Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Exkluzivně aktualizováno 
Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod modely F-Type nebo letos končící vlajkovou lodí XJ jde odpočívat a pracovat na „volnou nohu“. Šéfdesignérskou předá 1. července Julianu Thomsonovi. Callum zůstane s Jaguarem v kontaktu, má být externím poradcem.

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum | foto: Jaguar Land Rover

Callum začal navrhovat auta před čtyřiceti lety, v roce 1979 nastoupil jako pětadvacetiletý novic k Fordu, kde pracoval na legendárním rallyovém speciálu RS200 (1984) nebo křídlatém Escortu Cosworth (1989). V roce 1990 studio Fordu opustil a nastoupil k Tomu Walkinshawovi do firmy TWR, kde pracoval na Astonech Martin DB7, DB9 a Vanquish. V roce 1999 zakotvil na dvacet let u Jaguaru, kde byl po smrti Geoffa Lawsona jmenován designdirektorem. Jeho podpis nesou všechny jaguary od roku 2004, kdy se představil facelift S-Typu.

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum
Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

„V Jaguaru jsem měl neuvěřitelnou kariéru. Jedním z mých největších úspěchů bylo vytvoření XF, protože to představovalo začátek nové éry posouvající Jaguar od tradice k současnému designu,“ komentuje Callum.

„Přišel jsem do Jaguaru s cílem vrátit design zpět tam, kde si zasloužil být. Trvalo to dvacet let, ale věřím, že jsem toho dosáhl.“

Julian Thomson, designér Jaguaru

Julian Thomson, designér Jaguaru

Nástupce na pozici šéfdesignéra Julian Thomson stál po boku Calluma posledních osmnáct let. Má za sebou kariéru, kterou také startoval u Fordu. Byl pak šéfdesignérem Lotusu a poté navrhoval exteriéry Volkswagenu. U Jaguaru je Thomson od roku 2000.

„S Julianem Thomsonem jsem úzce spolupracoval osmnáct let – je to velmi talentovaný designér a naprosto správný člověk, který může vést Jaguar dále,“ svěřil se Callum.

Ian Callum se pro iDNES.cz rozpovídal o elektromobilitě:

Fotogalerie

Co pro vás jako designéra znamená příchod elektromobilů?
Především tvůrčí svobodu. Podívejte se na I-Pace: je to SUV, které však má proporce sportovního hatchbacku a výrazný design ve stylu „cab forward“. Takový vůz by na stávajících platformách Jaguaru a Land Roveru nebylo možné navrhnout.

Věříte v rychlý nástup elektrického pohonu?
Co si sám myslím, není zase až tak podstatné, některé věci ale vím jistě. Třeba to, že své poslední auto, které má „jenom“ spalovací motor, jsem už navrhnul. 

Nejprve počítáme s kombinací elektrického a hybridního pohonu. Kdy se masově prosadí čistě elektrická auta, to je hlavně otázka technologií a infrastruktury. Osobně tomu dávám ještě tak deset let.

Kariéra Iana Calluma v datech a autech

  • 1984: Ford RS200 Rally Car 
  • 1989: Ford Ghia Via concept
  • 1989: Ford Escort Cosworth
  • 1993: Aston Martin DB7
  • 1996: Volvo C70
  • 1997: Ford Puma
  • 1997/8: Nissan R390 GT1 Le Mans
  • 1998 / 2001: Aston Martin Vanquish / Project Vantage
  • 2000: Aston Martin AM305
  • 2001: Jaguar R Coupe Concept
  • 2003: Aston Martin DB9
  • 2003: Jaguar RD6 Concept
  • 2005: Jaguar XK
  • 2007: Jaguar XF / CXF / Sportbrake
  • 2009: Jaguar XJ
  • 2010: Jaguar C-X75 Concept
  • 2012: Jaguar F-TYPE Convertible
  • 2013: Jaguar F-TYPE (C-X16)
  • 2014: Jaguar XE
  • 2015: Jaguar F-PACE (C-X17)
  • 2017: Jaguar E-PACE
  • 2018: Jaguar I-PACE (I-PACE Concept)

Je pro vás inspirací Tesla?
Tesla je krásné auto, tím myslím Model S, ne ten oteklý Model X. Ale ono je to spíš naopak, pro Teslu byly inspirací jaguary... Nesmějte se, vím to jistě. Kromě toho, že je to jasně vidět, mi to potvrdil sám Elon Musk.

Přestavěli jste e-type na elektromobil. Myslíte, že se z budoucích elektromobilů jednou stanou vyhledávané veterány?
To vážně netuším, ale asi ano. Když jednou nebude nic jiného, měly by být některé elektromobily žádanými veterány. Otázkou je, jestli tato auta budou umět vzbudit silné emoce. Současné i klasické modely s motory jako V8 nebo V12 to mají v tomto ohledu mnohem lehčí, jejich motory mají tak silný charakter, že se jim žádné elektromotory zatím nemůžou vyrovnat.

Jaguar E-Type Zero
Jaguar E-Type Zero

Co je největší výzvou při navrhování elektromobilu?
Hodně se teď diskutuje car sharing, a když bude fungovat alespoň tak dobře jako Uber, lidé už možná ani nebudou uvažovat o jiném způsobu individuální dopravy. Zároveň ale vím, že lidé chtějí vlastnit hezké věci, takže mým současným úkolem je navrhovat taková auta – benzinová, naftová i elektrická, která se jim budou líbit natolik, aby si je chtěli koupit.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

VIDEO Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak...

Nové partnerství: BMW bude na dobu elektrickou zbrojit s Jaguarem

Elektrický pohon Jaguaru

Automobilky BMW a Jaguar Land Rover se dohodly na spolupráci při vývoji elektrických pohonů....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Před pár lety se energetické firmy vrhly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Pneumatiky pro rallye se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Pneumatiky se vybírají podle teploty vzduchu i pořadí na startu

Druhý letošní start Jana Kopeckého se soutěžním speciálem Škoda Fabia R5 evo v seriálu mistrovství světa automobilových...

Najdete na iDNES.cz