Hyundai Sonata: komfort a šarm za málo peněz

  11:30
- Luxusní limuzínu Hyundai Sonata vyslala jihokorejská firma do vyšší střední třídy v roce 1988 a pět let nato vůz představila v druhé generaci. Rok 1996 přinesl další novinky ve vzhledu i technice a dosavadní zkušenosti Sonatu řadí k automobilům, které v poměru s nejednou konkurencí nabízejí svým komfortem a vybavením za relativně málo peněz hodně muziky. Zvláště na německém trhu havarovaných a jetých vozů zaujala kvůli nízkým cenám překupníky. Ti do republiky dopravili podstatnou část ze Sonat, které na silnicích vídáme.
Právě s ohledem na zmíněné okolnosti je při zájmu o starší Hyundai Sonata důležité znát původ a minulost nabízeného vozu. Kvalita karosářských oprav je totiž podle názoru odborníků v některých případech tak zoufalá, že ovlivňuje i jízdní vlastnosti a bezpečnost vozu. Po zásahu do karoserie také prakticky vždy utrpí kvalita jinak vynikající antikorozní ochrany, která patří k velkým přednostem korejského sedanu. Nehavarovaný, v tuzemsku koupený vůz se tak u mladších exemplářů může cenou lišit o padesát tisíc i více ve srovnání s autem poničeným, dovezeným z ciziny.
Nejstarší Sonaty bezvýhradně pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí, a jsou-li z posledních osmdesátých let, platí se za ně kolem padesáti tisícovek. Auta z počátku devadesátých let jsou nad stotisícovou mezí a výrobky druhé generace od ročníku 1993 stojí od sto padesáti tisíc korun výš. Za dvěstětisícovou mezí jsou obvykle jen vozy mladší tří, čtyř let. Přitom Sonata mnohdy má už od svých starších reprezentantů bohatou výbavu včetně ABS a klimatizace.
Limuzína s pohonem předních kol jezdí se čtyřválcovými motory 1,8 litru, 2,0 a 2,4 litru, nechybí ani třílitrový šestiválec. U toho je třeba počítat se spotřebou dost nad desetilitrovou hranicí, zatímco nejdoporučovanější dvoulitr žádá v průměru devět litrů benzinu.
Citlivým místem auta je rozvodový řemen, který je v práci se dvěma vačkami a dvěma ozubenými koly velmi namáhán. Měří přes dva metry a zvláště u vozů do ročníku 1995 je nutná jeho výměna nejpozději po šedesáti tisících kilometrech. Není-li si novopečený majitel ojetiny jist, kolik kilometrů má auto za sebou či zda není citlivý díl za hranicí životnosti, je lepší vyměnit řemen preventivně. Když totiž praskne, hrozí až padesátitisícový výdaj za opravu motoru. Jinak při pravidelné údržbě a solidním zacházení vydrží motory až tři sta tisíc kilometrů. Jen třetinu z této porce však slouží silentbloky zadní nápravy, jejichž konec signalizuje klepání. Po třech, čtyřech letech provozu odchází výfuk, který koroduje neviditelně, ve své horní části. Opravy jsou nákladnější než u menších vozů.

Hyundai Sonata nabízí luxusní svezení za přijatelnou cenu.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...