Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o dost větší. Říkají mu SUV, ale je to hatchback, ve kterém se sedí o kousíček výš. Hyundai Bayon je hlavně normální auto za dobrou cenu.

Hyundai Bayon | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

Je to on, nástupce ikonického Hyundai ix20. Nesmějte se, opravdu se dá říct, že v Nošovicích od roku 2010 vyráběné MPV je ikona: garáží penzistů, mamataxi, druhé auto do rodiny. To auto splňovalo všechno, co od něj uživatelé čekali. Snad nejezdilo fantasticky, ale tady se hodnotí jiné disciplíny. Funguje, je spolehlivé, robustní.

A to má platit i o bayonu, má moderní techniku a přidává zajímavou cenu; startuje na 349 900 korunách. To je to auto, které dealeři Hyundaie dva roky vyhlíželi, ix20 šla do posledních chvil na dračku, kdyby ho vyráběli dodnes, bylo stále mezi nejprodávanějšími modely značky.

A novinka, která už bude vyráběna v Turecku, má iX20 nahradit. Namísto vysokého MPV přijíždí přikrčené SUV, ale spíš je to o něco přizvedlý hatchback. Přidává zajímavý design, oproti ix20 ubral na praktičnosti interiéru, protože nemá posuvná a plohovatelná zadní sedadla, ale klasickou lavici s děleným opěradlem.

Korejská značka už jednoho zástupce mezi malými SUV má, model Kona. Bayon je nepatrně menší s jednodušší technikou a výraznějším zaměřením na městské prostředí, to konu můžete mít i jako čtyřkolku. Délkou
4 180 mm bayon jen o 25 mm zaostává za konou, nepatrně kratší je i rozvor. Hlavním rozdílem je nižší stavba karoserie a o palec menší velikost kol. S výškou 1,49 metru je střecha bayonu o pět centimetrů blíž silnici než u Kony a už o mnoho nepřesahuje klasické hatchbacky. Přesto se Hyundai chlubí velkorysým objemem kufru 411 litrů, jen by nemusel mít tak vysokou nákladovou hranu.

Bayon je brácha hatchbacku i20, který Hyundai představil loni. Technika je tedy víceméně stejná, sedí se jen o čtyři centimetry výš, ne tak vysoko jako ve většině crossoverů. Na zadních místech je na poměry malých aut místa překvapivě hodně.

Má hodně výrazný, ne prvoplánovitě líbivý design. Hlavně přední část bude publikum hodně polarizovat. Plochy boků ozvláštňují výrazné prolisy. Dominantou zádi jsou závorky koncových světel, v základu žárovkové, ve vyšších výbavách LEDkové.

Hyundai Bayon

Propojuje je červená lišta, nesvítí, jsou v ní odrazky. Nejnovější hyundaie jsou absolutně nepřehlédnutelné zvenčí, zevnitř je design spíš konzervativněji. U bayonu to perfektně souzní s očekávanou cílovou skupinou zákazníků. Té spíš než ohromující úhlopříčka displeje s videohrou udělá radost hlídač mrtvého úhlu nebo vyhřívaný volant a klasická mechanická ruční brzda. 

Bezpečnostní a multimediální výbavu ovšem umí mít na výši doby: třeba chytrý tempomat spolupracující s navigací, která pracuje na cloudu, propojení s chytrými mobily, dálkový přístup k různým funkcím, zajímavostí je možnost párování osobního kalendáře do infotainmentu.

Přední sedačky jsou hezky velké, mají hodně měkké bočnice. Ovládání je klasika moderních hyundaiů. Nazvat by se dala funkčnost bez výstřelků, to okoukali před lety Korejci u německých značek na jedničku. Všechno je po ruce, tlačítek zbylo na přístrojovce chvályhodně dost a jsou hezky velká, abyste je nahmatali poslepu. Infotainment funguje velmi dobře. Jediná věc pro zlost je do menu palubního počítače hluboko zanořené vypínání hlídače jízdy v jízdním pruhu, který se s vámi jinak přetahuje o volant.

