se přiblíží dvojici nabouraných aut, uslyší výstražné pípání. Hned má začít brzdit.

Kde je chyba?
V hale se objevuje hustá mlha a černý Mercedes S s řidičem v červeném tričku s logem nejprodávanějšího německého automobilového časopisu vyjíždí. Kdesi v umělém kouři auto začíná brzdit, pískají pneumatiky. Ale oproti plánu řinčí navíc také zmačkaný plech. „Bezpečný“ mercedes nezastavil a vrazil do dvou dříve nabouraných aut. Novinář za volantem má na tričku připevněný mikrofon. Z něj se do uší ostatních televizních štábů linou nepublikovatelná slova.

Ani novinář, ani lidé z Mercedesu si neuvědomují, že ostatní žurnalisté díky řidičově mikrofonu všechno slyší. Vychází najevo, že co je novinářům předkládáno za test s vybraným zástupcem médií, je předem domluvené divadlo. Jen scénář jde proti předpokladům.

Opravdu funguje?
Reportér magazínu Auto Bild vystupuje z nabouraného auta a radí se s lidmi z automobilky, co řekne ostatním novinářům. Michael Specht chce vzít chybu na sebe. Za chvíli opravdu do kamery říká, že byl nervózní a prováhal správný moment pro sešlápnutí brzdy. Varovné pípání, které vysílá k uším řidiče radar, se v autě podle něj ozvalo. Televizní štáby ale žádné varování přes jeho mikrofon neslyšely.

Rychle se v testovací hale objevuje druhý Mercedes S vybavený stejným radarem. Tentokrát stříbrný. Zástupce Auto Bildu opět usedne za volant a test se opakuje. Když chce spolu s ním do vozu i reportér Stern TV, je mu to nejdříve povoleno. Ale Michael Specht si bere stranou „kolegy“ z Mercedesu a říká jim, že to nejde, protože by reportéři poznali, že auto nevydává varovné pípání. Opět zapomínají, že ostatní vše slyší díky mikrofonu. Zástupci automobilky následně zamítají účast žurnalisty z televizního pořadu při testovací jízdě přímo ve voze.

Velké divadlo
Stříbrná limuzína jede do mlhy. Nyní vše klape a manévr se opakuje vícekrát po sobě. Až na jeden problém. Ostatní novináři ani tentokrát neslyší ze reportérova mikrofonu žádné varovné signály, které má auto řidiči dávat. Ten ale tvrdí opak. Navíc si všímají, že Michael Specht v rozhovorech s lidmi z automobilky od začátku mluví o prknu, od kterého měl začít „tak jako vždy“ brzdit. Kus dřeva opravdu leží na dráze auta v místě, od kterého začalo zpomalovat.

Jak to tedy bylo doopravdy?
Mercedes S v testu oproti proklamacím automobilky i reportéra nevaroval řidiče před překážkou v mlze. Žádné výstražné pípání se nekonalo. Průběh zkoušky byl navíc s redaktorem Auto Bildu předem domluvený. Věděl, že má začít brzdit v okamžiku, kdy míjí položenou desku. Pro ostatní zástupce médií mělo všechno vypadat tak, že systém funguje a dává řidiči pokyn k brzdění.

Hra se však nepovedla. Záměr přesvědčit novináře o výhodách nového systému nevyšel. Auto v mlze před překážkou nezastavilo a rozšířilo řetězový náraz. Stern TV navíc natočil záběry, které dokazovaly spolupráci mezi automobilkou a šéfreportérem nejprodávanějšího časopisu Auto Bild (v Česku vychází v jeho licenci magazín Auto Tip).

Mercedes se kaje
Následovala série vysvětlení. Stern TV nejdříve odvysílal svou reportáž a poté dal ve studiu prostor zástupci DaimlerChrysler. Ulrich Mellinghoff přiznal, že celá akce pro novináře se nepovedla a vyzněla hloupě. Na vině však měl být scénář akce, ne radarový systém. Ten prý funguje špatně právě jen v testovací hale, snad kvůli ostatním nainstalovaným zařízením. Mercedes poté ukázal reportérům Sternu, že mimo halu systém funguje bezchybně.

Herec dostal padáka
Redaktorům Auto Bildu se do televizního studia nechtělo, účast ve vysílání nejprve odmítli. Když se Stern k případu vrátil i v dalším svém dílu o týden později, do studia dorazil šéfredaktor Auto Bildu Peter Felske. Od počínání svého podřízeného šéfreportéra se distancoval a rozvázal s ním pracovní smlouvu. I on poslal televizi své vysvětlení. Tvrdil, že byl o perfektní funkci systému tak pevně přesvědčen, že souhlasil s oním nešťastným představením pro ostatní novináře.

Obě reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)

Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Radar umístěný před motorem umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Najdete na iDNES.cz