Neohrožený autobus: opancéřovaný obrněnec má i kolumbijská policie

aktualizováno 
Vydat se například do současného Iráku osobním autem by bylo velmi riskantní. Což platí pro každou zemi, kde probíhá válečný konflikt. Jenže někdy se tam prostě někdo pohybovat potřebuje. A proto je tu pancéřovaný autobus Inkas Huron APC.

INKAS Huron APC | foto: INKAS

Kanadská společnost Inkas se zabývá výrobou pancéřovaných aut od roku 1996. Začínala s auty pro přepravu cenin, posléze sortiment výrazně rozšířila, takže v jejím portfoliu najdeme pancéřované limuzíny, mikrobusy a velmi širokou paletu obrněných SUV nejrůznějších značek. Specialitou jsou pak vlastní produkty do nejtvrdších podmínek.

Fotogalerie

Vrcholem v nabídce je obrněný dopravník Huron APC. Je to vlastně autobus pro provoz v nejtvrdších podmínkách. Projede skoro všude, mohou na něj střílet a pod ním vybuchovat granáty. Posádce by se přitom nemělo nic stát.

Jak bude auto dlouhé a jak bude vypadat interiér, to záleží na potřebách zákazníka. Pro policejní a vojenské složky je interiér logicky spartánský a účelový. Pro firemní klientelu, která se pohybuje v rizikových oblastech, nabídne huron luxusní křesla a další vymoženosti.

Základní parametry auta jsou ale stejné pro všechny. Je to čtyřkolka s permanentním pohonem všech kol. Ta jsou v rozích karoserie, auto tak má velmi malé nájezdové úhly a poradí si i s velmi náročným terénem. Limitem bude jen rozvor u delších variant auta.

O pohon se stará turbodiesel Paccar s objemem 8,3 litru spojený s desetistupňovou převodovkou Allison. Výkon motoru se může lišit podle přání zákazníků, maximem je 260 kW a 1 200 Nm točivého momentu.

Ač výrobce některé detaily neudává, což v tomto oboru není nic zvláštního, chlubí se tím, že auto je v rámci své kategorie obrněných přepravníků velmi lehké a má nadprůměrné manévrovací schopnosti. Hmotnost ale známá je, podle výbavy se pohybuje kolem osmi tun. Manévrovatelnost a průchodnost terénem jsou právě ty parametry, které mohou v případě krizové situace rozhodovat o tom, jestli posádka vyvázne se zdravou kůží.

INKAS Huron APC

Speciálně vyráběná karoserie je samozřejmě ryze účelová, na přehlídku krásy tohle auto nemíří. Inkas použil blíže nespecifikované pancéřování, které odolá většině ručních palebných zbraní. Výrobce udává míru balistické ochrany B6, takže pancířem neprojdou střely 7.62x51mm NATO. Chráněný je i podvozek, který odolá výbuchu ručních granátů a nášlapné miny. Proti střelám a střepinám je ocelovými pláty chráněn i motor a další důležité agregáty auta. Veškeré pancéřování je testováno v autorizovaných laboratořích.

Pro případ chemického zamoření má auto vlastní zásobník vzduchu. Klimatizace je samozřejmostí, stejně jako izolovaná karoserie, která je tak výborně odhlučněná a zajišťuje příjemné klima v pouštních i zimních podmínkách. Ve výbavě mohou být i další prvky jako optické systémy, noční vidění, navijáky a tak dále.

Zcela na potřebách zákazníků závisí další výbava auta. Ochrana tak může být čistě pasivní a nebo může být velmi aktivní. Na přání se montuje střešní zbraň, na bocích pak jsou střílny pro ruční zbraně. Případné specifické požadavky slibuje výrobce splnit.

Hlavní odbyt Huronu směřuje ke státním organizacím. Armádě, policii a také k bezpečnostním agenturám, které se starají o dopravu zákazníků v nebezpečných oblastech světa. Firma se pochlubila, že auta odebrala například kolumbijská policie. Cenu výrobce opět neuvádí, závisí na mnoha faktorech: konečné velikosti auta, výbavě, zbraňových systémech a především na množství odebraných kusů. Auta se vyrábějí výhradně na objednávku.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz