Společnost ElectroMobility Poland vznikla v roce 2016, jejími akcionáři jsou polské energetické firmy Enea, Energa, Tauron a PGE. „Produkci elektromobilů hodlá zahájit v roce 2023 a již v příštím roce by chtěla na jihu Polska postavit továrnu a výrobní linku,“ píše TPV.
Firma uvedla, že vytvoření prototypů stálo kolem 30 milionů zlotých (zhruba 180 milionů Kč). Spuštění výroby elektromobilů si podle ní vyžádá čtyři až pět miliard polských zlotých (zhruba 24 až 30 miliard Kč). Společnost nyní jedná s různými podniky o financování projektu.
ElectroMobility Poland připomíná, že autoprůmysl je jedním z pilířů polské ekonomiky, přímo ve výrobě zaměstnává přes dvě stě tisíc lidí, v přidružených oborech dalších 270 tisíc.
Elektromobily Izera podle firmy ujedou na jedno nabití 400 kilometrů a dokážou zrychlit z nuly na 100 kilometrů za hodinu během necelých osmi sekund. Jejich baterii bude možné během půl hodiny nabít na 80 procent. Firma představila dvě provedení: SUV a hatchback. Technickou stránku projektu obstarala renomovaná inženýrská firma EDAG. Design obstarala italská karosárna Torino Design, ElectroMobility Poland ovšem ještě přidalo bývalého dlouholetého designéra Jaguaru Tadeusze Jelece jako externího konzultanta.
Šéf firmy Piotr Zaremba uvedl, že nyní probíhají jednání o koupi technické platformy, na které by sériové provedení vozů vznikalo.
„Počet automobilů a nabíjecích stanic roste, stoupá obliba tohoto typu vozidel, objevují se nové druhy služeb, jako je například sdílení elektromobilů, energetické společnosti vyvíjejí nové obchodní modely založené na elektromobilitě a testují nová technologická řešení,“ uvedla už dříve EMP.
Řadu dílů včetně těch nejzásadnějších, jako je pohon a baterie, ale zatím Poláci sami nevyvinuli a budou je muset kupovat od zatím blíže nespecifikovaného světového výrobce. Ve vlastní značce vidí potenciál do budoucnosti vyvíjet a vyrábět i tyto komponenty přímo v Polsku.