Diskuse k článku

Čabajka funící do kopce je legenda českých měst. Progresivní Ikarus slaví

Před 70 lety vyjel první evropský autobus se samonosnou karoserií. Nesl označení Tr3,5 a šlo o malý městský vůz od firmy, která se brzy stala známou jako Ikarus a později se prodrala mezi největší výrobce autobusů na světě. I díky u nás dobře známým „harmonikám“. Vše o nich ví přední český ikarusolog Milan Jiroš, dokonce se kvůli nim naučil maďarsky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a95n71a 53R78u94s21o98v15a 3209379366690

Jo, Ikarus, to byly nezapomenutelné cesty, pro mně tehdy konkrétně na trase Palmovka - Brandýs nad Labem. V zimě netopil, všude díry a průvan, občas jsme museli na chvíli i vystoupit, aby řidič vyjel ze sněhu na zastávce. V létě naopak topil jako ďas a zarezlá okýnka nešla otevřít. Zvuková kulisa cesty nepopsatelná ;-D. Ale závan sentimentu cítím, ne že ne ;-D

+1/0
10.8.2018 11:18

V44l79a67s55t20i54m32i39l 98F30i18a94l63a 1102701534

Kolik teda kW měly ty slabší stroje co jezdili u nás?

0/0
9.8.2018 22:14
Foto

R44o80m75a24n 74K91o90z69e48l 4627166913654

Bývá uváděno 141 kW. Stačil fakt malý kopeček a nechtělo se jim, třeba v Otrokovicích na nadjezdu. Jízdou v kopci se dokonce blížily i Pragám V3S, těm člověk i pěšo stačil.

0/0
10.8.2018 0:30

V73l49a25s36t22i89m91i23l 30F79i82a98l85a 1432861754

Díky,

To je cca 1kW na cestujícího při plně naloženým busu :-)

Dokážu si představit, že se tam mnohdy narvalo i víc cestujících.

Moje auto má teď 25 kW na osobu to je tedy rozdíl

0/0
10.8.2018 17:21

J88i78ř33í 66S63c34h43w22a60c76h 8528194298926

To nelze moc srovnávat. Kdyby měl městský autobus obdobný výkon na osobu jako osobní auto byla by to celkem monstrózní čisla: 25 x 140 = 3500 kW a akceleraci z 0-100 možná za 5 sekund ;-)

0/−1
10.8.2018 22:06

J14a62n 66M65a58j14z81n82e73r 1176567326642

https://youtu.be/U5DoLcTC2sI

;-D

+1/0
8.8.2018 11:33

J97a75k37u41b 15R25o80u69s 3383480374412

Ježiš to je úžasné video :-) Díky!

0/0
2.10.2018 1:18

S39t37e63p58a68n 80T72o30t26h 8268269435378

Je vidět, že už nesehnali palubovky původní... kdo pamatuje "kulatý čudlíky" na otevírání dveří? Tyhle modetní knoflíky už nejsou ono. Ty kulatý se museli zmáčknout a to pořádně ;-) Tyhle kolíbky už jen přejížděli prstama od shora dolů. Rád jsem sedával vepředu a sledoval řidiče... Do kopce rozjezdy zásadně na dvojku, nepamatuju se, že bych v Ústí viděl, že by použil někdy jedničku. A to i do prudkýho rozjezdu, jako byla zastávka Karla IV - pod hradem. Dnes je tam kruhák a ani nevím, jestli ještě zastavka. Přilepený záda na kožence si ovšem v těch letošních vedrech naskočili hned ;-DAle uvědomujete si, jaký "prostorový komfort byl v tom buse?? ty sedačky byly neskutečně velký... i dvěstě kilovej člověk tam nezabíral tři sedačky, ale jen svou ;-)

+1/0
8.8.2018 7:23

L38a15d91i25s70l75a44v 98S36l67e83z29á71k 6379383589634

Já si jen pamatuji, že v létě po delší jízdě v horku uvnitř odlepení ze sedačky docela bolelo...:-)

0/0
9.8.2018 13:11

D65u35š35a36n 31P50e32š24e92k 3445369164470

Dlouhé Ikarusy jsem zažil, když jimi na lince 119 nahradily naše kratší, ale mnohem modernější a lepší Karosy.

