Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

  12:00aktualizováno  13:53
Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým ceníkem aktuálně budované sítě dálničních rychlonabíječek Ionity padá i lákadlo v podobě laciného provozu.

Evropská síť dálničních nabíjecích stanic pro elektromobily Ionity je společným projektem automobilek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen Group. Loni k nim přistoupil ještě korejský koncern Hyundai-Kia. Vzhledem k velké finanční náročnosti se další zájemci do budování nabíjecí infrastruktury nehrnou. Ionity je tak dnes pravděpodobně největším takovým projektem na celoevropské úrovni.

Fotogalerie

Společnost, sídlící v Mnichově, má pomoci s nastartováním prodeje bateriových aut, jenže cenami se rozhodně nepodbízí. Nově zveřejněná cena za kilowatthodinu naopak ukazuje, že elektromobilita bez dotací (na stavbu nabíječek, prodeje aut a samotného nabíjení) bude velmi drahá.

Lákadlo v podobě laciného „tankování“ elektroaut a nízké ceně za ujetý kilometr padá. Dosud se platil u Ionity jednorázový poplatek osm eur za připojení k nabíječce, lhostejno, kolik energie motorista odebral. V přepočtu lehce přes dvě stě korun jste tak zaplatili, ať jste nabíjeli deset minut, nebo „brali plnou“. Tato nabídka byla ovšem dočasná, generální ředitel společnosti Ionity Michael Hajesch ji označil za „vítací fázi“. Nové účtování má být podle něj transparentnější, bude ovšem hlavně pořádně drahé.

Od 31. ledna 2020 se bude účtovat za odebranou energii, za kilowatthodinu naúčtuje Ionity 0,79 eura, tedy 20 korun. To je asi pětkrát (!) tolik, než je cena elektřiny v průměrné české domácnosti bez speciálního tarifu. V Česku se cena za kilowatthodinu pohybuje kolem 4,5 koruny. Se speciálními tarify pro elektromobilisty se ovšem domácnost dostane i hluboko pod dvě koruny za kilowatthodinu.

Nová cena za rychlonabíjení u dálnic u nabíječek Ionity platí pro ty, kdo nebudou mít sjednaný nějaký speciální kontrakt, které svým zákazníkům členové konsorcia Ionity nabízejí (například první rok nabíjení zdarma).

Nabít 95kWh akumulátor Audi e-tron, které je dnes jedním ze symbolů evropské elektromobility, tak vyjde asi na 1 900 korun (k tomu připočítejte další útratu u nabíječky, kde strávíte asi hodinu). Reálně se pak dá klidnou jízdou v rámci českých rychlostních limitů ujet na jedno nabití 300 až 350 kilometrů. To vychází na pět padesát až šest korun za kilometr jen na „palivu“. A bez rychlonabíječek je jakákoliv delší cesta elektromobilem vlastně nerealizovatelná. Pokud má majitel e-tronu s Audi speciální smlouvu na nabíjení (tarif „Transit“), má podle nového aktualizovaného ceníku v síti Ionity kilowatthodinu za 8,48 koruny.

Nabití 77kWh baterie „posla lidové elektromobility“ – Volkswagenu ID.3 pak u Ionity vyjde na 47 eur, tedy asi 1 200 korun. S tím pak ujedete dle podmínek  200 až 350 kilometrů.

„Ceny dobíjení, které jsou dnes na trhu, nejsou ekonomicky udržitelné. Postupně dojde k narovnání na přijatelnou úroveň, která bude akceptovatelná pro řidiče i pro nás, kteří do sítě investujeme. Zatím máme ceny plošné, ale do budoucna se dá také předpokládat, že se ceny budou lišit podle lokality a vytíženosti tak, jak to známe u čerpacích stanic,“ citoval začátkem prosince minulého roku Martina Klímu ze společnosti E.ON Energie magazín hybrid.cz. E.ON od letošního ledna plošně zdražil nabíjení. Ceny se podle rychlosti a dalších parametrů pohybují od 3 do 13 korun za kWh.

Ceny upravuje také ČEZ. Elektromobilista, který nebude mít u firmy registraci, zaplatí za kilowatthodinu až 9,5 koruny. V nejlevnějším tarifu „TAXI“ je nejnižší cena za kWh 3,5 koruny.

