Sobota 28. května 2022, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. května 2022 Vilém

Na lince, která nikdy nezastaví: montovala jsem auta, chce to grif

Branami jako na velký hudební festival projde každý den do nošovické automobilky Hyundai 3325 zaměstnanců. A každou minutu jim zpod rukou vyjede jedno hotové auto. Redaktorka iDNES.cz si zkusila jeho výrobu. Práce operátorů je náročná a vyžaduje rychlost a grif.

Automobilka Hyundai: redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní lince vyzkoušela, jak se auto vyrábí. | foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Fasujeme tmavě modré triko, brýle a pracovní kalhoty a vyrážíme na obhlídku 200 hektarů velkého nošovického areálu automobilky Hyundai. Zatímco ve svářecí hale a lakovně je lidských sil minimum, v hale finální montáže se to hemží jako v mraveništi. Na ploše o velikosti šestnácti fotbalových hřišť tu pracuje více než polovina všech zaměstnanců ve výrobě.

Člověk se nestačí pořádně rozhlédnout a už musí uskakovat před naloženými ještěrkami, vozíky a speciálními černými tříkolkami údržbářů. Na chůzi tu v hale mají bílými pruhy vyznačené „chodníky“, kterých se musíme v zájmu vlastního bezpečí držet. Přechody nejsou, je třeba se pořádně rozhlížet, živo je tu jako na Václaváku. Na bezpečnost tu vůbec hodně dbají: na každém rohu mají barevné ilustrace či nějakou výstrahu. A do toho květiny - spoustu květin. V hale průmyslové výroby je překvapivě čisto a útulno.

Každou chvilku se do monotónního hluku a zvuku výrobní linky ozve zatroubení klaksonů - jedno hotové a právě testované auto vyjelo z linky. „Každou necelou minutu sjede z výrobní linky jeden hotový kus. Za hodinu je to 66 aut, pro rok 2019 máme v plánu vyrobit 318 tisíc vozů,“ uvádí mluvčí Hyundai Petr Vaněk s tím, že výroba oproti loňsku lehce poklesla. Kromě brexitu v tom hraje roli i důkladné předzásobení dealerů na horší časy.

Šroubovák a šest kousků v dlani

Testujeme, jak složité je vyrobit si vlastní hyundai. Zatímco lisování všech sedmnácti dílů karoserie auta, jejich svařování jednotlivých dílů i lakování obstarají obří i menší žluté roboty, kabeláž a finální montáž už je ruční práce. Ta je náročná hlavně na koordinaci pohybů a čas, vyžaduje ovšem také sílu a spoustu spoustu ohýbání. Skelety aut jedou po lince, která se nezastavuje. Nikdy. Jen když hrozí krizová situace. I další směna musí přijít k lince s desetiminutovým předstihem tak, aby na tu předchozí navázala a nic se nezadrhlo.

Fotogalerie

Operátoři se v třísměnném provozu v rámci osmihodinové směny točí na čtyřech pozicích, aby neupadli do stereotypu a měli směnu pestrou. Některé úkony jsou fyzicky náročné a zvládnou je jen muži, většinu z nich ovšem zastane i něžné pohlaví a svou silnější polovičku často hravě strčí do kapsy. Žen pracuje v Hyundai asi sedmnáct procent. Na dveřní lince, kam si jdeme práci vyzkoušet i my, je jich asi třetina. Rozvrh si operátoři s group leaderem (v češtině pozice nejbližší mistrovi) domlouvají den předem.

„Jeden člověk se nenaučí všechny procesy na jedné lince, to není možné. Proto jsou zaměstnanci rozdělení do jednotlivých týmů a v nich se střídají. Naučí se šest až osm pozic tak, aby bylo možné zaměstnance střídat i době dovolené nebo nemoci,“ vysvětluje mistrová dveřní linky Martina Szabová. V automobilce pracuje už dvanáct let a neměnila by.

Fasuji celkem těžký akušroubovák a šest stříbrných šroubků - mým úkolem je za velmi krátkou dobu připevnit na předních a zadních dveřích část výplně k rámu. Akušroubovák nedržím v ruce poprvé, přesto mě omezený prostor, čas a odborný dohled stresují. Každý šroubek potřebuje přesný úhel, jinak mi ubíhají drahocenné sekundy. Jeden mi padá z magnetické hlavice. Další, které držím v ruce, mi při prvním pokusu o práci utíkají na zem. A za mnou jedou další dveře a šroubují další lidé. Sleduji ty zautomatizované pohyby a rychlost operátorů na lince a smekám. Ano, člověk se cvikem zlepší, druhé a třetí dveře jdou i z mých rukou o poznání rychleji, ovšem ta rutina a rychlost...

Automobilka Hyundai: Kompletace dveří na dveřní lince.
Automobilka Hyundai: Redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní...

Automobilka Hyundai: Redaktorka auto.idnes.cz Martina Procházková si na dveřní lince vyzkoušela, jak se auto vyrábí.

