Hyundai Sonata: pro chutě řidičů celého světa

  17:51aktualizováno  17:51
Klasické a zároveň moderní, pohodlné ale i sportovní... auto pro celý svět to nemá nikdy lehké. Sonata je jedním ze stěžejních modelů korejské automobilky Hyundai a chce-li uspět na domácím, evropském, ale i severoamerickém trhu, musí všechny tyto požadavky splňovat.
Hyundai Sonata

Hyundai Sonata | foto: Hyundai

U Hyundaie uvařili novou sonatu podle klasického receptu, musí se totiž zalíbit zákazníkům ze všech koutů světa.

Sedan zdobí klasické zaoblené, ale jasně definované linie. Vyvážené proporce a hlavně, hlavně žádné výstřelky.

Nevýraznost a střídmost v "oblékání" prezentuje nová sonata jako své pozitivum. Chrom, jako jediný výraznější prvek, snad nikoho neurazí. Najdeme ho na klikách, nebo koncovkách výfuku.

Velká a ještě vetší
Aby bylo dost místa pro posádku musela sonata narůst. Oproti předchůdkyni je delší o 55 milimetrů, rozvor se prodloužil o 30 milimetrů. Více prostoru dostaly i zavazadla, v kufru jich posádka odveze 462 litrů. Hyundai Sonata narostla na celkových 4800 milimetrů, široká je 1830 a vysoká 1475 milimetrů. Rozvor je 2730 mm.

ACGS

Během zatáčení v nízkých rychlostech a při přímé jízdě je náprava řízena tak, aby se dosáhlo lepší směrové stability, zatímco při zatáčení ve vyšších rychlostech je náprava řízena  tak, aby se zrychlil průjezd  rychlými oblouky.

Zatímco ESP zpomaluje vozidlo a omezuje jeho dynamické vlastnosti v souladu s bezpečností, AGCS optimalizuje geometrii závěsu tak, aby byla vylepšena adheze kol. Systém AGCS je možné jediným stiskem tlačítka vypnout.

Třešnička na dortu
To nejzajímavější na nové sonatě není na první pohled vidět. Skrývá se pod tajemnou šifrou ACGS a je to systém aktivního ovládání geometrie podvozku.

Patentovaný systém je použit na zadní víceprvkové nápravě. Elektricky ovládá sbíhavost kol a mění tak geometrii nápravy. Zvyšuje se tak stabilita při průjezdu zatáčkou. Kromě toho ještě nad chybami řidiče bdí systém stability ESP.

161 koní
Nabízí slabší ze dvou nabízených motorů, má objem 2,4 litru. Maximálního výkonu 118,5 Kw dosahuje při 5800 otáčkách, maximum točivého momentu 219Nm nabízí při 4250 otáčkách za minutu. S motorem bude spolupracovat buď pětistupňová manuální, nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Sonata s 2,4 litrem pod kapotou bude uhánět až 209 km/h a zrychlí z nuly na stokilometrovou rychlost za necelých devět sekund.

233 koní
Šestiválec o objemu 3,3 litru nabídne maximální výkon 171,4Kw při 6200 otáčkách za minutu. Maxima točivého momentu 304Nm dosáhne při 3500 ot./min. Silnější motor bude k mání pouze s pětistupňovým automatem. Takto vybavená sonata dosáhne maximální rychlosti 228 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,8 sekundy.

Diesel až později
Velkým záporem bude do začátku absence vznětového motoru. Konkurence může pro začátek klidně spát, Hyundai chystá dvoulitrový agregát CRDi podle dostupných informací až na rok 2006. Příznivci naftových motorů se mohou těšit na necelých sto kilowattů výkonu (99,3) a na točivý moment 304 Nm. V Evropě bude diesel nabízen s šestistupňovou manuální, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Výbava nabídne maximum bezpečnosti, o hlídači stability už byla řeč, samozřejmostí je ABS, šest airbagů už začíná být standardem. Pohodlí? Jmenujme alespoň zesílená boční skla pro lepší odhlučnění, nebo zadní sluneční clonu. Zábava? Chybět nebude CD měnič na 6 "CDček", který rozumí i řeči MP3. Na přání bude volitelný počet reproduktorů a osmipalcový subwoofer.

První generace Hyundai Sonata byla představena v roce 1985. V roce 2005 chce korejská automobilka vyrobit 230 tisíc vozů.

Na Pařížském autosalonu, kde se sonata poprvé představila veřejnosti, zdobily novinku sedmnáctipalcová kola. Za stejná si bude možné připlatit, stejně jako za tempomat, automatickou kontrolu kvality a teploty vzduchu, nebo parkovací senzory.

Pro první nové sonaty bude možné do autosalonů vyrazit v polovině příštího roku.

"Globální" hyundai se bude ve světovém měřítku bít o zákazníky kupříkladu s Toyotou Camry, nebo Hondou Legend. Na českém trhu pak s třeba se Škodou Superb, nebo Fordem Mondeo.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz