Úspěšný autosalon v ulicích Mnichova skončil. Podívejte se, co představil

  • 27
Na čtyři sta tisíc návštěvníků vidělo veletrh IAA Mobility v Mnichově. Nástupce tradičního frankfurtského autosalonu byl podle organizátorů úspěšný. Už tedy naplánovali příští ročník, který bude 5. až 10 září 2023. Podívejte na autonovinky, které se letos představily.

Klasických automobilových značek se v Mnichově představilo pomálu. Většinu výstavy zabrali dodavatelé pro autoprůmysl, jízdní kola a nápady na mobilitu budoucnosti. Celkem se na IAA představilo 744 vystavovatelů z 36 zemí, kteří odhalili více než sto novinek. Představilo se 75 značek jízdních kol, 152 dodavatelských firem a 78 start-upů. Organizátoři upozorňují na to, že téměř 70 procent návštěvníků bylo mladších 40 let, což má potvrzovat zájem o mobilitu.

„Udělali jsme odvážný krok a návštěvníci to ocenili,“ okomentovala prezidentka Sdružení německého autoprůmyslu (VDA) Hildegard Müllerová, která akci, která se odehrávala nejen na výstavišti, ale také v ulicích Mnichova, organizovala.

Čínské sebevědomí

Na německé autosalony už tradičně jezdí ukazovat co umí čínské automobilky. Do Mnichova tak opět dorazil koncern Great Wall Motors (GWM), který tentokrát představoval své dvě mladé značky Wey a Ora.

Obě značky se pochlubily s novinkami. V případě Wey to je plug-in hybridní SUV Coffee 01. Výrazně tvarovaný model, který svým zdobným pojetím designu připomíná hyundaie předchozí generace. Překvapil hlavně velkým trakčním akumulátorem, díky kterému umí čistě na elektřinu ujet až 150 kilometrů, to je u nabíjecích hybridů unikátní; 42kWh baterie živí dva elektromotory, jeden vypomáhá přeplňovanému dvoulitru vpředu, druhý pohání zadní kola. Celkem má auto výkon 350 kW a 850 Nm, 2,2 tunové SUV má zvládnout sprint na stovku do pěti sekund a maximálku 235 km/h. Coffee je 4,85 metru dlouhý a má bezmála třímetrový rozvor.

WEY Coffee

O druhé novince, malém hatchbacku, teprve tři roky mladé čistě elektrické značky Ora, automobilka říká, že „je dokonalou kombinací klasické retro estetiky a futuristické technologie, která evropským uživatelům přinese dosud nevídaný produktový zážitek“. Design retrofuturistického modelu Cat je dílem bývalého designéra Porsche Emanuela Derty. 

A pravdou je, že vůz svým vzhledem slavné německé sporťáky v lecčem připomíná.

Ora Cat

Ora Cat ujede na jedno nabití až čtyři sta kilometrů. Čtyři a čtvrt metru dlouhý hatchback zrychlí na stovku za 8,5 sekundy.

Obě značky se chystají na vstup na evropský trh v příštím roce, zkusit to chtějí přes Německo, kde rozjedou objednávání do konce letošního roku.

„Oba modely společně pomohou společnosti GWM prozkoumat nový evropský trh s energetickými vozidly. Elektrifikace, uhlíková neutralita a udržitelnost se totiž staly hlavními trendy budoucího vývoje globálního automobilového trhu a společnost GWM již tyto příležitosti detekovala a s předstihem se na ně připravila,“ píše automobilka ve svém prohlášení.

Elektrická éra Renaultu začíná

Renault je jednou ze značek, která přepíná na elektrickou trakci nejvehementněji. Alespoň to deklaruje. Tradiční model Megane tak bude nově zcela elektrický. V Mnichově má auto světovou premiéru. Objednávky budou otevřené od února 2022, prodej zahájí v březnu. Otazníky se vznášejí nad stávajícím meganem. Prozatím odhadujeme, že ho automobilka ponechá v nabídce do chvíle, kdy ho z výroby vyženou nové ekonormy.

Renault se v disciplíně elektrifikace chlubí více než 10 miliardami „e-kilometrů“ najetých 400 000 prodanými bateriovými vozy. „Nový Megane E-Tech je výsledkem technologického náskoku a strategického plánu Renaulution. Jde o první model 100% ‚made in ElectriCity’, nového evropského průmyslového hubu v oblasti elektromobility, vytvořeného Skupinou Renault na severu Francie,“ popisuje mluvčí značky pro český trh Jitka Skaličková.

