Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým vedením. Současné provedení je ale koulí na noze, která dobře ilustruje, jakým potížím značka čelí.

Jaguar XF | foto: Jaguar

V roce 2008 se začal prodávat sedan Jaguar XF a prakticky ve stejnou dobu značka spolu se sesterským Land Roverem po dvaceti letech pod Fordem přešla pod nového majitele – indický koncern Tata. XF bylo zároveň jedním ze základních kamenů nové éry. Po většinu této doby, od února 2010 do letošního září, skupinu Land Rover vedl původem německý manažer Ralf Speth.

Spethovým nástupcem je Thierry Bolloré, kterého Indové do vedení britských automobilek přetáhli od Renaultu. Bolloré má před sebou nelehký úkol. Skupina je v mnohem lepším stavu, než byla při Spethově nástupu – místo osmi nabízí celkem 13 modelů a prodeje se za deset let zvýšily o polovinu. Ale nelze zavírat oči před faktem, že prodejní výsledky v posledních třech letech klesají a automobilka se dokonce letos propadla do ztráty.

Ke svému nástupu dostává Bolloré zajímavý dárek, facelift modelu XF. V novém provedení vypadá velmi elegantně a přináší spoustu nových prvků výbavy. Auto, které bylo kdysi výkladní skříní Jaguaru, je ale po polovině životního cyklu druhé generace jen slabým odleskem někdejších úspěchů.

Evropské prodeje paradoxně kulminovaly v posledním roce kariéry první generace (2014), kdy se prodalo 20 609 kusů. Od té doby XF padá, před dvěma lety se jich prodalo 10 tisíc kusů, loni už jen 6 a letos to bude samozřejmě ještě horší.

V USA, kde by pětimetrový vůz vyšší střední třídy měl bodovat téměř automaticky, se XF nikdy pořádně neuchytilo. Roční prodeje se mezi lety 2008 a 2016 držely v rozmezí pět až osm tisíc kusů, pak ale nastal pád až na loňských 1 187 kusů. A v Číně po prudkém nástupu koncem roku 2016 přišel také prudký pád – z rekordních 21 tisíc na 5 tisíc kusů v loňském roce.

To není situace, kterou by facelift mohl spasit. XF navíc není jen jedno auto, pro Evropany existuje také kombi XF Sportbrake (do letoška se nabízelo i v USA), v Číně se zase vyrábí prodloužená verze. Vyrobit ve třech karosářských verzích jen 12 tisíc kusů za rok je velmi špatná situace.

Hloubku problému dokládá i kompletně přepracovaná nabídka motorů. Přechod na mild-hybridní pohon zní vzletně, za ním se ale skrývá důkladné proškrtání možností k výběru. Trojici dvoulitrových dieselů (132 až 177 kW) nahrazuje jediný o výkonu 150 kW. Třílitr končí, stávající motor V6 Jaguar vyřazuje a nový řadový šestiválec do XF nezabuduje – to je jasný signál malého zájmu.

Benzinové dvoulitry se ve verzích 184 a 221 kW udrží i nadále, jen nově dostanou elektrickou výpomoc. Zde totiž čistka proběhla už v předchozích dvou letech, když Jaguar vyřadil postupně dvě verze šestiválcového třílitru i benzinový základ.

Mizérie někdejšího stěžejního modelu je pro Jaguar o to tíživější, že menší model XE v Evropě, USA i Číně větší XF prodejně překonává. Přitom oba vozy využívají stejnou hliníkovou platformu, takže lacinější XE je zákonitě pro automobilku výrobně podobně nákladné jako XF.

Odbyt Jaguaru nyní stojí hlavně na SUV, nejúspěšnější je menší E-Pace, který je přitom kompromisním řešením. Vzdáleně ještě vychází z techniky Fordu a jeho výrobu zajišťuje v Rakousku Magna Steyr. Jaký to paradox, že prodeje nejvíc táhne auto, které bylo sestavené narychlo mimo systematické plánování a bez užší technické i výrobní vazby na ostatní modely. Stabilní je alespoň i odbyt většího F-Pace, který sdílí techniku i továrnu s XE a XF.

Jaguar XF

Jaguar XF

Před novým šéfem Jaguaru tak stojí spousta těžkých úloh. I zákazníci této značky se v souladu s trendy odklánějí ke crossoverům a z nejrůznějších důvodů dávají přednost spíše menším autům.

K tomu se nepovedl očekávaný průlom s elektromobilem I-Pace, jeho prodeje zaostávají za očekáváními. Rozpačité výsledky už před dvěma lety stály místo technického ředitele Wolfganga Ziebarta, který na něj sázel téměř vše. Nevhodně diverzifikované vývojové kapacity Jaguar s Land Roverem dobíhají teprve teď, zatímco Ziebart zakotvil v pozici profesora na University ve Warwicku, která se nachází nedaleko vývojového centra Jaguaru.

Příležitostí pro nové vedení je mnoho, o to hůř se ale bude hledat cesta zpět na výsluní. Rozšiřování nabídky SUV hrozí kanibalismem na sesterských Land Roverech. Intenzivní využívání techniky BMW, se kterým Jaguar a Land Rover nedávno uzavřely partnerství, je velkou příležitostí, ale může přinést ztrátu charakteru. A expanze směrem k menším modelům nebo rozšiřování nabídky elektromobilů přinese především další výdaje na vývoj bez záruky zvýšení prodejů.

Jak prohlásil při svém odchodu Ralf Speth pro britský Autocar: „V životě chcete něco dokázat a já jsem dosáhl svého stropu.“ Nezbývá než doufat, že Bolloré má strop výš. Jinak Jaguaru (a Land Roveru s ním) po desetiletí hojnosti hrozí další desetiletí tápání. Nakonec nebylo by to v historii obou firem poprvé.

Autor:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Nejvíc elektromobilů je v Praze. Na severu Moravy vedou auta na plyn

Nejvíc aut jezdících na elektřinu je zaregistrováno v Praze. Auta na plyn zase vítězí v Moravskoslezském kraji. Vyplývá...

Srazit emise u aut se nedaří. I přes hromadnou hybridizaci CO2 roste

Vykazované průměrné množství emisí osobních aut na českých silnicích za poslední dva roky stouplo o jedno až čtyři...

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...