Byly to strašné střepy, v horším autobusu jsem nejel.

Do kopce to vůbec nejelo, vytočený motor řval, mělo to manuální řazení (naše Karosy měly komfortní automat), oproti Karose tam byl strašný systém otevírání a zavírání dveří (dlouho nic a pak se s prásknutím zavřely, nebo otevřely), v zimě tam byla neskutečná kosa, protože na rozdíl od Karosy to téměř vůbec netopilo.

Snad jediná pozitivní věc byla, že to na šestku umělo po rovině, nebo z mírného kopce jet hodně rychle. Někdy jel řidič u Veleslavína i přes 80 km/h.

+3/0
7.8.2018 17:37

J81a42n 10M12a98j32z64n97e61r 1146377146712

jo tu ránu si taky pamatuju... zvonek, a pak třísknutí ;-D

+2/0
8.8.2018 12:27

J52i43n86d40r51a 23S65t59e90p89a17n15e87k 6812776329358

Ikec byl dobré,škoda ze uz nejezdi

0/0
7.8.2018 17:26

J49i37ř60í 54B34l82a27ž71e14k 4729593121610

Párkrát jsem blaho modrého ikarusu na lince délky okolo 90km zažil. V létě k padnutí+smrad nafty, v zimě snad větší zima než venku a hlavně typicky pod vrcholem stoupání cestující vystoupit, autobus prázdný do sedla a cestující ho dojít.

+1/0
7.8.2018 10:17

F96r30a64n77t16i45š82e50k 31M70ü55l56l90e35r 2933242269548

https://youtu.be/D7S_EKLw4q8

0/0
7.8.2018 7:47
Foto

R42o72m22a75n 76K58o46z68e26l 4247366773624

Zaujalo mne i, jaké mívaly disky kol - na hlavní fotce je vidět, že vůz má modernější disky s mnoha dírkami, druhý vůz má starobylé liazácké disky a některé mívaly i disky trilex známé z vozů 706 RT.

0/0
6.8.2018 21:45

S63t97a92n69i52s37l80a46v 94Z80a14j77í81c 8149634983870

...přesně tak byl tam "trilex", dělal jsem jich nespotečně x

0/0
9.8.2018 18:40

S12t55a59n39i86s88l84a30v 70Z27a18j89í31c 8559724683170

...při spartakiadě 1980 určitě padl rekord v obsazenosti u těchto vozů , ranní spoje z Bohnic 200 na Florenc "nabouchaný k prasknutí", linky 180 a 174 v Praze tyto vozy důkladně prověřily, o závažných problémech nevím

0/0
6.8.2018 20:45

S57t63a30n82i66s43l79a58v 61Z68a44j93í71c 8949464793240

...náhodou se s tím jezdilo docela dobře, když jsem se loučil s "erťákem" musel jsem na "čabajku", přestalo válení pod vozem, jen drobné opravy, museli se hlídat klínové řemeny a napínáky, bylo jich devět na jedné řemenici, mělo to dobré dvě naftové spolehlivá topení Shiroko, i na 1/2 to topilo v zimě dobře, dokonce jsme jezdili u ČSAD bez průvodčích

0/0
6.8.2018 20:37

J68a75n 47L74u73k22á71š 7977343283902

Mezimestsky kloubovy Ikarus mam spojen se zbytecnym pracovnim mistem, ktere bylo po revoluci velmi rychle zruseno.

Jizdenky neprodaval ridic, ale pruvodci, co sedela za zadnimi dvermi, kterymi se nastupovalo. Tj. autobus zastavil v zastavce, ridic mel dlouhu chvili a pruvodci odbavovala cestujici.

0/−1
4.8.2018 23:06

J25i48ř18í 45S70o33u49č42e26k 5316687749119

„pro jiné na okamžiky spojené s nepohodlným cestováním v hlučných a v létě přehřátých interiérech“

To je napsané, jako kdyby všechny ostatní autobusy a vlaky v té době byly vybavené klimatizací a jenom Ikarus byl výjimka sto let za opicema.

