Silný vítr umí převrátit i velký přívěs nákladního auta.

Silný vítr umí převrátit i velký přívěs nákladního auta. | foto: HZS Zlínského kraje

Na Česko se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na změny terénu

  • 6
Česko vyhlíží na odpoledne orkán od Atlantiku. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, povolte na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta, hlavně dodávky.

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá vypořádat. Nejdůležitější radou zkušených řidičů je jet pomalu a držet volant oběma rukama.

Hlavně opatrně

Jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. Je třeba být stále ve střehu, abychom mohli včas zastavit před náhlou překážkou, například spadlým stromem nebo značkou. 

Druhým pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén: na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Ve větru musíte auto neustále řídit, stále korigujte volantem směr. V extrémních situacích je třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Pozor na dodávky

Ve velkém větru jsou nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou, tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky.

Silný poryv větru umí rozhoupat dodávku nebo kamion tak, že pro vás může být nebezpečný, když ho budete míjet. Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou. 

Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by mít s nestabilitou způsobenou větrem problém. Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat.

S přívěsem nebrzdit, ale přidat plyn

Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: "V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!"

"Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu: měl by být co nejblíže těžišti auta," radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě "kontra" (točíme volantem na druhou stranu, než kam cestuje auto). Když vítr 'rozhodí' přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu.

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované "ponožky". Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Pozor na dveře

Opatrní buďte i při takové banalitě, jako je otvírání dveří. Když zaparkujete s autem tak, že vám fouká do zad, umí silný poryv větru dveře, které jste zvyklí při vystupování otvírat jen ledabyle, vyvrátit. Protože z kabiny auta nevíte, kterým směrem vítr fouká, držte dveře pevně za madlo i při otvírání.