Po českých garážích jsou poschovávané nečekané unikáty nepředstavitelné hodnoty. Jaguar XJ220 je jedním z nich. V Česku je jediný exemplář tohoto kultovního supersportu. Majitel s ním vyrazil na tradiční sobotní vánoční sraz jaguarů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar XJ220 byl i přes své kvality obrovským propadákem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Měl to být nejrychlejší, ale také nejdražší sériový vůz všech dob. Superauto, se kterým se upadající britská značka Jaguar vrátí mezi světovou elitu. V roce 1992 se Jaguar XJ220 dostal k prvním zákazníkům, kteří si jej dva roky předtím předplatili. Většinou už však o něj vůbec nestáli.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Největší problém byl v motorovém prostoru. Od prvního prototypu k sériové verzi prodělal XJ220 výrazné technické změny, které mnozí předplatitelé označili za podvod. A hrozili soudní žalobou, když nedostanou své peníze zpět. Namísto slibovaného dvanáctiválce se totiž za zády posádky krčil přeplňovaný šestiválec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z 1 200 předběžných objednávek měla nakonec vzniknout omezená série 350 kusů. Ani na tu však nedošlo, výroba se zastavila už v roce 1994 na čísle 275.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar XJ220 byl jako nový ke koupi také v Československu. Auto v pražské Vodičkově ulici šokovalo kolemjdoucí cenovkou 27 milionů korun.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar neměl v osmdesátých letech, kdy auto vznikalo, peníze nazbyt. Na Projektu "XK 220" tak pracovali konstruktéři dobrovolně o víkendech, vysloužili si označení Saturday Club.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pro svůj projekt si nezvolili název náhodně: auto mělo vyvinout rychlost 220 mil (354 km/h).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Útroby finálního provedení však neukrývají původně slibovaný atmosférický dvanáctiválec, ale dvěma turby přeplňovaný 3,5litrový šestiválec, který pro Jaguar vyvinul TWR.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Chybí i slibovaný pohon všech kol a vzhůru vyklápěné dveře.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tehdejší nový vlastník Jaguaru, americký Ford, nadělil XJ220 pochybně vyhlížející přístrojovou desku z laciného plastu, která dokonale zabila dojem z hliníkového interiéru a kevlarem potažených sedadel.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A pověst totálního propadáku neopouští Jaguar XJ220 ani dnes, kdy už pomalu míří do kategorie veteránů. Za zachovalé exempláře s maximálně několika tisíci kilometry na tachometru žádají prodejci 200 000 eur, zatímco Ferrari F40 ze stejné doby si cení na dvojnásobek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dvěma turby přeplňovaný šestiválec má 550 koní výkonu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stále je to však krásné auto, jehož linky navržené designérem Keithem Helferem nikdy nezestárnou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar XJ220
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tenhle krasavec má umět vystřelit z nuly na stovku za 3,9 sekundy. Udávaná maximálka je 343 kilometrů v hodině.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Traduje se, že motor pro jeden z nejslavnějších supersportů všech dob testovali ve Fordu Transit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zadní přítlačné křídlo má svůj smysl, je však zároveň dokonale zakomponované do linek karoserie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jaguar XJ220 nakonec dostal namísto slibovaného dvanáctiválce motor s polovičním počtem válců, výkon doháněl přeplňováním.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Spanilá vánoční jízda jaguarů vyvrcholila na Pražském hradě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
XJ 220 byl samozřejmě hlavní hvězdou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Český majitel auto na to, jaký je to unikát, vcelku hojně používá. Už to také odnesl šrámem ráfek levého zadního kola.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Majitel jediného kousku v Česku se nerozpakoval auto upravit. Kromě denního svíceni z LED diod ještě přidal osvětlení motoru a hlučnější výfuk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V Česku bylo ještě jedno XJ220. Parkovalo v lánském muzeu sportovních aut Antonína Charouze. Dnes tento kousek jezdí kdesi v zemích bývalého Sovětského svazu. Snad na Ukrajině.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz