Sobota 4. prosince 2021, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. prosince 2021 Barbora

Smrt v autě hrozí nejvíc v Indii. Pokuty však zrušili jako neetické

Na první pohled je to zvláštní, Indie zdaleka není tak motorizovaná jako jiné státy. Po rozlehlé zemi se prohání zhruba jedno procento všech automobilů, avšak odehraje se tam patnáct procent veškerých dopravních nehod, tvrdí údaje Světové zdravotnické organizace.

Možná vás to překvapí, ale statistiky jsou neúprosné: to, že zemřete za volantem při dopravní nehodě, hrozí především na indických silnicích.

Co se týče absolutního počtu úmrtí na silnicích, vévodí této smutné statistice Čína. Indie je ovšem hned na druhém místě – a to tam jezdí podstatně méně aut. Jen předloni v Indii zemřelo při nehodách přes 230 tisíc lidí. Ten nepoměr bije do očí. Nelze se divit, že sám nejvyšší soud země nazval tamní silnice „obřími zabijáky“. Jak je to vlastně možné? Odborníci soudí, že vedle nekvalitních vozovek za to mohou zastaralé předpisy týkající se motorových vozidel, korupce v policejním sboru, která ovlivňuje vyšetřování (či spíše nevyšetřování) viníků nehod, a pomalá soudní řízení.

Silnice smrti

Počet obětí při nehodách v roce 2013

  • Čína 275 983 
  • Indie 231 027
  • Nigérie 53 399
  • Brazílie 43 869
  • Indonésie 42 434
  • USA 35 490
  • Pákistán 30 131
  • Rusko 26 567
  • Thajsko 26 312
  • Česko 583

Zdroj: Světová zdravotnická organizace

Jinými slovy, Ind nemá mnoho důvodů se obávat, že ho pirátská jízda bude bolet. Snížit, nebo zvýšit pokuty? Pod tlakem aktivistických organizací se s nechvalně proslulou reputací rozhodla indická vláda něco udělat.

Postupně vycházely novely pravidel silničního provozu a úředníci slibovali podstatně vyšší tresty za bezohlednou jízdu. Před pár měsíci však došlo ke zvratu. Úřady usoudily, že chudá Indie nemůže v přísnosti trestů napodobovat rozvinutý svět, a navrhli sankce znovu snížit. „V indických podmínkách nelze zavést veškeré zákony o bezpečnosti silničního provozu, které platí ve Spojených státech, Anglii nebo Kanadě,“ citoval místní tisk ministra dopravy Nitina Gadkariho. „Musíme brát v úvahu naše místní podmínky, jako je hustota obyvatel, silniční zácpy, kvalita vozovek a také sociální možnosti našich lidí. Nelze ukládat vysoké pokuty, které pak ničí životy Indů,“ dodal ministr.

Nedávno dokonce indické odbory řidičů dálkové dopravy vyzvaly ministra, aby zrušil povinnou úroveň zkoušek pro získání řidičského průkazu. Pokud se tak nestane, hrozí stávkou.

Pozoruhodná benevolence vůči narušitelům silničního provozu, pomyslí si Evropan. Možná má své opodstatnění, ale kritici namítají, že pak snaha omezit děsivou nehodovost nemá žádný smysl. S rostoucí životní úrovní je koupě vlastního auta v Indii čím dál snazší. Ovšem přesvědčit nové řidiče, že při jejich stylu jízdy jde za volantem o život, je stále stejně nemožné.

České silnice smrti

Podívejte se na mapu, kde se v Česku stává nejvíce smrtelných dopravních nehod. Nejbezpečnější jsou dálnice

Vozidlo čtyřiačtyřicetiletého řidiče skončilo po nehodě v Libavském potoce.

Jízda v opilosti nebo v autě, které je často v dezolátním stavu, je běžné. Sami úředníci navíc přiznávají, že až čtvrtina řidičských průkazů v zemi je pořizována podvodně.

„To, co začalo jako bohulibá snaha přivést na silnice bezpečnost, se pomalu mění ve frašku,“ uvedl v listě Times of India Pijúš Tevári, zakladatel nadace SaveLife, která vyvíjí tlak na zvýšení bezpečnosti na indických silnicích. „Všichni se lobbováním snaží zředit účinnost připravovaného zákona. A odpovědní činitelé tomuto tlaku ustupují. Vládě se podlamují kolena,“ dodal.

Nové silnice, ale...

„Pokud zákon nastaví vysoké pokuty, dává tak prostor pro ovlivňování policistů v terénu a další korupci,“ tvrdil Navín Gupta, generální tajemník Svazu celoindické dopravy. „Otevírá se tak Pandořina skříňka.“ Indie se v posledních letech snaží zkvalitnit silniční infrastrukturu budováním dálnic i do méně rozvinutých oblastí. Co je to však platné, když se investuje velice málo peněz do vzdělávání řidičů a opomíjejí se bezpečnostní prvky v zahraničí běžné. Řada nových silnic nemá například osvětlení a o možnosti rychlého přivolání první pomoci nemluvě.

Indie se v posledních letech rychle rozvíjí. S tím samozřejmě souvisí i nárůst automobilismu. „Pokud nezahodíme všelijaké předsudky a nebudeme se starat v prvé řadě o bezpečnost provozu, přední místo statistik v počtu nehod jen tak neopustíme. Spíše naopak,“ dodává Pijúš Tevári.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Cyklokvíz: Znáte pravidla jízdy na bicyklu? Test pro řidiče i kolaře

Soutěž Když jedeme na kole, jsme nabroušení na řidiče. Když řídíme, občas zanadáváme na cyklisty. Máte to také tak? Do testů...

Porsche naučilo Cayenne zatáčet jako 911. To monstrum překvapí všechny

Premium Odlehčená karoserie, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, přepracovaný podvozek, lepivější pneumatiky a stovky...

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Jak na nudu v Brně? Česká motocyklová špička hraje na okruhu na babu

Čtyři špičkoví motorkáři na Masarykově okruhu, kde naplatí žádná pravidla. Jak dopadne, když budou hrát dětskou hru „na...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...