Výhradně elektrický megane spočívající na nové bateriové platformě značky je 4,21 metru dlouhý a má 2,7metrový rozvor. Chlubí se rekordně tenkou baterií v podlaze, ta má pouze 110 mm, což umožnilo zachovat proporce klasického hatchbacku (výška je 1,5 metru).

Renault Megane

Velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů a vysoká linie karoserie odkazují na crossovery. Svažující se střecha, široký rozchod kol a zapuštěné kliky dveří připomínají kupé. V kabině zaujmou velká křesla i mohutná zadní lavice, prostorem pro posádku na první osazení ovšem zrovna nový megane nehýří. Kufr má objem 440 litrů a hodně vysokou nákladovou hranu.

Platforma CMF-EV přinesla meganu nový elektrický posilovač řízení, jehož převodový poměr byl snížen v zájmu hbitějšího a přímějšího řízení. Zadní náprava je víceprvková. Tenká baterie snížila těžiště vozidla o -90 mm ve srovnání s meganem se spalovacím motorem. Mezi podlahou vozidla a baterií byla vlisována vrstva specifické pružné tlumicí pěny, která pokrývá celý povrch baterie. To má pomoci dokonalému odhlučnění kabiny.

Megane E-Tech nabídne výkon 96 nebo 160 kW a točivý moment 250 a 300 Nm. Výkonnější varianta zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Maximálka je omezená na 160 kilometrů v hodině.

„Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci,“ vysvětluje Skaličková. „Díky optimalizované konstrukci je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilogramů včetně převodovky, což je o 10 % menší hmotnost než u Zoe, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu.“

Dvě budou také varianty kapacity baterií: 40 a 60 kWh s dojezdem až 470 km. Akumulátor váží 395 kg a v podlaze meganu zabírá 1 960 mm délky a 1 450 mm šířky, což je o 40 % méně než u baterie Renaultu Zoe. „Inženýři využili novou verzi chemie lithium-iontové baterie, technologii NMC (nikl, nangan, kobalt) od LG, která obsahuje více niklu a méně kobaltu ve prospěch energetické hustoty. Dosažením 600 Wh/l překonává o 20 % baterii Zoe. Využívá také zavedení nového systému chlazení kapalinou do spodního pouzdra baterie,“ vysvětluje Jitka Skaličková.

Expozice Renaultu na autosalonu v Mnichově

Baterie 40 kWh se skládá z 8 modulů, každá má 24 článků, které jsou rozložené ve vrstvě, 60kWh provedení se skládá z 12 modulů o 24 článcích rozložených ve dvou vrstvách. V závislosti na verzi zvládne megane dobíjení stejnosměrným proudem (DC) až do 130 kW.

Nový megane bude Renault vyrábět na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii (Renault) v továrně v Cléonu.

Elektrický megane ovšem nebyl jedinou novinkou Renaultu v Mnichově. Jediný velký neněmecký výrobce představil také remake slavného Renaultu 5. Prozatím je to koncept, ale brzy z něj bude nástupce modelu Zoe. To znamená, že novodobá R5 bude elektrická a automobilka z něj bude chtít mít jeden z nejprodávanějších bateriových aut Evropy. Pětidveřový hatchback také veřejnosti poprvé naživo ukázal občerstvené logo značky, jehož podoba také hraje na nostalgickou strunu.

Dacia Jogger

Možná nejzářivější hvězdou celého autosalonu byl ovšem mezi autonovinkami Jogger. Až sedmimístné MPV Dacie se představilo v nekonvenční expozici před branami autosalonu. Kdo tedy chtěl jogger prozkoumat, nemusel platit vstupné na veletrh. To symbolicky ladí s „lowcostovou“ filozofii značky vlastněné Renaultem, organizátoři navíc prý značce dali lepší cenu za pronájem takového výstavního místa. Jogger bude k mání zatím se dvěma tříválci: benzinovým litrem TCe 110 a alternativním TCe 100 LPG. V roce 2023 dorazí hybridní provedení. Nová dacia nebude mít moc konkurentů, navíc značka slibuje startovací cenu pod 15 tisíc eur, což je něco málo přes 380 tisíc korun. Více o Dacii Jogger čtěte zde.

