Neohrožený autobus: opancéřovaný obrněnec má i kolumbijská policie

aktualizováno 
Vydat se například do současného Iráku osobním autem by bylo velmi riskantní. Což platí pro každou zemi, kde probíhá válečný konflikt. Jenže někdy se tam prostě někdo pohybovat potřebuje. A proto je tu pancéřovaný autobus Inkas Huron APC.

INKAS Huron APC | foto: INKAS

Kanadská společnost Inkas se zabývá výrobou pancéřovaných aut od roku 1996. Začínala s auty pro přepravu cenin, posléze sortiment výrazně rozšířila, takže v jejím portfoliu najdeme pancéřované limuzíny, mikrobusy a velmi širokou paletu obrněných SUV nejrůznějších značek. Specialitou jsou pak vlastní produkty do nejtvrdších podmínek.

Fotogalerie

Vrcholem v nabídce je obrněný dopravník Huron APC. Je to vlastně autobus pro provoz v nejtvrdších podmínkách. Projede skoro všude, mohou na něj střílet a pod ním vybuchovat granáty. Posádce by se přitom nemělo nic stát.

Jak bude auto dlouhé a jak bude vypadat interiér, to záleží na potřebách zákazníka. Pro policejní a vojenské složky je interiér logicky spartánský a účelový. Pro firemní klientelu, která se pohybuje v rizikových oblastech, nabídne huron luxusní křesla a další vymoženosti.

Základní parametry auta jsou ale stejné pro všechny. Je to čtyřkolka s permanentním pohonem všech kol. Ta jsou v rozích karoserie, auto tak má velmi malé nájezdové úhly a poradí si i s velmi náročným terénem. Limitem bude jen rozvor u delších variant auta.

O pohon se stará turbodiesel Paccar s objemem 8,3 litru spojený s desetistupňovou převodovkou Allison. Výkon motoru se může lišit podle přání zákazníků, maximem je 260 kW a 1 200 Nm točivého momentu.

Ač výrobce některé detaily neudává, což v tomto oboru není nic zvláštního, chlubí se tím, že auto je v rámci své kategorie obrněných přepravníků velmi lehké a má nadprůměrné manévrovací schopnosti. Hmotnost ale známá je, podle výbavy se pohybuje kolem osmi tun. Manévrovatelnost a průchodnost terénem jsou právě ty parametry, které mohou v případě krizové situace rozhodovat o tom, jestli posádka vyvázne se zdravou kůží.

INKAS Huron APC

Speciálně vyráběná karoserie je samozřejmě ryze účelová, na přehlídku krásy tohle auto nemíří. Inkas použil blíže nespecifikované pancéřování, které odolá většině ručních palebných zbraní. Výrobce udává míru balistické ochrany B6, takže pancířem neprojdou střely 7.62x51mm NATO. Chráněný je i podvozek, který odolá výbuchu ručních granátů a nášlapné miny. Proti střelám a střepinám je ocelovými pláty chráněn i motor a další důležité agregáty auta. Veškeré pancéřování je testováno v autorizovaných laboratořích.

Pro případ chemického zamoření má auto vlastní zásobník vzduchu. Klimatizace je samozřejmostí, stejně jako izolovaná karoserie, která je tak výborně odhlučněná a zajišťuje příjemné klima v pouštních i zimních podmínkách. Ve výbavě mohou být i další prvky jako optické systémy, noční vidění, navijáky a tak dále.

Zcela na potřebách zákazníků závisí další výbava auta. Ochrana tak může být čistě pasivní a nebo může být velmi aktivní. Na přání se montuje střešní zbraň, na bocích pak jsou střílny pro ruční zbraně. Případné specifické požadavky slibuje výrobce splnit.

Hlavní odbyt Huronu směřuje ke státním organizacím. Armádě, policii a také k bezpečnostním agenturám, které se starají o dopravu zákazníků v nebezpečných oblastech světa. Firma se pochlubila, že auta odebrala například kolumbijská policie. Cenu výrobce opět neuvádí, závisí na mnoha faktorech: konečné velikosti auta, výbavě, zbraňových systémech a především na množství odebraných kusů. Auta se vyrábějí výhradně na objednávku.

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Levný mladý veterán jako investice: šance na zisk je u neúspěšných modelů

Skvělou investiční příležitostí nemusejí být jen veterány, ale i novější vozy, takzvané youngtimery. Jak rozeznat...

Test zimních pneumatik: obout dobře dodávku je kumšt

Evropské autokluby otestovaly pneumatiky na malé vozy a dodávky. Z třicítky plášťů pětina propadla – většinou pohořely...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Najdete na iDNES.cz