Úterý 11. srpna 2020, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. srpna 2020 Zuzana

Autofotka týdne: Íránské lamborghini je prý stejné jako originál

aktualizováno 
Automobilový průmysl v Íránu to nemá snadné. Kvůli embargu jsou moderní technologie obtížně dosažitelné nebo rovnou nedostupné. A proto nezbývá improvizovat. Projekt íránského lamborghini je toho důkazem.

Íránská kopie Lamborghini Murcielago | foto: Masud Moradi

Írán je poměrně velký automobilový trh. Ročně se zde vyrobí hodně přes milion nových aut a registrace atakují dvoumilionovou hranici. Produkce je z našeho pohledu často archaická, jsou to obvykle v Evropě i ve světě dávno nevyráběné modely. Jakým je třeba Peugeot 405, v podstatě auto z osmdesátých let minulého století. Ale najdou se i modernější vozy. 

Fotogalerie

Co však v produkci chybí, jsou sportovní auta. Přitom zájem by byl, bohatých lidí je v Íránu dost. Pro některé by problémem nebylo pořízení třeba lamborghini, jen kdyby nabídka na trhu byla dostatečná. 

Proto se skupina vývojářů a inženýrů rozhodla, že si lamborghini vyrobí. To se samozřejmě snadno řekne a hůř udělá. Klasický vývoj začínající na rýsovacích prknech či spíš v konstrukčních programech na počítači je příliš zdlouhavý. A tak využili dávno známou technologii, které se říká reverzní inženýrství. 

To si seženete Lamborghini Murcielago, rozeberete ho a snažíte se výrobek zkopírovat. Někdy se tomu říká kopírování, jindy porušování patentů, ovšem ve světě je to častý způsob, jak uspořit vývojové náklady. 

Murcielago není žádná novinka, auto Lamborghini vyrábělo od roku 2001 do roku 2010. Jak starý exemplář se íránským technikům podařilo získat, není známo. V každém případě podle jejich slov jim vývoj zabral čtyři roky, ale na výsledek jsou pyšní. 

Šéf týmu Masúd Moradi tvrdí, že jejich kopie je od originálu v podstatě nerozeznatelná a detaily poznají leda tak konstruktéři Lamborghini. Dokonce prý ani nebylo nutné auto testovat, protože jeho parametry jsou zjevné z technických specifikací. Maximální rychlost je tak papírově 280 kilometrů za hodinu. 

Tolik oficiální vyjádření autorů, skutečnost je ovšem taková, že podvozek by měl pocházet z původního lamborghini, nebo alespoň některé jeho části. Motor pak nemá se značkou Lamborghini nic společného. Íránské provenience je tak jen karoserie.

Pod kapotou netepe původní 6,5litrový dvanáctiválec, ale motor o zhruba polovičním objemu a polovičním počtu válců. Není z vlastního vývoje, dárcem byl nějaký model Hyundaie, který šestiválcový agregát 3,8litrupoužívá. Mohlo to být třeba kupé Genesis. 

Autoři se chlubí použitím ušlechtilých materiálů, jakým je třeba uhlíkový kompozit. Originál ho má na sobě hodně, kolik ho má íránská kopie, je jiná věc. Musíme uznat, že na první pohled vypadá kopie skoro jako originál. Otázkou je, jak tomu je pod karosérií a jestli původních dílů není víc, než autoři připouští. 

Ambice však mají velké, chtějí ročně produkovat 50 až 100 aut. To se sice zdá jako bláznivé množství a ano, na rozvinutých trzích by takové auto udávali obtížně. Ale na domácím trhu může být zájem ještě větší, než je uvedené množství. 

Jenže je tady ještě koncern Volkswagen, pod který Lamborghini patří. A tomu se neschválená výroba vizuálně velmi přesné kopie vůbec nemusí líbit. Koncern se chtěl na tamním trhu velmi výrazně prezentovat, ale po loňském obnovení amerických sankcí na Írán zatím plány pozastavil. 

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, vedení firmy přebírá hned po zvolení

Předsedou představenstva Škody Auto byl v pondělí 3. srpna zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Německý manažer se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nejrychlejší limuzína je na prodej. Rozřízli kvůli ní ferrari

Prý je to nejrychlejší limuzína na světě. Jako dárce orgánů pro ni posloužilo starší Ferrari 360 Modena. Původně kupé s...

Rudý ďábel a jeho prokleté Brno. Co zabránilo Létajícímu Mantovanovi vyhrát

Premium Novináři po celé Evropě mu obdivně říkali Létající Mantovan nebo Rudý ďábel. Ti brněnští Smolař. Italský závodník Tazio...

Autofotka týdne: Za prostředníček vztyčený na radar čtyřicet tisíc pokuty

Řidiči začínají v zahraničí dostávat pokuty za přestupky, o kterých si myslí, že jsou banalitou, nebo si je ani...

Ambiciózní internetový podnikatel chce naučit Čechy kupovat auta online

„Krize dopadla fatálně na celý autoprůmysl. Trh s ojetými vozy dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...