Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Miliarda nestačila. Automobilový Da Vinci z Vatikánu rychlosti změnil majitele

Závodní dráha v Indianapolisu je považována za jakýsi americký Vatikán rychlosti. A jeho věhlasné muzeum zase za jakousi Sixtinskou kapli motorsportu. Tamní svatou relikvii jménem Mercedes-Benz W 196 R vydražili v aukci za téměř 1,3 miliardy korun. To je poměrně málo, mercedes z pražského NTM by ho jistě trumfnul.

Je to asi stejné, jako kdyby se pařížský Louvre rozhodl prodat Monu Lisu, protože ji namaloval Ital. V rámci změny svého zaměření se totiž kurátoři svatyně motorsportu v americkém Indianapolisu rozhodli prodat část své muzejní sbírky, aby se mohli soustředit jen na auta, která souvisejí přímo s legendárním závodem Indy 500. Do prodeje se tedy dostaly opravdové skvosty, chce se říci spíše až jakési svaté relikvie.

Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen

Tou nejcennější je nepochybně Mercedes-Benz W 196 R, Stříbrný šíp z roku 1954 s proudnicovou karoserií, se kterým závodili Juan Manuel Fangio a Stirling Moss. Tento vůz byl součástí muzejních sbírek od roku 1965, kdy jim ho věnovala stuttgartská automobilka.

Jeden z historicky nejvýznamnějších závodních vozů světa se vydražil ve speciální aukci RM Sotheby’s, určené v Muzeu Mercedesu ve Stuttgartu jen pro tento jediný vůz. Vyvolávání licitátora se zastavilo na částce 46 500 000 eur, k čemuž je však třeba připočítat poplatek. Uváděná cena, kterou kupující aukční síni zaplatil neznámý majitel, je tak 51 155 000 eur, v přepočtu téměř 1,3 miliardy korun. Kdo je novým majitelem, nebylo oznámeno, neboť ten se aukce účastnil přes telefon pomocí prostředníka, ve veteránských kruzích se to nejspíš neutají.

Je to asi stejné, jako kdyby se pařížský Louvre rozhodl prodat Monu Lisu, protože ji namaloval Ital.

Vynaložená suma je obrovskou částkou. Jedná se o vůbec nejdražší vydražený závodní vůz Grand Prix, přesto hodně daleko zaostal za speciálním Mercedesem 300 SLR „Uhlenhaut Coupé“, s nímž jezdil legendární šéf vývoje Mercedesu Rudolf Uhlenhaut.

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Ten se na stejném místě prodal v roce 2022 v soukromé aukci za 135 milionů eur (přibližně 3,39 miliardy korun), což z něj činí nejcennější vůz, který kdy změnil majitele tímto způsobem. Takto stratosférickou cenu patrně způsobil fakt, že část sumy šla tehdy na charitu, a z hlediska daní se tedy jednalo o odpočitatelnou položku.

Pamětník finále stříbrných šípů

Jen málo historických závodních vozů se těší takovému věhlasu jako slavné stříbrné šípy Mercedesu, které dominovaly závodům Grand Prix v předválečné a poválečné éře.

Typ W 196 R byl vyvinut tak, aby splňoval nové předpisy pro motory se zdvihovým objemem do 2,5 litru zavedené v roce 1954. Zkonstruoval ho tým vedený Rudolfem Uhlenhautem a Dr. Fritzem Nallingerem.

Do vínku dostal řadový osmiválec 2,5 litru se vstřikováním paliva Bosch a desmodromickým ventilovým rozvodem. Motor byl nakloněn v trubkovém prostorovém rámu, aby se zmenšila čelní plocha. Jeho síla směřovala na zadní kola přes vzadu uloženou pětistupňovou převodovku. Odpružení bylo pomocí dvojitých příčných ramen a torzních tyčí vpředu, vzadu s výkyvnými nápravami. Brzdovou soustavu tvořily bubnové brzdy.

