Čtvrtek 16. září 2021, svátek má Ludmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 16. září 2021 Ludmila

Revoluce v motorech přichází, přinese ji značka, která z Česka utekla

Na autosalonu v Paříži představí japonská značka Infiniti první sériově vyráběný zážehový motor s proměnným kompresním poměrem. Motor by se podle všeho měl dostat pod kapotu nové generace crossoveru QX50, kde by měl uspořit až 27 % paliva.

Agregát Infiniti VC-T s proměnným kompresním poměrem | foto: Infiniti

Kompresní poměr

Prakticky všechny současné (nejen) automobilové spalovací motory mají stálý kompresní poměr, což je poměr mezi objemem nasáté směsi a objemem směsi stlačené. Přitom platí poměrně jednoduché pravidlo: čím vyšší kompresní poměr, tím vyšší je účinnost motoru.

To je ohromující skok, který si ale neužijete, leda byste vyrazili nakupovat za hranice. Infiniti to totiž v Česku letos „zabalilo“ (více čtěte zde).

Revoluce

Nový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec Infiniti by mohl být jedním z nejrevolučnějších motorů posledních desítek let, který se dostane do běžné sériové výroby. Ne proto, že pokračuje v mantře downsizingu, ale proto, že úspory, které takové motory slibují, by tentokrát měly být opravdu reálné a auto tímto agregátem vybavené by jich nemělo dosahovat jen v nepřirozeném testovacím cyklu.

Fotogalerie

Kouzlo se skrývá v samotném označení agregátu, Infiniti mu říká VC-T. To je zkratka pro Variable Compression – Turbochardged. Jde tedy o agregát s proměnným kompresním poměrem a přeplňováním paliva. S podobnou technikou experimentoval už na konci devadesátých let Saab, do praxe se ale jím navrhovaná řešení nedostala (více o Saab Variable Compression čtěte zde).

Motor Infiniti VC-T bude umět měnit kompresní poměr v rozmezí 8:1 až po 14:1. Infiniti k jeho změně využije odlišnou mechaniku, než zkoušel před lety Saab. Zatímco koncept švédské automobilky dosahoval změny komprese naklápěním hlavy válců oproti bloku, Infiniti využívá speciální konstrukce ojnice. Zjednodušeně řečeno je ojnice pístu dvojitá a umí měnit svou délku, v praxi je to ale samozřejmě trochu složitější a mechanika a kinematika je právě to revoluční, čím se mohou inženýři japonské značky chlubit.

Motor bude v nové generaci crossoveru QX50:

Klíčem řešení je speciální objímka na klikové hřídeli (zvaná multi-link), jejíž polohu ovládá soustava speciální ovládací hřídele, pohonu a ramene akčního členu. Změna kompresního poměru je samozřejmě řízena chytrou elektronikou, která pro každý režim zvolí vhodný kompresní poměr. Ten je u každého běžného motoru jinak nastaven v podstatě jako určitý kompromis. Vyšší kompresní poměr totiž znamená riziko klepání motoru při vyšším zatížení, a proto konstruktéři musí zvolit takovou hodnotu, při které se nebude palivo samo ve válci vzněcovat ani při vysokých otáčkách.

U motoru s proměnným kompresním poměrem se ale o toto riziko starat vlastně nemusí, elektronika nastaví takový poměr, aby ke klepání nedocházelo. V režimu maximálního výkonu tak kompresní poměr motoru klesne, spalování sice nebude tak efektivní, ale bude probíhat bez problémů. Při nízkých zatíženích pak může motor zvolit maximální kompresní poměr, čímž stoupá účinnost spalování.

Pravdou je, že aktuální nastavení rozmezí, které Infiniti zvolilo, příliš revoluční není. Maximální hodnota 14:1 je sice u benzinových agregátů neobvyklá a pro přeplňované motory to platí dvojnásob, nicméně není nedosažitelná. I tady si už inženýři pomáhají různými triky jako proměnným časováním a zdvihem ventilů či aplikací Atkinsonova cyklu (ten bude mít VC-T také) a třeba Mazda poměru 14:1 u svých zážehových motorů Skyactive dosahuje.

Jenže u Infiniti je řešení VC-T jakýmsi základem, který bude klíčem k dalšímu vývoji a dalším úsporám. Zmiňovaný pokles spotřeby by měl nastat v porovnání se šestiválcem 3,5 litru, ale díky proměnnému kompresnímu poměru by měl být opravdu reálnější než u jiných podobně downsizovaných konkurentů.

S tím, jak bude Infiniti své řešení ladit, mohl by růst rozsah využitelných kompresních poměrů a VC-T by se také do budoucna mohlo stát klíčem k příchodu motorů využívajících principu vznětového spalování homogenní směsi benzinu HCCI (co to je čtěte zde). S touto technologií experimentují prakticky všechny velké automobilky (GM, Hyundai, Daimer, Mazda, Toyota a další), v současnosti se ale o jejím nasazení v praxi příliš nehovoří a zmínky o HCCI se objevují především v souvislosti s aktuálními motory Forumule 1 (nejdále mají být ve využití HCCI Mercedes a Ferrari). Vznětové spalování homogenní směsi je hodně závislé právě na kompresním poměru a řešení Infiniti by tak mohlo japonské značce otevřít cestu k využití této technologie.

A nejen jí, Infiniti totiž není nic jiného než luxusní odnož Nissanu a ten je pro změnu v alianci s francouzským Renaultem. Pokud bude tedy koncept VC-T úspěšný a ukáže se v praxi i jako spolehlivý, můžeme se brzy setkat s obdobným řešením u mnohem širšího spektra aut.

Mimochodem, práce na motorech s proměnným kompresním poměrem potvrdil už v roce 2014 i koncern Volkswagen, ale ani v tomto případě jsme se konkrétních aplikací zatím nedočkali.

  • Nejčtenější

Němci plánují zdražení benzinu až o 18 korun, uhlíková daň nestačí

Až o 70 centů, tedy přibližně o 18 korun, by mohl už za pár měsíců zdražit každý litr benzinu a nafty prodaný na...

Zničené nárazníky, nabouraná auta. Mnozí řidiči neumějí ani najet do myčky

Manévrování autem natěsno ve stísněných prostorách patří k vrcholovým řidičským disciplínám. Se stále mohutnějšími a...

Pařížský experiment v ulicích Prahy: 30 vs 50 km/h? Rozdíl je pár sekund

Francouzská metropole rozvířila velkou debatu, když ve většině ulic zavedla maximální povolenou rychlost 30 km/h. Od...

Slepá důvěra v navigaci zavedla českého seniora do hlubin rakouského hvozdu

Slepá důvěra v navigaci jeho renaultu dovedla třiasedmdesátiletého řidiče z Česka až do hlubin hvozdu národního parku v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Vyzkoušejte si nové otázky do autoškoly

Autoškolákům v říjnu přibudou do závěrečných testů nové otázky, které reagují na současnou situaci na silnicích a nově...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Výrobci musí řešit nedostatek čipů společně. Elektroauta jich potřebují víc

Automobilový průmysl bojuje s nedostatkem čipů. Nedostatek polovodičů brzdí rychlý nástup elektromobility. Je kvůli...

Rekord Tesly s šíleným volantem: videohra doprovázená zvukem pračky

Velká pranice v Zeleném pekle pokračuje. Po fiasku před dvěma lety Tesla na Severní smyčce Nürburgringu s modelem S...

Z panduru do kokpitu závodní fabie. Vojáky ohromila střelba do výfuku

Kauza fabia vs. Armáda České republiky již začíná připomínat jihoamerickou telenovelu. Vojáci se svezli s rallyovým...

Slovenský papežský speciál je černočerný. Škoda dodala elektrické enyaqy

Papež František využívá při své návštěvě Slovenska auta značky Škoda. Automobilka mu poskytla dva bateriové enyaqy a...

Poslední sbohem Belmondovi. Na obřad dorazil Alain Delon i Pierre Richard

Po čtvrtečním pietním ceremoniálu v pařížské Invalidovně se Francie definitivně rozloučila s Jeanem-Paulem Belmondem....

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Klamala ministry, investory i sebe sama. Srdcová královna byznysu čelí soudu

Ve Spojených státech začal soud s Elizabeth Holmesovou. Vkládali do ní naději bývalí američtí ministři i ostřílení...

Natáčely jsme s Bradem Pittem. Tenkrát nás nezajímal, říkají dvojčata Černé

Jsou sestry, věnují se herectví a ještě pořád se stane, že si je lidi pletou, i když už údajně ne tak často jako kdysi....