Električtí obři Mercedesu

S absolutně elektrickou budoucností počítá Mercedes. V Mnichově to jasně potvrzoval elektrickým sedanem EQE, který je vlastně o kousíček zmenšenou odvozeninou nově nabízeného velkého EQS. Rozvor má o necelý decimetr kratší, i tak to je od nápravy k nápravě přes tři metry, přesně 3120 mm.

S designem absolutně podřízeným aerodynamice v zájmu maximálního dojezdu má EQE ambici být jedním z nejdůležitějších modelů značky. Jménem i rozměry odkazuje na nejtradičnější třídu E stuttgartské automobilky. Na jedno nabití slibuje dojezd až 410 km. Oproti EQS najdeme největší rozdíl v zadní části: větší „S“ je liftback s velkým víkem kufru, EQE ctí klasickou koncepci sedanu s menším nákladovým otvorem.

Mercedes EQE

Interiér EQE, které má na trh dorazit v příštím roce, přebírá z většího sourozence obří displej, který tvoří přístrojovou desku. Elektrický platforma Daimleru nabídne 90kWh akumulátor na až 660 km dojezdu.

Podobný akční rádius vypočítali konstruktéři také majestátnímu superluxusnímu SUV Mercedes-Maybach EQS. Koncept plně elektrického Maybachu samozřejmě na vysokém podvozku, velkých kolech a s typickým dvoubarevným lakováním by mohl dorazit v sériové podobě také v příštím roce.

Mercedes-Maybach EQS

Trpaslík se umí rozkročit

Izraelský startup, který zdůrazňuje „německý inženýring“ představil městskou miniaturu jménem City Transformer ve světové premiéře. Elektrické přibližovadlo je metr úzké, dva pasažéři v něm sedí za sebou, pak už jim zbývá kufr velký tak na svačinu. Když ovšem chce řidič víc jistoty pří jízdě, umí se kola v nápravách rozkročit na 1,4 metru celkové šířky. Kromě toho zaujme vzhůru dopředu otevíracími dveřmi. 

Elektrický mikromobil City Transformer je dílem německo-izraelského vývoje.

Firma z Tel Avivu už sbírá objednávky, základní cena je 12,5 tisíce eur. Na výběr je ze čtyř barev, výbava je jednotná. Tvůrci zdůrazňují, že s délkou 2,5 metru se na normální parkovací místo vejdou čtyři jejich městští transformeři. Rozvor je 1,8 metru. O pohon se starají dva 7,5kilowattové elektromotory, které přibližovadlo rozjedou na padesátikilometrovu rychlost za pět sekund. Maximální rychlost je devadesátka, udávaný dojezd 120 až 180 kilometrů, podle podmínek. Na osmdesát procent má rychlonabíječka nabít baterku za půl hodny.

Smart přijede z Číny

Smart byl jedním z úplně prvních, kdo ohlásil úplné přepřáhnutí na elektrickou trakci. Daimler ho půlku prodal do Číny a také si ho tam k sobě nový spolumajitel, koncern Geely (mimochodem, vlastní podíl v Daimleru) přestěhoval.

První Smart nové éry už nebude malý městský svišť, bílý organicky tvarovaný koncept ukazuje víc než čtyři a čtvrt metru dlouhý crossover.

Smart Concept #1

Sériová verze samozřejmě nedostane od sebe otevírané dveře bez středového sloupku. Podrobnosti k architektuře ani elektrickému pohonu značka neprozradila.  Ví se pouze, že využije elektrickou platformu Geely SEA.

Sériová podoba se má představit v příštím roce. Představení v Mnichově naznačuje, že se čínské elektrické smarty budou dovážet do Evropy.

Smart Concept #1

BMW recykluje

Konceptem i Vision Circular domácí mnichovská značka BMW ukázala, jak by mohlo vypadat auto v roce 2040. Sám název napovídá, že klade důraz na použití recyklovaných materiálů.

Značka proslavená sportovní náturou svých vozů představila koncept se zcela odlišnou filozofií. Na té zahranacené bublině si sami vyměníte opotřebované díly interiéru. Ty jsou většinou přírodní, recyklované, vytištěné na 3D tiskárně. Klasická přístrojovka zmizela, informace řidiči předává head-up displej.

