Íránský trabant po čtyřiceti letech končí: Sbohem Paykane!

  11:53aktualizováno  11:53
Čtyři z deseti íránských motoristů jezdí autem Paykan. Íránská vláda však navzdory tomu přestává paykany vyrábět a brzy chce i ty, které dosud jezdí, dostat ze silnic. Vedou ji k tomu hlavně ekologické důvody.

Hlavní, patnáctimilionové město Teherán patří ke světovým metropolím s nejznečištěnějším ovzduším.

Kdyby ubylo odhadovaných 1,4 milionu paykanů, městu by to hodně prospělo.

Zastaralé paykany, o nichž se říká, že „hltají benzin“, mají vysokou spotřebu - skoro 20 litrů benzinu na sto kilometrů.

To samo o sobě pro Íránce problém není, neboť je tam benzin levnější než voda. Ale paykany nesplňují mezinárodní emisní standardy. A jejich čtyřicet let starý design nedovoluje přijít s technologickými inovacemi.

„Paykan má spotřebu benzinu jako lamborghini, se kterým ho však nelze srovnávat.

Máme plán, jak během tří let vozy této značky odstranit z našich silnic,“ potvrdil před několika dny šéf íránské organizace na úsporu paliv Mehdi Hashemi Rafsanjani.
 

Paykan v číslech

Motor

čtyřválcový OHV, karburátor

Objem

1598 ccm

Max. výkon

48 kW / 65 koní

Max. kroutící moment

110 Nm

Pohoh

předních kol

Převodovka

4 stupňová

Brzdy vpředu/vzadu

kotoučové/kotoučové

Počet míst

5

Délka

4345 mm

Šířka

1620 mm

Výška

1419 mm

Rozvor

2502 mm

Rozchod vpředu/vzadu

1321/1321

Pohotovostní hmotnost

915 kg

Celková hmotnost

1380 kg

Objem kufru

291 l

Objem nádrže

45 l

Maximální rychlost

140 km/h

Spotřeba (město/mimo město/průměrná)

10/8/9 l na 100 km

Lidový vůz

Paykan, což v jazyce Farsí znamená šíp, byl prvním automobilem, který se začal v Íránu vyrábět. Jeho produkce začala již v roce 1967, kdy íránská firma Iran Khodro koupila výrobní linku britské automobilky Hillman Hunter.

Svůj britský vzor paykany přežily o 25 let. Výrobu modelu Hillman Hunter ukončila britská pobočka amerického Chrysleru v roce 1979 a exkluzivní výrobní práva získala firma Iran Khodro.

Khodro začala vyrábět nejprve standardní model, později přišla i s luxusnějším modelem. Ani v tomto případě však nešlo o nadstandard v evropském smyslu.

Ani tyto paykany neměly takové vybavení, které je někdy považováno na Západě takřka za standard - ABS systém nebo klimatizaci.

Přesto však obliba paykanů v Íránu neustále rostla. Byly vždy levné - nyní stojí okolo šesti tisíc dolarů (150 tisíc korun) - zatímco jejich zamýšlený nástupce, v Británii navržený vůz Samand, stojí skoro dvakrát tolik.

Zvlášť paykany vyrobené před íránskou islámskou revolucí v roce 1979 se překvapivě drží. A když se na nich přece jen něco porouchá, každý íránský automechanik ví, kam má sáhnout, a na skladě brzy najde potřebný náhradní díl.

Není proto divu, že paykany si získaly takovou masovou oblibu a že s nimi jezdí skoro všichni taxikáři v zemi.

Podobně jako kdysi východoněmecký trabant a česká škoda byl paykan zdrojem řady vtipů, které si dělaly legraci z jeho výkonu nebo vybavení. Ale většině Íránců budou tyto vozy přesto chybět.

„Paykan držel celý íránský automobilový průmysl po mnoho let. Ale nemůžeme pokračovat v podpoře domácí výroby za jakoukoliv cenu. Gratuluji firmě Iran Khodro, že našla odvahu k rozhodnutí zastavit výrobu paykanů, aby se tak íránský automobilový průmysl mohl posunout kupředu,“ uvedl íránský ministr průmyslu Eshag Jahangiri.

Ukončení výroby paykanů je velkou příležitostí pro zahraniční výrobce. Zvláště když se od roku 2000 prodej aut v Íránu zvyšuje každoročně o 30 procent. Zahraniční automobilky však budou v Íránu moci vyrábět jen prostřednictvím společných podniků s tamními partnery.

Poslední Paykan opouští výrobní linku.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

POŘÁD JEZDÍ. Íránská auta Paykan brázdí silnice tohoto asijského státu již téměř čtyřicet let. Stejně jako v Česku škodovky jsou na domácím trhu nejrozšířenějším vozem, a tak mají jejich majitelé zajištěnu snadnou a vždy dostupnou opravu i starších modelů.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Žebříčku nejméně spolehlivých aut vévodí v Británii Tesla S

Tesla Model S 85D

Jen polovina exemplářů daného modelu neměla za poslední rok nějaký technický problém. Takové hodnocení si odnesla Tesla...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz