Autofotka týdne: Íránské lamborghini je prý stejné jako originál

aktualizováno 
Automobilový průmysl v Íránu to nemá snadné. Kvůli embargu jsou moderní technologie obtížně dosažitelné nebo rovnou nedostupné. A proto nezbývá improvizovat. Projekt íránského lamborghini je toho důkazem.

Íránská kopie Lamborghini Murcielago | foto: Masud Moradi

Írán je poměrně velký automobilový trh. Ročně se zde vyrobí hodně přes milion nových aut a registrace atakují dvoumilionovou hranici. Produkce je z našeho pohledu často archaická, jsou to obvykle v Evropě i ve světě dávno nevyráběné modely. Jakým je třeba Peugeot 405, v podstatě auto z osmdesátých let minulého století. Ale najdou se i modernější vozy. 

Fotogalerie

Co však v produkci chybí, jsou sportovní auta. Přitom zájem by byl, bohatých lidí je v Íránu dost. Pro některé by problémem nebylo pořízení třeba lamborghini, jen kdyby nabídka na trhu byla dostatečná. 

Proto se skupina vývojářů a inženýrů rozhodla, že si lamborghini vyrobí. To se samozřejmě snadno řekne a hůř udělá. Klasický vývoj začínající na rýsovacích prknech či spíš v konstrukčních programech na počítači je příliš zdlouhavý. A tak využili dávno známou technologii, které se říká reverzní inženýrství. 

To si seženete Lamborghini Murcielago, rozeberete ho a snažíte se výrobek zkopírovat. Někdy se tomu říká kopírování, jindy porušování patentů, ovšem ve světě je to častý způsob, jak uspořit vývojové náklady. 

Murcielago není žádná novinka, auto Lamborghini vyrábělo od roku 2001 do roku 2010. Jak starý exemplář se íránským technikům podařilo získat, není známo. V každém případě podle jejich slov jim vývoj zabral čtyři roky, ale na výsledek jsou pyšní. 

Šéf týmu Masúd Moradi tvrdí, že jejich kopie je od originálu v podstatě nerozeznatelná a detaily poznají leda tak konstruktéři Lamborghini. Dokonce prý ani nebylo nutné auto testovat, protože jeho parametry jsou zjevné z technických specifikací. Maximální rychlost je tak papírově 280 kilometrů za hodinu. 

Tolik oficiální vyjádření autorů, skutečnost je ovšem taková, že podvozek by měl pocházet z původního lamborghini, nebo alespoň některé jeho části. Motor pak nemá se značkou Lamborghini nic společného. Íránské provenience je tak jen karoserie.

Pod kapotou netepe původní 6,5litrový dvanáctiválec, ale motor o zhruba polovičním objemu a polovičním počtu válců. Není z vlastního vývoje, dárcem byl nějaký model Hyundaie, který šestiválcový agregát 3,8litrupoužívá. Mohlo to být třeba kupé Genesis. 

Autoři se chlubí použitím ušlechtilých materiálů, jakým je třeba uhlíkový kompozit. Originál ho má na sobě hodně, kolik ho má íránská kopie, je jiná věc. Musíme uznat, že na první pohled vypadá kopie skoro jako originál. Otázkou je, jak tomu je pod karosérií a jestli původních dílů není víc, než autoři připouští. 

Ambice však mají velké, chtějí ročně produkovat 50 až 100 aut. To se sice zdá jako bláznivé množství a ano, na rozvinutých trzích by takové auto udávali obtížně. Ale na domácím trhu může být zájem ještě větší, než je uvedené množství. 

Jenže je tady ještě koncern Volkswagen, pod který Lamborghini patří. A tomu se neschválená výroba vizuálně velmi přesné kopie vůbec nemusí líbit. Koncern se chtěl na tamním trhu velmi výrazně prezentovat, ale po loňském obnovení amerických sankcí na Írán zatím plány pozastavil. 

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Experti apelují na řidiče: třetina dětí umře při nehodách v létě

Dítě v autě. Ilustrace

Poslední červnové dny je rušno kolem škol i na silnicích. Tisíce rodin vyráží autem na prázdniny. A vezou statisticky...

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz