GLOSA: Bláznivá Itálie, země milovníků aut, kteří v nich nemohou sexovat

aktualizováno 
Italové auta milují, ale nerozmazlují je přehnanou péčí. Vozy používají do roztrhání čalounění i plechů. Je to země motorům zaslíbená. Legendy jako Fiat 500, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini nebo Ducati nepřestanou nikdy vzrušovat všechny, kteří alespoň někdy přičichli k benzinu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Návod pro motoristy k použití Itálie působí na pohled hrozivě. Až tři roky kriminálu, když vás nachytají policisté při sexu v autě (více zde). Benzin drahý tak, až se přestanete divit, že Italové jezdí pomaleji než Češi. A co třeba předpis, podle kterého může schytat pokutu ten, kdo doveze do země více než deset litrů pohonných hmot a navíc v nehomologovaném kanystru? Musíte mít i účtenku o tom, že jste dané pohonné hmoty čerpali v zemi EU, jinak hrozí pokuta až 7 700 eur, což je 200 000 korun.

Tolik teorie a změť předpisů. Italská dolce vita se nad ně ovšem dokáže povznést. Prvním předpokladem bezpečné jízdy „all´italiana“ je obezřetnost. Ital ví, že každou sekundu musí sledovat, co se děje ze všech stran kolem něj a nárazník se tak jmenuje proto, že se s ním naráží. Kolem aut se tu valí lavina skútrů a kol, se kterými se musíte podělit o jeden jízdní pruh.

K triviálnostem jako je díra v nárazníku či odřené dveře se neobtěžují volat policii. Červenou na semaforu se především motorkáři a cyklisté příliš nezabývají, když mají volno, prostě jedou. Chce to dobrý postřeh. Italové se nechtějí zdržovat, a proto občas na semaforu vynechávají oranžovou. Domorodci jsou na akci připraveni se zařazenou jedničkou. Cizinec si tento zvyk osvojí poté, co jej párkrát vyženou klaksony. To je v autoškole - hlavně na jihu Itálie - lezione numero UNO.

Lancia 2000 Coupé (1971-1973)

Standardní a opravdu dodržovanou rychlostí na autostrádách je stočtyřicítka. Jen občas se okolo prožene někdo s ambicemi protlačit se do Scuderie Ferrari formule 1. Pro italského řidiče však není většinou ani vlastnictví nadupaného fára důvodem k tomu, aby nutně jezdil rychle. Klidně jede „kochací“ čtyřicítkou, aby okoukl opálená lýtka krasavic korzujících ulicemi. A když to aspoň trochu stojí za to, pak ji pustí na přechodu, aby si vše pořádně prohlédl.

Cesta do Itálie: tankujte před hranicemi, palivo i dálnice jsou drahé

Dodržování rychlostních limitů si domorodci Apeninského poloostrova osvojili rychle, na dálnicích je to tam samý radar a pokutu už dokážou Italové poslat i po Evropě. Stále v nich však dříme troška chuligánství. Plná čára není zeď. Dávat dopředu vědět směrovkou, že budu měnit směr jízdy, to se nenosí vůbec. Podle Italů je to zbytečný pohyb navíc.

Řízení ve městech je řidičskou „maturitou“. Čím hlouběji na jih, tím víc adrenalinu. Z místa spolujezdce působí situace v ulicích jako neuvěřitelný chaos. Nejezdí se tu nijak rychle a přitom docela plynule, na zácpu narazíte jen zřídka. Auto jedoucí pětašedesátkou po městě už je opravdu z nejrychlejších. Po chvilce zvykání jsou Italové za volantem velmi čitelní a především se chovají gentlemansky. Žádný spěch! Jste v Itálii.

Buon viaggio a šťastnou cestu!

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz