

Výrobce autobusů Iveco Czech Republic z Vysokého Mýta na Orlickoústecku dokončil prototypové a testovací centrum za přibližně 400 milionů korun. Pět desítek lidí se v něm bude věnovat autobusům na plyn, elektřinu i vodík. Centrum zahájí provoz v červnu.
Autor: ČTK
Centrum vznikalo v areálu Iveca 18 měsíců. Má rozlohu 4 100 metrů čtverečních a ve dvou patrech jsou testovací plochy a kanceláře. Zároveň v něm může fungovat až 12 testovacích pracovišť. Součástí centra je tepelná komora, která se může zahřát až na 50 stupňů Celsia. V ní se bude testovat klimatická pohoda cestujících a řidiče. Pracovat se bude i se smíšenou realitou, aby bylo možné simulovat prostředí, v kterých bude autobus jezdit.
Autor: ČTK
„V centru bude pracovat 50 lidí včetně 20 inženýrů. Celý tým byl proškolen. Byly mu navýšeny školní hodiny o 25 procent,“ řekl Stepfane Verger ze skupiny Iveco Group.
Autor: ČTK
Pracovníci centra budou moci měřit vnější hluk, analyzovat vibrace vozidel či spotřebu energie. V dalších prostorách budou obrábět díly a kovové sestavy a montovat dohromady. Na 3D tiskárně bude možné vytisknout díly dlouhé až 1,5 metru.
Autor: ČTK
„Procházíme dobou rychlých a výrazných transformací, musíme investovat, abychom uspokojili poptávku po rozmanitosti. Musíme zvýšit kapacitu, abychom se mohli věnovat několika strategickým projektům najednou,“ řekl Stepfane Verger ze skupiny Iveco.
Autor: ČTK
Elektrické autobusy vysokomýtský podnik dodává na trh od předloňska, modelová řada se jmenuje Elec. Autobusy na plyn vyrábí delší dobu. Vodíkový pohon teprve pro meziměstský provoz bude teprve testovat.
Autor: ČTK
„Testovací centrum se bude zaměřovat na autobusy vyráběné v Mýtě, to znamená meziměstské autobusy řady Crossway a turistické řady Evadis. Ty jsou k dispozici v dieselové, hybridní, plynové a elektrické podobě. Budova je připravená na to, že by se tady vyvíjel i autobus vodíkový,“ řekl ČTK generální ředitel Iveca David Kříž.
Autor: ČTK
Ve francouzském závodě městský vodíkový autobus značky Iveco Bus už v menších počtech vyrábí. „Kdokoliv vodíkový autobus provozuje, potřebuje si spočítat náklady na provoz. To zatím u nich nevychází moc dobře. Bude záležet na apetitu zákazníků, jestli si je budou chtít pořizovat i přes vysoké náklady,“ řekl Kříž.
Autor: ČTK
Podnik ve Vysokém Mýtě založil Josef Sodomka. Původně se zaměřoval na kočáry, od roku 1925 jeho syn začal vyrábět automobilové karosérie. Výrobu autobusů zahájil ve druhé polovině 40. let minulého století. Od roku 1948 do roku 2006 byla firma známá pod jménem Karosa. Od roku 2007 se přejmenovala na Iveco Czech Republic
Autor: ČTK
Ve vysokomýtském podniku pracuje 4 400 lidí. Firma je součástí skupiny Iveco Group, autobusy vyrábí pod značkou Iveco Bus. Od roku 2006 podnik vyrobil okolo 60 000 kusů autobusů řady Crossway. Loňská produkce dosáhla 4 644 autobusů.
Autor: ČTK
Nové centrum, které se nachází v areálu závodu ve Vysokém Mýtě, je navrženo tak, aby podporovalo všechny druhy energie pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon. Dvoupodlažní objekt nyní nabízí zdvojnásobenou pracovní plochu 4 100 m² a má kapacitu pro prototypy o délce až 18 metrů.
Autor: ČTK
„Toto nové centrum prototypů a testování ve Vysokém Mýtě má strategický význam pro vývoj budoucích modelů vozidel vybavených nejmodernějšími technologiemi bez ohledu na energii pohonu,“ dodal David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Czech Republic.
Autor: ČTK
Vybavení objektu prototypového a testovacího centra zahrnuje dvanáct pracovních stanic vybavených nadzemními plošinami pro ergonomický přístup na střechy vozidel, tepelnou komoru schopnou dosáhnout teplot až 50 °C, což umožňuje ověření klimatického komfortu pro cestující i řidiče, k dispozici jsou také přípravné plochy pro různé typy testů přístrojového vybavení vozidel, jako jsou měření vnitřního a vnějšího hluku, vibrační testy, analýzy chování na silnici a hodnocení spotřeby energie. Kromě toho se specializované prostory věnují obrábění, výrobě a montáži kovových podsestav, výrobě a lepení dřevěných dílů, například podlah, a 3D tisku, který umožňuje vytvářet plastové díly o velikosti až 1,5 metru.
Autor: ČTK
Na otevřený testovacího centra Iveca zavítal do Vysokého Mýta také ministr dopravy Martin Kupka.
Autor: ČTK