První závodní mercedesy učili vítězit čeští rodáci. Stáli i za triumfy v F1

Číslo podvozku 00009/54 představuje teprve druhý exemplář W 196 R, který byl kdy nabízen do soukromého vlastnictví. Je to diamant mimořádného brusu. Juan Manuel Fangio v roce 1954 za jeho volantem vyhrál Velkou cenu Buenos Aires, která se však bohužel do mistrovství světa F1 nezapočítávala. Na rozdíl od Grand Prix Monzy v roce 1955, kde s ním Stirling Moss vytvořil rychlostí 215,7 km/h nejrychlejší kolo, ale kvůli selhávajícímu pístu v pátém válci byl po dokončení 27 kol nucen odstoupit.

Do dražby míří unikátní laurinka z roku 1911. Se simply clever detailem

V Itálii již auto s původně nekrytými koly dostalo novou aerodynamickou karoserii, která mu dala i přezdívku Stromlinienwagen. W 196 R v tomto provedení byly rychlejší, ale také o 70 kilogramů těžší. Vývoj vozů průběžné probíhal, a jak bylo v 50. letech běžné, mezi jednotlivými závody se i různě měnily motory.

Po tragédii v Le Mans do skladu a do USA

Po tragédii při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1955 se Mercedes-Benz s okamžitou platností stáhl z motoristických závodů. Na konci téhož roku zůstalo v provozu deset různých kompletních exemplářů W 196 R, včetně čtyř s proudnicovou karoserií. Celkem bylo vyrobeno čtrnáct podvozků.

V říjnu 1955 uspořádal Mercedes-Benz oficiální ceremoniál vyřazení typu W 196 R. Po dokončení soutěžních povinností, ale před uskladněním byl vůz v souladu s běžným postupem po závodě částečně demontován a vybaven mimo jiné novým motorem. Zatímco muzeum Mercedesu zpočátku uchovávalo všech deset exemplářů W 196 R, čtyři vozy byly nakonec darovány prestižním muzeím po celém světě, a to včetně podvozku s číslem 00009/54.

Krvavá pomlázka 1962. Mossova kariéra skončila na Velikonoční pondělí

Ten zamířil za oceán. Jak vysvětlili prezident Mercedes-Benz Walter Hitzinger a hlavní inženýr Dr. Nallinger v dopise majiteli Indianapolis Motor Speedway Foundation Shawu Hulmanovi z března 1965: „S ohledem na zvláštní význam Indianapolisu v historii automobilových závodů a také s ohledem na přínos naší společnosti jsme se nyní rozhodli dát vám 2,5litrový aerodynamický vůz typu W 196 jako dárek pro vaše muzeum.“

V NTM máme ještě větší poklad

Technici ze Stuttgartu se pustili do opětovného zprovoznění W 196 R, aby se s ním dalo jezdit během oficiální prezentace v Cihelně, jak se trati v Indianapolisu přezdívá. Vůz byl odeslán přes přístav Baltimore koncem dubna a převezen do Indianapolisu, kde byl v neděli 30. května 1965 oficiálně darován Indianapolis Motor Speedway Foundation.

Během téměř šesti desetiletí v místním muzeu byl Mercedes W 196 R pečlivě udržován a dvakrát i mírně restaurován. Občas se účastnil i významných výstav a akcí. Naposledy byl součástí expozice Mercedesu na Pebble Beach Concours d’Elegance v roce 2024.

V souvislosti s miliardovými částkami z aukcí unikátních mercedesů se nabízí provokativní otázka – za kolik by se asi prodal meziválečný Mercedes-Benz W154 jezdce Rudolfa Caraccioly z Národního technického muzea v Praze, který v něm jel poslední předválečnou Velkou cenu na Nürburgringu? Ten je sice již nepojízdný, ale v původním dobovém stavu. Jistě by v nějaké aukci trumfl i to Uhlenhautovo kupé.