Korejská automobilka pevně usazená v Evropě na to jde chytře, poslední sezony staví výrazná auta zacílená přesně tak, jak to masové publikum v Evropě chce. Možná jsou nové hyundaie chvílemi trochu bláznivě tvarované zvenku, uvnitř to jsou však pocitově bytelná auta, která se cíleně vyhýbají výstřelkům. 

Hyundai Bayon

Evropská konkurence v honu za modernou a gramy CO2 chvílemi dost „ujíždí“ od mainstreamových chutí. Plánovači v centrálách fantazírují o plné elektrifikaci, autonomním řízení a ovládání okoukaném ze sci-fi komixů; jenže obyčejný zákazník chce obyčejné auto, které ho nebude děsit nebo štvát. A rád by i něco bez turba.

Atmosferický základ

Vrchol nabídky bayonu samozřejmě tvoří přeplňovaný tříválec 1,0 T-GDi o výkonu 88 kW, stejně jako v i20. Na výběr bude mezi konvenčním a mild-hybridním provedením a manuální, nebo dvouspojkovou převodovkou. Zájemce o diesel, přeplňovaný čtyřválec, plnohodnotný hybrid a elektromobil u Hyundaie uspokojí model Kona. Bayon naopak nabídne méně náročným jako základ motor 1,2 l o výkonu 62 kW. U mnoha zákazníků, kteří po zvýšeném malém autě koukají, bude brát body navíc právě za tento atmosferický čtyřválec.

My při první seznamovačce projeli tříválcové nehybridizované stokoňové litrové turbo. To bayonu dobře pasuje, při poskakování po roce už zase ucpanou Prahou a svižné jízdě po okreskách a dálnici, si úplně syrové auto řeklo o sedm a půl litru benzinu, když jsme se jen trochu snažili, bylo to o litr méně. 

Motor má jadrný hlas a trochu mdlejší spodní pásmo otáček, když se roztočí, frčí bayon bez zadýchání, nad pět tisíc otáček už říz uvadá. To znamená, že zvlášť ve městě budete řadit možná o něco víc, než jsme u moderních turbotříválců zvyklí; problém to není, převodovka má jasně vymezené dráhy, řadí se bez zaškobrtnutí.

Hyundai Bayon

A jak auto, které si jméno vypůjčilo od baskické metropole Bayonne, což má podtrhnout zacílení na evropskou klientelu, jezdí? Je perfektně stabilní a suverénně zatáčí. V řízení moc citu nemáte, ale je přesné a pevné. Podvozek je tak akorát na českou okresku. Dobře tlumí nerovnosti, na těch hlubších se už ozve rána, ale stále ještě elasticky tlumí, bez natřásání a lomozu. Zajímavostí je to, že největší 17palcové pneumatiky (205/55) nemají nižší profil, jako bývá obvyklé. Takže menší šestnáctky (195/55) mají menší obvod a také nižší světlou výšku podvozku. Základní patnáctky mají rozměr 185/65.

Hyundai v Česku si dobře uvědomil potenciál bayonu a jeho místo na trhu. A tak od začátku nabídne sadu chalupářských a cestovatelských praktických doplňků za polovic, bude tam tažné zařízení, střešní příčníky, střešní box, nebo omyvatelná vana do kufru.

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Tisíce koní ve smyku. Poláci oslavili výročí města závody v driftu

Polská Ketř (Kietrz) leží nedaleko českých hranic. Na oslavu sedmi set let toho nevelkého města se jeho představitelé...

Ojetiny zdražily na průměrných 245 tisíc a silně rostou. Na slevy zapomeňte

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí meziročně stoupla o téměř 16 procent na 245 000 Kč. Zatímco...

Hybridní ferrari bez zpátečky. Prohnali jsme tisíckoňové monstrum

Exkluzivně Plug-in hybridy jsou pevnou součástí automobilismu dneška. Jejich hlavním úkolem je dostát tlaku na snižování emisí. A...

Autofotka týdne: První elektrický supermercedes přistižen v Česku

Exkluzivně Čtenář iDNES.cz při procházce za focením přistihl první exemplář luxusního elektromobilu od značky Mercedes-EQ v Česku....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...