O kousek dál nasazujeme na dveře trim - výplň. Je potřeba vzít do rukou správný díl (není to snadné, modely Hyundai, přední a zadní, levé a pravé dveře se na lince střídají), napojit konektor na elektrické stahování oken a nasadit táhlo kliky. Operátor musí ruku přesně a rychle namířit, zaposlouchat se do cvaknutí a pak ještě doklepnout pěstí výplň k rámu dveří.

Mnohem více mi pak vyhovuje polep loga a modelu na zadní dveře auta - čistá a snadná práce, především nesplést správný nápis, i to se tu stává. Chyby vychytává takzvaný keeper.

Pustit rádio, zatroubit a jedeme

Jak dlouho trvá, než se člověk procesům na lince naučí? „Je to různé. Někdo zvládá režim za dvě hodiny, někomu nestačí ani čtrnáct dní. Není tak hrozné naučit se fyzické práci, ale stíhat čas - naučit se rytmus té linky a sladit si úkony tak, aby vše fungovalo,“ vysvětluje Szabová.

„Pro zaměstnance to může být v začátcích stresující, ale na prvních čtrnáct dní mají u sebe mentora, který jim pomáhá se s linkou zajet, naučit se úkony, najít ten rytmus. Mentoři mají triky na rychlost a tipy, jak si práci usnadnit a nedělat chyby. Lidé se tu učí od zkušenějších operátorů nejrychlejší a nejjednodušší cestu,“ shrnuje jedna ze dvou žen v pozici group leadera.

Automobilka Hyundai Nošovice: chassis marriage. Místo, kde se setkává podvozek s karoserií.

Finální kontrola vyrobených kusů se mi zamlouvá nejvíc. Jedoucí pás se blíží ke svému konci, my s protokolem urychleně nasedáme za volant, startujeme a zkoušíme všechny funkce - ostřikovače, stěrače, světla, blinkry, stahování okének, ale i autorádio. Je to hra s časem. Nakonec zařadit jedničku, rozjet se, prudce zabrzdit a pořádně potrénovat klakson.

Devadesát osm aut ze sta je v pořádku a míří na seřízení geometrie a další testy. Zhruba dvě ze sta se odstaví a nesoulad se řeší. Pak už auta čeká třešnička na dortu - polygon za tovární halou: kopce, ostré zatáčky a různé povrchy, včetně toho kluzného.

„Brzdy testuji ve vysoké rychlosti kolem 120 kilometrů v hodině. Sleduji tlumiče, ABS, poslouchám zvuk motoru a vnímám nesrovnalosti,“ popisuje mi jeden z testerů, zatímco se proháníme okruhem ve zbrusu novém červeném modelu Hyundai i30N. Okruh v areálu automobilky měří 3,3 kilometru, nejvýkonnější i30N si pak kolečko dává dvakrát.

Součástí okruhu je i testovací rampa, kam auto vyjede na kontrolu podvozku. Pokud se nikde nic neuvolnilo, nikde nic neteče a vše sedí, jak má, může odjet nové auto k zákazníkovi.

Aktuální modely, které se vyrábí v nošovické automobilce Hyundai. Kromě nejoblíbenějšího i30 je to i sportovní verze Hyundai i30 N.

Hyudai Nošovice

  • Nošovická automobilka je jednou z devatenácti výroben po celém světě.
  • V nošovickém Hyudai pracuje 3325 zaměstnanců. Muži tvoří 83 procent, ženy 17 procent. Na 96 procent zaměstnanců má české státní občanství, jen 4 procenta jsou cizinci ze Slovenska, Polska, Koreje a jiných zemí.
  • Průměrný hrubý měsíční příjem byl v roce 2018 v nošovické automobilce 42 485 korun, na dělnických pozicích je to pak 38 563 korun, v Moravskoslezském kraji je přitom průměr 28 137 korun.
  • Aktuálně se v nošovické automobilce vyrábí Hyundai ix20, Hyundai i30, Hyundai i30N, Hyundai i30 kombi, Hyundai i30 Fastback a Hyundai Tuscon (v roce 2018 tvořil 71 procent všech aut vyrobených v Nošovicích).
  • Nejvíce Hyundai exportuje do Německa (cca 48 300 kusů), Velké Británie, Španělska, Ruska a Itálie. Česká republika je šestým největším trhem v Evropě (cca 16 500 ks).
Sídlo společnosti Hyundai v Nošovicích
Areál automobilky Hyundai v Nošovicích

Areál automobilky Hyundai v Nošovicích

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů...

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loterie, která zbytečně stojí desítky tisíc. Test autoservisů odhalil rozdíly

Premium Vyzkoušeli jsme, jak si stojí autorizovaný servis vůči neautorizovaným opravnám. Servisová loterie s oktávkou ukázala...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách
Českých písniček pro děti je málo! Pusťte jim tuhle o rybičkách

Také jste radši, když si děti oblíbí hezkou českou písničku místo nějaké v angličtině? Pak se vám rozhodně bude líbit tahle rybičková písnička od...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...