0/0
4.8.2018 16:21
Foto

R77o28m54a90n 57K75o80z38e74l 4627796343924

Přesně tak, vozy typu Š11, i atmosférické Karosy 734 byly hlučnější a také hulily, jako všechny ostatní vozy tehdy, emisní normy se začaly pořádně řešit až v roce 1993.

0/0
5.8.2018 0:06

R44i90c32h57a48r51d 63H20r53u33b73e69s 1328612290581

Nechápu nadšení z podobných kraksen , navíc čadící a značně dýchavičných ... :-P

+3/0
3.8.2018 21:11

M54i92c74h69a56l 29P31a23š32e52k 5891257620688

Náhodou, jako šofér nemůžu proti "čabajce" říct ani popel. Pro řidiče to byla pohoda. V zimě vždycky topil, měl "bufíka", to už muselo být, aby se něco porouchalo. Na volantu se skvěle spalo a když jsem "dostal" funglovku s turbem, to bylo něco. Akorát že už to bude třicet let zpátky.

0/0
2.8.2018 21:39

R83o51b37e88r58t 20P67r82a26ž21á90k 4348946805310

Bufíka to mělo. Smrdělo to tam jak v rafinérce.;-D

+5/0
2.8.2018 22:20

D35u23š61a78n 30P69e15š63e46k 3225239764100

Šofér měl bufíka, jenom cestující ve zbytku autobusu mrzli.

Ale nakonec, co bylo komu po nějakých cestujících. ;-D

+3/0
7.8.2018 17:41

Z15b57y36š11e50k 69Š80v45e79c 8724513604755

V polovině šedesátých let jezdil na trati Pardubice Hradec jeden z prvních hranatých Ikarusů. Dodnes si pamatuji zážitky z přepravy. Vyznačoval se tím, že byl příšerně hranatý a měl vztelého řidiče. Větrání nic moc, skoro žádné. Topení si nepamatuji. Jízda byl zážitek. Klepalo se snad všechno sedačky, podlaha, strop, řidič, šaltpáka a nejvíc boky s okny, které hrozily vypadnutím. Příšerný hluk za jízdy. No prostě nezapomenutelné.

Pozdější Ikarusy, se kterými jsem cestoval, již byly odhlučněny.

+1/0
2.8.2018 20:24
Foto

R38o80m83a45n 60K48o10z87e18l 4907206943924

Nebyl to typ 620 nebo 630? Ty byly údajně všeobecně neoblíbené a vyřazovány i po dvou letech. Nesrovnatelné s dneškem, kdy autobusy zvládnout sloužit i 20 let.

0/0
11.8.2018 22:54

J63o29s15e24f 75Š80á20t62a34v89a 2194491636239

My jsme se v něm vozili s Mělníka do Prahy.V zimě to bylo něco úžasnýho.V Praze jsme nemohli kolikrát vystoupit,jak jsme byli zmrzlí.

+2/0
2.8.2018 19:12
Foto

D44a50v61i71d 10J13a90n87i30k 5276846735224

Uplne to vidim jako dnes, jak v devadesatkach to s nami ridic palil z Holesovic do Bohnic do kopce. Rachot a vibrace jako hrom, dzy jsem se modlil, aby prijela Karosa a ne Ikarus:)

+2/0
2.8.2018 14:50

S88i90l24v47e40s18t86r 49K75a30d14e91ř41á97b50e47k 8710443805460

V osmdesátých letech byste měl větší jistotu. Byl to jediný existující typ kloubového autobusu, a pokud na lince 200 nebo 210 jezdil, tak se tam prostě nic jiného objevit nemohlo. Leda operativní záloha. Vtipné bylo, když občas výjimečně nasadili kloubový ikarus jako náhradu na některou linku, kde normálně jezdily krátké autobusy. To se pak dala vyfotit i taková neuvěřitelná rarita jako kloubový autobus na lince 195.

0/0
2.8.2018 16:52

M13a58r35e46k 89K17l13u15f42a 3118304504626

Nádherný pocit byl třeba, když byl výjimečně nasazen kloubák na linku 102. To bylo naprosté unikum, škoda, že z toho nemám fotografie. V obratišti Staré Bohnice obzvlášť, to by byla fotka se značnou sběratelskou hodnotou.