„I přes vzestup ceny zůstává platba na dobíječkách v Česku jedna z nejnižších v Evropě. Například u rychlodobíječek v sousedním Slovensku vychází cena kWh pro registrovaného zákazníka v přepočtu na 10 korun a neregistrovaného na 13 korun,“ uvádí hybrid.cz.

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a...

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a auto dobije pro ujetí 100 km za deset minut.

Zástupci Ionity se tento týden pochlubili, že mají aktuálně v provozu více než dvě stě nabíjecích stanic, jedna z nich funguje i v České republice. Po několikaměsíčním odkladu kvůli technickým problémům byla nabíječka otevřena loni v prosinci na čerpací stanici u Berouna na dálnici D5 (čtěte zde). Podle informací iDNES.cz ovšem technické potíže pokračují, nabíječka tedy není prozatím schopna nabíjet plným výkonem až 350 kW.

Ionity chce mít do konce roku v provozu dokonce čtyři sta nabíjecích míst, na každém z nich má být čtyři až šest nabíjecích bodů. Aktuálně je v síti Ionity ve dvaceti zemích Evropy přes 860 nabíjecích bodů, další čtyři země mají do sítě brzy přibýt.

Síť rychlonabíječek u dálnic je považována za klíčový krok k nastartování reálného zájmu kupujících o elektromobily. Loni měly elektromobily pouze dvouprocentní podíl na evropských prodejích, výrobci je ovšem nyní musí mohutně „protlačit“ na trh a k zákazníkům, aby splnili přísnější limity Evropské unie na emise skleníkových plynů. Pokud je nesplní, hrozí jim obrovské pokuty.

Síť Ionity je odpovědí automobilek na vlastní nabíjecí infrastrukturu americké elektroautomobilky Tesla, která však u svých superchargerů neumožňuje nabíjet elektromobily jiných značek. Ionity je otevřena i teslistům. Jen pro srovnání: Tesla účtuje za nabíjení u svých superchargerů kolem 0,3 eura za kWh. Nejstarší tesly ovšem mají navždycky zajištěné nabíjení u superchargerů zdarma, i proto si ojeté kusy extrémně drží cenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Německo zavede povinné platební terminály pro dobíjecí stanice

Ilustrační foto

V Německu schválil spolkový kabinet novou vyhlášku, která zavádí povinnost vlastníkům dobíjecích...

Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Výroba baterií pro plug-in hybridy ve Škoda Auto: smontované celky míří k...

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se...

V Mnichově bojují s autokapitalismem. Demonstranti blokují auta a koupou se

Aktivisté se snaží narušit zahájení autosalonu IAA Mobility v Mnichově.

VIDEO Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) Úvodní den automobilové výstavy IAA Mobility v Mnichově doprovází demonstrace odpůrců...

Zákaz benzinových aut. Které strany se ho bojí a které mu chtějí jít naproti

ilustrační snímek

VIDEO Už za 14 let má podle plánů Evropské komise skončit prodej nových aut se spalovacími motory. Vozy...

Devět z deseti českých firem nemá elektromobil ani ho neplánuje pořídit

Nabíjení Enyaqa u první UFC nabíječky v Chrovatsku, na odpočívadle/čerpací...

Pandemie změnila přístup českých firem ke služebním autům. Čtvrtina podniků zastavila obměnu...

Musk doufá, že Tesla v Německu začne vyrábět v říjnu, záleží na úřadech

Šéf Tesla Elon Musk na obhlídce staveniště továrny automobilky u Berlína

Americká automobilka Tesla doufá, že její nová továrna v německém Braniborsku začne vyrábět první...

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Ministr Havlíček píše do Bruselu kvůli ekonormě: Euro 7 bude problém

Evropská komise by podle ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka měla zvážit problematické aspekty a...

Vratné baterie: nápad na jejich pronájem do elektroaut se vrací do Škody

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky baterií by tak...

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?
Když holčičky testují: Jak se bude líbit panenka Kitten Cafté?

Na 20 maminek a jejich holčiček tentokrát čeká kelímek s panenkou Kitten Catfé. Zapojte se do testování a získejte pro svoji holčičku další...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...