Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změní název vozu Zica

  11:47aktualizováno  11:47
Indická automobilka Tata Motors oznámila, že změní název svého nového malého osobního automobilu Zica, protože připomíná jméno virové nákazy postihující nyní Latinskou Ameriku.

Tata Zica pravděpodobně bude muset změnit své jméno. | foto: autocarindia.com

V pondělí vyhlásila Světová zdravotnická organizace (WHO) kvůli nemoci Zika celosvětový stav nouze. V úterý pak oznámila případy nakažení na svém území Austrálie a také Thajsko. Proti viru zika, který se přenáší převážně komářím bodnutím, dosud neexistuje účinný lék ani vakcína a zatím nebyl potvrzen ani jeden případ přenosu z člověka na člověka.

V souvislosti s touto nákazou řeší nezvyklý problém automobilka Tata Motors, která dnes na autosalonu na předměstí metropole Dillí představí jeden ze svých nových modelů. Jeho název Zica je zkratkovým slovem z výrazů „zippy“ a „car“, tedy energický a auto.

Firma ve svém prohlášení uvedla, že na výstavě označení auta ještě zůstane, ale během několika týdnů bude oznámeno nové jméno. Společnost vysvětlila, že se rozhodla automobil přejmenovat s ohledem na útrapy, které virus zika působí v řadě států.

Vybrat jméno pro nový model je přitom stále těžší. Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se rychle snižuje počet vhodných jmen. „Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce,“ říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti.

Některé automobilky proto na hledání nových názvů používají zákaznické ankety (např. Lada Granta), nebo se vracejí k osvědčeným názvům z minulosti (Škoda Superb). Další výrobci začali místo jmen používat jen jednoduchá písmena. Přečtěte si: automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

S novým jménem navíc výrazně narůstají také náklady. Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Trable se jmény

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem v moderních marketingových knížkách bývá příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný. Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to „onanista“). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Najdete na iDNES.cz