0/0
3.8.2018 11:12

V90á28c47l86a58v 11M61e24r47g24l 5461690391120

Mam dojem, ze dnes napopak na lince 195 jezdi jen kloubaky.

Ja si na Ikarusy vzpominam hlavne kdyz jsem jezdil do Prahy na prumyslovku, to bylo 1989-93. Bud ke konci nebo az po skole si vzpominam na nove prichozi kloubove Karosy imatrikuacnich cisel 60xx a ty i plne nalozene byly schopne Ikarus do kopce predjet. Napriklad na estakade z Vysocan na Prosek, kde byly dva pruhy smerem nahoru. Pravda, i ta Karosa na to potrebovala celou delku te estakady :-)

0/0
8.8.2018 1:24

K61a53r25e85l 46K47o69p62e63c54k34ý 3404373136541

Byl to neskutečnej krám. Rv

+2/0
2.8.2018 13:36

M47a55r79e50k 10K22l59u63f88a 3708814664986

Jak rád bych se teď s tím svezl na expresní dvoustovce Nádraží Holešovice - Visla, nebo ještě dříve Sokolovská (Florenc) - Visla. A kdyby to byl vůz z té série se světlým nátěrem = 4315 - 4360 (myslím), to by byla nádhera. To by byla nostalgie. :-)

0/0
2.8.2018 9:29

S88i22l64v16e86s54t59r 88K56a64d81e79ř98á36b72e23k 8550313965170

Žádná Visla - "Sídliště Bohnice" se ta konečná odjakživa jmenovala, a nedávno se zase k původnímu názvu vrátila. A ta druhá, která není v Bohnicích, ale v Troji, byla "Sídliště Bohnice jih", poté "Nisa" a nakonec "Poliklinika Mazurská".

0/0
2.8.2018 16:55

M75a91r43e94k 68K26l52u96f63a 3548134784486

Nemáš pravdu. jeden čas se jmenovala Visla. Vím to, protože jsem u té konečné třicet let žil.

+1/0
3.8.2018 9:21

M80a49r98e48k 46K84l76u23f97a 3828724104506

Tady máš důkaz, podívej se, jakou cedulku se jménem konečné má ten autobus za čelním oknem:

https://cdn.i0.cz/public-data/13/48/ae87181e3be4bb95e38995568a8c_w1024_h725_gi:photo:551479.jpg?hash=efb95fbff02810709bbc3f7b1917cc00

0/0
3.8.2018 9:25

V72á49c45l18a67v 72V74a89n16ě54k 1270947881440

Byla to skutečně Visla, pletete se. 20 let jsem tam jezdil.

0/0
4.8.2018 14:37

A57l94e43x 52S84l43a98v58í37č34e76k 8707531839188

ja si pamatuji jak se radici paka zmitala pri jizde a obdivoval jsem ridice, jak vi co tam je za kvalt

+1/−1
2.8.2018 0:27

J91a29n 43V53a94l76o16u88c95h 6812377878420

"Nezničitelné" Ikarusy (a RTO)? Ve srovnání s Š11, která byla plánována na 6 let (a od toho se odvozovaly i výrobní kvóty) ano, ve srovnání s dnešními busy humus. Po 12 letech plechy prohnilé do děr, schody o život, kloub děravý (třeba v Trenčíně nad ním měli dodělávanou stříšku). S generálkou po 15 letech to samé (desetileté RTO klidně mohlo mít 2. kastli a 3. motor) . Dnes 15 let bez GO (u nízkopodlažek je hodně drahá a tudíž nerenrabilní) v pohodě, i ke 20 letům se dá dojít.

+1/0
1.8.2018 20:29

J35a32n 13L58u12k37á81š 7787543973382

Ja vim, ze ridici tehdy naopak dost vychvalovali zadni pohon kloubove karosy a na v clanku uvadenou prednost Ikarusu - pohon prostredni napravy, moc chvalu nelpeli. Zejmena jsem slysel ridice rikat, ze to na snehu hur drzi.

0/0
2.8.2018 12:15

J10a90n 45M24a68j46z24n88e66r 1976857216722

já na ně vzpomínám z 90. let na trase Českomoravská - Černý most, než bylo metro... a neměl jsem je nikdy rád :) v zimě kosa jak prase, v létě vedro, smrad dieselu uvnitř, hluk, mělo to problém vyjet i nejmenší kopce (u Rajské zahrady např.). Kdykoli přijela Karosa, bylo to jako požehnání :)

+1/0
1.8.2018 13:23

J98a21n 37L67u98k61á24š 7957113723362

Ja jsem zazil, ze Ikarus zacal za jizdy horet - zrejme zadrene lozisko v kolech. Sjizdel zrovna v Praze z Vychovatelny do Holesovic, kdyz se z nej zacalo dost kourit a to i dovnitr. Ridic otevrel predni dvere, cimz do autobusu vehnal cisty vzduch a v Holesovicich nas normalne vylozil a odjel. Nejak ho nevzrusovalo, ze pod blatnikem byl zvenci videt slehajici plamen.

+1/0
2.8.2018 12:19

P34e75t73r 43S70v14o62b93o89d42a 9613593627464

Pamatuju si, ze starsi modely nemely pro dvere kolebkova tlacitka, ale proste tlacitka, vypadalo to trosku jako bradavky :) ale ty si pamatuju jen z ranneho detstvi, pak uz vsechny mely ty kolibky. I kdyz jsem nikdy nevidel, ze by ridic s jejich pomoci otviral jednotlive dvere :)

+3/0
1.8.2018 6:50

M51a81r92e70k 89K55l24u58f13a 3478734684816

Pravda. Vypadalo to jako platíčko s lékama. Také si to pamatuji.

Pražské vozy to měly tak, že horní dvojice tlačítek zelená / červená se používala pro přední dveře a jakákoli z ostatních dvojic tlačítek pro zbývající troje dveře. A to se ty přední dveře ještě otvíraly jen napůl, protože přední dvojkřídlo bylo skoro vždy odpojeno a zašpérováno svahovým klínem nebo něčím jiným.

0/0
2.8.2018 9:26

V27i40k11t37o37r 64N20á47r93o13ž52n83ý 3139132958

Když jsem prolétl tuto diskusi , mám pocit , že velká část diskutujících si článek nepřečetla. Neboť se tam píše o tom , že z finančních důvodů nakupovaly české dopravní podniky autobusy s nejslabšími motory...potom se však nikdo nemohl divit , že jízda nic moc.

Jinak Ikarus jako fabrika byla o level výše , než česká Karosa. Někdy v sedmdesátých letech ČSSR nakoupila pro otestování deset zájezdových autobusů firmy IKARUS. Tyto to autobusy byly prakticky na stejné úrovni jako západní Mercedesy či Setry. Včetně výkonu motoru. Bohužel (možní bohudík) , soudruzi rozhodli , že autobusy standardní velikosti bude pro potřeby československého trhu vyrábět Karosa ve Vysokém Mýtě...

0/0
31.7.2018 18:46

P77e20t48r 57V90a26r27g68a 3535153550580

Jestli to rozdělení nevzniklo (celkem logicky) tak, že Ikarus na Kloubáky měl dobrou technologii a hlavně výrobní kapacitu. Karosa na to kapacitu neměla )a popravdě ani technologicky), tak jí svěřili "více" standardních busů, které jakžtakž uměla. píšu Jakžtakž protože řada ŠD/ŠM/ŠL11 byla tragédie. Karosa řady 700 už ušla, rozumný bus z toho byl od řady 900

+1/0
31.7.2018 19:11

V77i30k38t10o74r 88N85á32r91o61ž15n96ý 3499242518

Ano , takto to pravděpodobně bylo...

0/0
31.7.2018 19:17

P48e38t18r 67V85a58r45g47a 3635883820520

Takto to dává to smysl. Opačné rozhodnutí by přineslo horší výsledek (o tom jsem přesvědčen). Jako za socíku se občas dělali nesmyslná rozhodnutí (ono tomu ani dneska není jinak), ale to neznamená, že 100% rozhodnutí = 100% špatných rozhodnutí.

0/0
31.7.2018 19:21

S64e57i85d95l 81P77e86t88r 1191931385634

JJ, pravda jenom 99% ..;-D

0/0
1.8.2018 1:07

Najdete na iDNES.cz