Ani bídné prodeje evropského a světového auta roku 2019, bateriového Jaguaru I-Pace, značku z Coventry neodradily. Přechod na totální elektrifikaci rozjela automobilka, kterou vlastní – a sype do ní peníze, místo vydělávání – indický koncern Tata, naplno.
Tedy, nejdříve teď po dobu jednoho roku nebude vyrábět a prodávat žádná nová auta. Restart naplánovala tak, že prodejci a zákazníci (pravda, moc jich není) teď budou muset vyžít ze skladových zásob. Jaguar nyní už jen dokončuje produkci SUV F-Pace.
A pak se to prý rozjede. První elektrický vůz po změně image společnosti má přijít na trh až v roce 2026. Změny se nevyhnou ani prodejcům Jaguaru. Nejen, že jich bude mnohem méně (v domácí Velké Británii jen asi 20), ale showroomy budou modernizovány tak, aby připomínaly spíš umělecké galerie. První takováto prodejna se představí v Paříži, kde bude sousedit s luxusními obchody Hermés, Dior a Louis Vuitton.
S novým pojetím má souviset i nová úroveň zákaznických služeb. Předání nových vozů prý bude možné u zákazníků doma nebo dokonce v jejich oblíbených restauracích.
Celou elektrickou revoluci s novou identitou značky shrnuje Jaguar do termínu „bujná moderna“. „Čeká nás kompletní reset,“ vysvětluje Rawdon Glover, generální ředitel značky. „Jaguar se transformuje, aby obnovil svou originalitu a inspiroval novou generaci.“
Jaguar společně se změnou své imidže kompletně smazal historii svých sociálních sítí, ale i některé nelichotivé reakce na novou kampaň.
Mezi příznivci značky se strhla masivní vlna odporu a své si k tomu, jak se tato tradiční značka britských gentlemanů šmahem zbavila tradičních hodnot, řekl i prezident českého Jaguar klubu a europoslanec Filip Turek, když pro server Expres.cz uvedl: „Jsem jediný, koho tento vývoj Jaguaru ani na vteřinu nepřekvapil, sleduji jej dlouhodobě, a navíc modelová řada tomuto trendu odpovídá již dlouhé roky.“
Jaguar mění identitu: Teď je nebinární? Fanoušci zuří, automobilka maže komentáře. Turek reaguje |
A jde ještě dál: „Před lety mi nikdo nevěřil, když jsem popisoval, jak na centrálu Jaguaru do Salcburku přišel apel na nebinární osoby v týmu.“ Podle něj je to výsledkem dopadu předpisu ESG, což je environmentální a sociální audit, bez kterého žádná větší společnost nemůže počítat s jakoukoli podporou bank, subdodavatelů, partnerů a dotačních programů v západním světě.
Novou korporátní identitu značky Jaguar snad nechválí nikdo. Kromě čtenářů iDNES.cz, kterým se nové logo nelíbí (hlasování vidíte pod tímto odstavcem), se ozývají posměšné hlasy.