V pavilonu jaguarů na frankfurtském autosalonu budou v září křtiny revolučního modelu z Coventry. Až si ho lordi začátkem příštího roku půjdou koupit, budou v šoku. Minimálně proto, že si budou muset nechat ušít nové sako. To tvídové se k novému XJ nehodí a dýmka už vůbec
Šéfdesignér automobilky Ian Callum a jeho tým poslali ducha klasických jaguarů do firemního muzea. Klasické tvary, které mají původ v šedesátých letech minulého století, byly pro největšího "kocoura" příliš svazující. Něco málo z techniky původního XJ pod slupkou zůstalo, celkový dojem z novinky je ale i tak jednoznačný: revoluce.
Že je tohle auto jaguar, poznáte jen podle znaku na čumáku. Historii hází za hlavu a jde ve stopách úspěšného menšího modelu XF.
Asi nejoriginálněji je tvarována záď. Nepřipomíná snad nic, co se pohybuje na silnicích. Všechny zaujme detail v podobě černých zadních sloupků, které opticky zvětší zadní okno. Automobilka se ještě za čas pochlubí prodlouženou variantou (o 12,5 centimetru) pro ještě prostopášnější pobyt na zadních sedadlech.
Tady už se nehraje na britskou umírněnost, v popředí je technika. Aerodynamika se šlechtila tak dlouho, až dosáhla na hodnotu aerodynamického koeficientu (Cx) 0,29, což je u 5,1 metru dlouhé limuzíny skvělý výsledek. Samozřejmostí je rozsáhlé použití hliníku, uplatnil se také hořčík.
Ženám vstup zakázán!Test klasického Jaguaru XJ čtěte ZDE |
I urozené kočky už pijí naftu, pod kapotu se tedy chystá turbodieselový třílitr s výkonem 275 koní. Mnohem vetší zábavu nabídne pětilitrový benzinový osmiválec, který má v atmosferické verzi 385 a v přeplňovaných 470 a 510 koní. Převodovka přenášející newtonmetry na zadní kola, bude výhradně automatická šestistupňová.
Na palubě nebudou chybět nejmodernější výkřiky techniky chránící i bavící posádku: například velký dvanáctipalcový displej multimediálního centra uprostřed přístrojovky (nebo také menší osmipalcový s technologií Dual View, díky které vidí řidič a spolujezdec něco jiného - například mapu navigace a film z DVD), prosklená střecha, vzácné dřevo a společnost Bowers & Wilkins dodá 20 reproduktorů.
Řidiči bude pomáhat pneumatický podvozek, elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě a další udělátka. Britské ceny nového XJ se pohybují mezi 1,5 a 2,5 miliony korun.
Míry Jaguaru XJ | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 5122 x 1894 x 1448 x 3032 |
objem kufru (l) | 520 |
pohotovostní hmotnost (kg) | 1755-1892 |