BMW i Vision Circular

Většina vozu je vyrobena z recyklovaných materiálů – karoserie je třeba z eloxovaného hliníku, z plastového recyklátu jsou nárazníky, ledvinky na přídi jsou jen virtuální, promítají je displeje, zároveň v nich jsou schovaná světla. Další displeje má auto na bocích. A až bude ojetý elektromobil k nepoužití, bude možné ho opět celý zrecyklovat. BMW to neřeklo, ale svými tvary i vyzněním může Circular odkazovat na slavnou Isettu, vajíčkovité miniaturní auto, které automobilka vyráběla na přelomu padesátých a šedesátých let v italské licenci.

Na podobnou notu pak hraje koncept značky Mini, kterou BMW vlastní. Mini Vision Urbanaut je na poměry (a jméno) značky obrovité MPV, více o něm čtěte zde.

Vodíkový prototyp BMW iX5 Hydrogen na veletrhu IAA v Mnichově

Dorazil také prototyp vodíkového BMW iX5, který vyrazí do testovacího provozu příští rok. Automobilka na jeho vývoji spolupracuje s Toyotou.

Baterie v podlaze i na střeše

Elektrické vozítko City One od domácí mnichovské společnosti Adaptive City Mobility (ACM) vítalo návštěvníky hned v první hale autosalonu.

Start-up založený bývalým vývojářem Mini Paulem Leiboldem představil sympaticky vyhlížející miniaturu s délkou pouhých 3,6 metru, který naloží až pět dospělých a 400 litrů nákladu. Anebo dva plus paletu.

Baterii má City One uloženou v podlaze, je rozdělená do čtyř modulů, které se dají vyměňovat. Základní sestava vystačí na stokilometrový dojezd maximální rychlostí 110 km/h. Kdo chce je dál, má ve speciálním nosiči na střeše další čtyři náhradní baterky, které dojezd protáhnou až na 240 km. Bateriové moduly lze nabíjet doma z obyčejné zásuvky, kdo má doma fotovoltaický systém, poslouží mu také jako zásobárna energie pro domácnost.

ACM City

Výrobce, jehož investorem je mimo jiné bývalý generální ředitel Opelu Karl Thomas Neumann, chce na trh vstoupit do dvou let. Magazín Autoweek uvádí cenu kolem 10 tisíc eur. „Může to být reálné, protože partnerem tohoto zajímavého projektu je kanadsko-rakouský průmyslový gigant Magna International, který nedávno založil společný podnik na výrobu komponent pro elektromobily s LG Electronics,“ uvádí magazín.

„City One je určen zejména pro regiony bez vyhlídky na brzké vybudování dostatečné infrastruktury rychlého nabíjení. Vyměnitelné akumulátory dělají z City One favorita pro nízkonákladové taxislužby a služby sdílení automobilů, protože jej lze bez problémů používat i ve třísměnném provozu,“ komentuje.

Elektrický tryskáč

Také přízračný obrovitý koncept značky z Ingolstadtu je samozřejmě bateriový. Audi Grandsphere je 5,4metrový ladný sedan, u kterého se Audi chce pochlubit také svými technologiemi autonomního řízení. Má být předzvěstí nové generaci prezidentské limuzíny A8. Architekturu pohonu si grandsphere vypůjčil z elektrického monstra Audi e-tron GT, díky tomu pokoří stovku za 4 sekundy. Dva elektromotory posílají na kola obou náprav 530 kW a 960 Nm.

Audi Grandsphere

Nechybí kamery, které čtou vozovku a společně s navigací upravují podle oblouků a profilu trati nastavení tlumičů a strategii řízení pohonu. Nechybí natáčení zadních kol.

Automobilka slibuje dojezd až 750 kilometrů díky akumulátorům o kapacitě 120 kWh uloženým v podlaze. I přes majestátní rozměry automobilka uvádí konfiguraci 2+2, to znamená, že zadní místa jsou spíš dětská.

„Limuzína grandsphere kombinuje stejně jako let první třídou luxus soukromého cestování v nejvyšším komfortu s rozsáhlou nabídkou zážitků na palubě,“ popisuje Audi.

Audi zdůrazňuje změnu koncepce. Zatímco v tradiční luxusní limuzíně sedí šéf vzadu, nyní se první třída nachází vpředu, v první řadě. „Tato část interiéru totiž už nemusí sloužit primárně řízení vozidla a jeho ovládání,“ vysvětluje automobilka a odkazuje právě na schopnosti automatizované jízdy, kdy zmizí volant i pedály a přední část interiéru se v celé své šíři promění ve volný prostor. Mezi předními sedadly je chlazený palubní bar.

