Neděle 18. dubna 2021, svátek má Valérie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 18. dubna 2021 Valérie

Praha testuje hybridní autobus z Bruselu, baterie ušetří třetinu nafty

Pražský dopravní podnik nově testuje v běžném provozu nízkopodlažní kloubový autobus Volvo s hybridním pohonem. Při provozu vůz vyrábí energii, kterou skladuje v bateriích a používá při rozjezdu. Tím by se měla snížit spotřeba nafty zhruba o 30 až 35 procent.

Pražský dopravní podnik představil 6. února 2019 nízkopodlažní kloubový autobus s hybridním pohonem Volvo 7900 LAH. Vůz švédského výrobce bude v následujících čtyřech měsících testovat v provozu s cestujícími. | foto: ČTK

Autobus bude pražský dopravní podnik (DPP) na různých linkách testovat čtyři měsíce a poté vyhodnotí, jestli hybridní vozy zařadí do vozového parku. Podnik má 1200 autobusů, kvůli povinné obměně jich musí v průměru nakoupit asi 120 ročně. Připravuje také linky s plně elektrifikovanými vozy.

Autobus se rozjíždí na elektrický pohon, naftový motor se aktivuje po dosažení rychlosti 30 kilometrů v hodině. Tím je jízda plynulejší. „Komfort oproti normálnímu naftovému autobusu je někde jinde,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Na technologii se váže potřeba úpravy stylu jízdy, řidiči proto musí absolvovat školení.

Pražský dopravní podnik představil 6. února 2019 nízkopodlažní kloubový autobus...

Pražský dopravní podnik představil 6. února 2019 nízkopodlažní kloubový autobus s hybridním pohonem Volvo 7900 LAH. Vůz švédského výrobce bude v následujících čtyřech měsících testovat v provozu s cestujícími.

Autobus se nemusí dobíjet, energii si vytváří sám při brzdění. Podle Radka Mandy ze společnosti Volvo Group je nicméně pro životnost baterií lepší, aby byly přes noc z důvodu udržení teploty připojeny k síti. 

I při správné údržbě je však baterie nutné po nějaké době vyměnit, orientačně zhruba po šesti letech. To přidává další náklady k pořizovací ceně, která je už tak výrazně vyšší než u naftových autobusů. 

Částečně by to měla kompenzovat úspora na palivu, dalšími benefity hybridu jsou snížení emisí a menší hlučnost.

Běžný naftový autobus podle Jana Barchánka z DPP podnik kupuje za zhruba 5,5 milionu korun, u hybridu je cena podle odhadů o 80 procent vyšší, ale záleží na nastavení podmínek tendru, výbavě a případných dalších službách, jako je výměna baterie nebo servis. 

Nevýhodou hybridů je, že se na ně na rozdíl od vozů na plyn nebo čistě na elektřinu nedají čerpat dotace.

Interiér nízkopodlažního kloubového autobusu s hybridním pohonem Volvo 7900...
Výhled z kabiny řidiče nízkopodlažního kloubového autobusu s hybridním pohonem...

Firma Volvo Group podle Mandy před časem zvítězila v tendru v Bruselu a dodá tamnímu dopravnímu podniku 110 těchto vozů. Právě v Bruselu byl v minulosti testován i vůz, který nyní jezdí v Praze. 

Interiér proto není v barvách DPP, ale odpovídá interiéru vozů v bruselské MHD. Autobus bude jezdit na linkách 124, 125, 135, 136, 139, 150, 177, 183, 188 a 195.

Pokud se potvrdí výrobcem uváděné parametry, plánuje hlavní město vypsat zakázku na nákup většího počtu hybridů. Přesné číslo zatím není jasné. „Je to otázka toho, jak dopadne testování a případně jak rychle potom budeme schopni připravit veřejnou zakázku,“ uvedl Barchánek. Dodal, že podle zkušenosti by příprava tendru zabrala minimálně dva roky.

Fotogalerie

Vládní nařízení určuje, že flotila DPP nemá mít vozy starší devíti let, což předpokládá nákup více než stovky vozů každý rok. Podle Barchánka se dá předpokládat, že kromě hybridů a plně elektrických autobusů bude podnik z nutnosti dále nakupovat i naftové vozy, které ale již produkují minimum emisí. „Chceme připravit strategii obnovy vozového parku,“ doplnil k tomu náměstek Scheinherr.

DPP bude kupovat také elektrobusy. Elektrifikována bude linka 207 čtrnácti vozy, v letech 2020 až 2021 přijde na řadu linka 140. U nákupu těchto vozů bude město podle Barchánka moci využít evropské dotace, ze kterých by se mohla uhradit zhruba třetina ze stamilionových nákladů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němci odhalili dětskou autosedačku, která se při crashtestu utrhla

Německý autoklub ADAC varuje před používáním dětské autosedačky Chicco Kiros i-Size se základnou Kiros i-Size. Při...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Předjíždění cyklistů je stres pro všechny. Důležité je číst terén

Větší ochranu pro cyklisty přináší novela zákona o silničním provozu, kterou ve středu ve třetím čtení schválila...

Návrat po 40 letech: V Japonsku vyštrachali italský „hřích mládí“ Mazdy

Premium Příběh „ztraceného“ prototypu Mazda MX-81 Aria, který po čtyřech dekádách znovu ožil, odkrývá mnohé dosud neznámé...

Krátké jízdy škodí autu i ovzduší. Vědci spočítali, proč přesednout na kolo

Průměrný člověk, který přesedne z auta na kolo, ušetří denně 3,2 kilogramu CO2. K tomuto závěru dospěl mezinárodní tým...

Na užovky je Musk krátký. Teslu v Německu brzdí byrokracie a spící ještěrky

Elon Musk, génius, šílenec, snílek, jeden z nejbohatších pozemšťanů mohl svůj um a charisma rozvinout v neomezené...

ZE ŽIVOTA: Gábina propojila dospělácký svět s tím dětským. Přečtěte si její příběh
ZE ŽIVOTA: Gábina propojila dospělácký svět s tím dětským. Přečtěte si její příběh

Gábina Hrdina (37 let) je hrdou matkou dvou dětí – Zoe (9 let) a Vincenta (7 let). Mezi její koníčky patří hudba, tanec, zpěv a pozitivní lidé....

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Pohřbít psa na zahradě? Splnit podmínky vyhlášky je téměř nemožné

Chov zvířecího mazlíčka nepřináší jen radosti. Každý bude muset jednou řešit otázku kam s ním, až život jeho čtyřnohého...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....