Nejdražší auto Česka je válečná kořist ze stodoly. Jediný mercedes na světě

Kolik by to bylo, se však nikdy nedozvíme, neboť nebude nikdy na prodej. A to je určitě dobře. V devadesátých letech se proslýchalo, že NTM dostalo nabídku za miliardu korun. Stuttgartská značka měla zájem i jen o zapůjčení. K tomu nedošlo, neboť tehdy panovaly pochybnosti, zda by se auto vrátilo zpět, a případně v jakém stavu.

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

Zápas čínských automobilek o zákazníky za sebou nechává miliony zombie

Premium

V potlesku úspěchům automobilek formátu BYD zanikají zprávy o čínských producentech elektromobilů, kteří štěstí neměli. Jde o desítky menších automobilek, které v posledních letech zbankrotovaly....

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

19. března 2025,  aktualizováno  17:41

Zellmer zůstává šéfem Škody, smlouvu mu prodloužili do roku 2028

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer zůstane ve funkci další tři roky. Německý list Handelsblatt napsal, že dozorčí rada mu nedávno prodloužila smlouvu do poloviny roku 2028....

19. března 2025

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy od americké společnosti Tesla. Starostka Olivia Chowová to podle agentury Reuters zdůvodnila...

19. března 2025

Audi hodlá do roku 2029 zrušit v Německu až 7 500 pracovních míst

Německý výrobce luxusních automobilů Audi hodlá do roku 2029 zrušit v Německu až 7 500 pracovních míst. Oznámila to firma, která je stejně jako Škoda Auto součástí německého koncernu Volkswagen....

18. března 2025,  aktualizováno  14:56

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření umožní nabít elektromobily stejně rychle, jako trvá natankování benzinu. Společnost současně poprvé...

18. března 2025  10:12

Chuck Norris dokáže rozbrečet i auto. Večer nerozsvítí světla, ale zhasne tmu

Když Chuck Norris sedne večer do auta, nerozsvítí světla, ale zhasne tmu, navíc jako jediný dokáže dojet na konec kruhového objezdu. Jednou zničil muscle car jen proto, že si chtěl ověřit, jestli má...

18. března 2025,  aktualizováno  8:24

Audi znovu vynalézá volant. Můžete si jej uplácat, jak sami chcete

Když chybí čerstvé nápady, nastupují na řadu modifikace těch starých a léty osvědčených. Zhruba tak se dá charakterizovat poslední pokus automobilky Audi, která si u Německého úřadu pro patenty a...

18. března 2025

Elektrické Suzuki Vitara dorazilo do Prahy, prošmejdili jsme ho

Přímo pod žižkovskou televizní věží se v české premiéře představilo Suzuki e Vitara. Jak název napovídá, novinka rozšíří nabídku japonských SUV elektrickým směrem. Využili jsme možnost první...

18. března 2025

ANALÝZA: Škoda je čtvrtá v Evropě, je premiantem koncernu Volkswagen

Premium

Škoda je čtvrtou nejprodávanější značkou Evropy. Loni dosáhla na historicky nejlepší hospodářský výsledek. Je premiantem koncernu Volkswagen. Nesnáze autoprůmyslu pociťuje, ale zatím nemají vliv na...

17. března 2025

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je jedno, jestli jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Na oficiální papírové hodnoty dosáhne málokdo....

17. března 2025

Nový roadster Aston Martin pózoval v Praze. Má nejrychlejší střechu na světě

Praha byla mezi prvními evropskými městy, kam zavítala absolutní novinka ikonické britské značky Aston Martin. Otevřené provedení osmiválcového modelu Vantage mělo světovou premiéru v lednu 2025....

17. března 2025

Silniční novela o tatraktorech, evidenčkách i autonomním řízení jde do Senátu

Novela silničního zákona, kterou tento týden schválili poslanci, přináší úsporu veřejných prostředků, zvýšení bezpečnosti na silnicích a českým firmám dává příležitosti v technologické oblasti....

16. března 2025