Audi Grandsphere

Za základ posloužila elektrická platforma Audi PPE (Premium Platform Electric) pracující s 800V palubní sítí a umožňující rychlonabíjení až 270 kW. Z pěti na osmdesát procent se tak baterie dobije za necelou půlhodinu.

A specialita pro milovníky aut: kola studie grandsphere mají průměr ráfku 23 palců a citují ikonu 90. let – Audi Avus. „Šest dvojitých paprsků současně signalizuje lehkou konstrukci a stabilitu. Tato kola připomínají funkční kola z motoristického sportu a tradici Bauhausu, z níž design značky vycházím,“ vysvětlují tvůrci.

Na stovce za 2,5 sekundy

Elektrický okruhový speciál má naznačit podobu budoucí generace Caymanu (a jeho kupé) Boxsteru. Na okruhy vyrazí v roce 2025.

Porsche Mission R

Nečekaně malý, pouze 4 326 mm dlouhý elektrický závoďák dokáže dvojice elektromotorů (krátkodobě v kvalifikačním režimu) vyvinout až 800 kW (1 088 koní) a vystřelit na stovku za méně než 2,5 s, maximálka leží u tří set km/h.

680 k (500 kW) standardního výkonu živí 80 kWh akumulátor uložený uprostřed vozu. Mission R se pyšní novou, 900V architekturou, se kterou se umí nabít až 340 kW a baterii naplnit z 5 na 80 % za čtvrthodinu.

Elektrický závodní speciál váží pouze kolem jedné a půl tuny. Dnes tradiční karbon zastoupil v kompozitu použitém pro výrobu dílů karoserie přírodní materiál ze lnu.

Porsche Mission R

Městský rebel ukazuje malý elektrický seat

„Nejrebelštější interpretace městského elektromobilu,“ tak představuje Cupra, která je odnoží španělského Seatu svůj mnichovský koncept UrbanRebe. „Je radikální interpretací městského elektromobilu Cupra, který bude uveden na trh v roce 2025. Tento závodní koncepční vůz naznačuje designový styl budoucího sériově vyráběného vozu a bude inspirací pro jeho vznik,“ řekl Wayne Griffiths, předseda představenstva značky. 

CUPRA UrbanRebel Concept

„Městský elektromobil je klíčovým strategickým projektem nejen pro naši společnost, ale také pro koncern Volkswagen, protože naším cílem je vyrábět v Martorellu více než 500 000 městských elektromobilů ročně pro různé koncernové značky. Městský elektromobil bude demokratizovat elektromobilitu a zpřístupní ji širokým vrstvám motoristů.“ K tomu se sluší dodat, že Seat dostal na starosti také vývoj a výrobu malého elektromobilu pro Škodu.

UrbanRebel využije v civilní variantě krátkou platformu MEB koncernu Volkswagen, na délku má čtyři metry, široký je 1,8 a vysoký 1,444 metru,. Cupra UrbanRebel Concept dodává závodnímu vozu vzhled známý z počítačových her, a je tak radikální interpretací městského elektromobilu,“ řekl Jorge Diez, šéfdesignér značky.

Trvalý výkon je 250 kW a špičkový až 320 kW. Z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 3,2 sekundy.

Elektrická a autonomní budoucnost VW

Cupra UrbanRebel má dvojče v podobě Volkswagenu ID. LIFE. Novinka je rozměry malá, významem ovšem velká. Malý elektromobil, který by se měl začít prodávat v roce 2025 od zhruba 20 000 eur (asi půl milionu Kč), by měl zpřístupnit elektrický pohon širší skupině motoristů. 

Ralf Brandstaetter, člen představenstva značky Volkswagen, představuje malý elektromobil ID. Life na autosalonu v Mnichově.

Kolem roku 2024 by měla dorazit také varianta pod značkou Škoda, spekuluje se, že by se mohla jmenovat Elroq. U Seatu by mohlo mít elektrické dvojče malé škody jméno Acandra. Kromě malého SUV by měl dorazit ještě hatchback na stejné technice. Více čtěte zde

ID. LIFE je vybaven mimo jiné herní konzolí a projektorem pro promítání filmů. To odkazuje na další nové velké téma koncernu VW – autonomní řízení.

Prototyp chystaného elektromobilu Volkswagen ID.Buzz vybavený technikou autonomního řízení.