

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím autobusem. Třeba tím od Hyundai, který teď s příslibem prémiové kvality vstupuje na vietnamský trh.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vietnam je rozlohou zhruba čtyřikrát větší než Česko. Disponuje ovšem sotva třetinovou délkou železniční sítě. Co z toho plyne? Třeba to, že velké vzdálenosti tu není úplně snadné urazit vlakem. A proto zdejší přepravní společnosti vypomáhají jednou zajímavou dopravní odchylkou. Spacími autobusy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Spací autobusy jsou v daných podmínkách skvělým řešením, jak v průběhu jedné noci urazit opravdu dlouhou cestu, a do cíle přitom dorazit svěží. Velkých provozovatelů spacích linek tu funguje osm, přičemž všichni jdou pohodlím a příznivou cenou naproti zákazníkům.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Většina spacích autobusů tu funguje na bázi motorů a karosérií nám spíše méně známých značek, jako například Hino, Doosan, Weichai, Yuchai. A právě v tom spatřili jihokorejští experti z Hyundai příležitost. Rozhodli se doplnit nabídku o vlastní komfortní model.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Názorně to dokládá jejich nový příspěvek vietnamské flotile spacích autobusů, Hyundai Mobistar L Premium. Nejnovější model „ložnice na kolech“, sestavený a distribuovaný společností Hyundai Thanh Cong HTCV.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
V jádru jde o typ D6CK 38E4, s kapacitou čtyřiadvacet sedadel. Respektive čtyřiadvacet lůžek. Protože jejich „sedadla“ jsou od výrobce technicky koncipována do horizontální polohy, tedy plně s lůžkovou úpravu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mobistar od Hyundai na to jde vlastně docela chytře: začíná tam, kde konkurence končí. Jiné modely na vietnamském trhu totiž nabízí úplnou lůžkovou úpravu jako nadstandard, první třídu. A tady je dodávána už jako základní řešení.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Interiér je luxusně navržený, přičemž každé lůžko má svůj samostatný prostor, oddělený závěsy od uličky. Pro každého spáče – pasažéra je tedy dostupné plné vybavení: obrazovka, reproduktory, USB nabíjecí port, LED osvětlení a klimatizace.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výrobce si dal záležet na tom, aby se tu spalo jako v bavlnce. Synchronizované komponenty Hyundai zajišťují stabilní a bezpečný provoz, Monocoque podvozek (integruje tělo a podvozek dohromady a vytváří kompozitní strukturu) lépe absorbuje otřesy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Mobistar se řadí mezi VIP spací autobusy, s kabinovým provedením lůžek, v nichž se skutečně leží a cestuje pohodlně. Tím se má lišit od regionální konkurence, která ne vždy může garantovat ten nejvyšší standard.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Pokud byste někdy na dovolené měli možnost cestovat tímto způsobem, vězte, že ve spacích autobusech platí pár pravidel. Například si dovnitř nesmíte nosit jídlo a nastupujete do nich neobutí. Některé mají k dispozici WC na palubě, jiné jen dělají zastávky. Jen je nezaspat.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Místo pro řidiče. Standardně se v jednom spacím autobuse střídají za volantem dva. Náročná prý není ani tak noční jízda, jako spíš chaotické chování ostatních řidičů na vietnamských silnicích.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
A technické specifikace výrobce na závěr. Jak modifikovaný korejský Mobistar od Hyundai uspěje na vietnamských dálnicích a nakolik si jej oblíbí noční cestovatelé? To se ukáže už brzy.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz