Diskuse k článku

Praha testuje hybridní autobus z Bruselu, baterie ušetří třetinu nafty

Pražský dopravní podnik nově testuje v běžném provozu nízkopodlažní kloubový autobus Volvo s hybridním pohonem. Při provozu vůz vyrábí energii, kterou skladuje v bateriích a používá při rozjezdu. Tím by se měla snížit spotřeba nafty zhruba o 30 až 35 procent.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O96n29d44ř42e48j 54N26o19v93á17k 9457334819829

V Praze zatím žádný elektrobus "nepřežil" první zimu .. tak jsem zvědav, co bude s tímto ...

Jak to vůbec dopadlo s tím mega-dlouhým busem, co měl jezdit na letiště?

0/0
14.2.2019 19:10

S59t71a10n31i18s68l40a31v 65N25ý43v72l84t 2754285383

A co trolejbusy, já když jsem byl v ústí a jel tím novým trolejbusem, tak jsem se nestačil divit

0/0
9.2.2019 15:42

H27o86n31z97a 91T39a31r 3309862704582

Pražský dopravní podnik dal zelenou plné elektrifikaci linky č. 140, elektrobusy v Praze přibudou

http://www.hybrid.cz/prazsky-dopravni-podnik-dal-zelenou-plne-elektrifikaci-linky-c-140-elektrobusy-v-praze-pribudou

0/0
9.2.2019 16:05

M21a93r23e73k 48J50a45n10e30č77k57a 1327246863381

Kdyby raději šli do plynu, jako autobusy v jiných krajích. Ušetří jak na pořizovačce, tak i provozu a návratnost nebude v nedohlednu.

+5/0
7.2.2019 23:40

R87a23d76e32k 20N53e33u27m88a17n16n 5942612608795

Jestli je navýšení 4,4 mega, tak beru do ruky kalkulačku a ... nevyplatí se to :-/

Kdybych z ceny nafty ještě odečetl DPH a spotřební daň, byla by návratnost někde v nedohlednu ...

0/0
7.2.2019 21:46

J69i98ř86í 80S68c71h53w31a30c97h 8468354828376

ten obrovský nárůst v ceně mi do hlavy moc nejde. Podle toho co dnes stoji takový hybrid v osobáku by nárůst ceny mohl být tak milion maximálně dva.

I když na druhou stranu, v podstatě kusová výroba....

0/0
7.2.2019 23:08

H95o18n72z75a 76T51a92r 3429732934362

Záleží na použité technologii

Mě by zájímaly servisní náklady.

Městský autobus často zastavuje a znova se rozjíždí To má velký vliv na nižší životnost některých namáhaných součástek které se musí opotřebované častěji měnit .

Už v roce 1936 u nás jezdila vlaková souprava s elektromechnickým pohonem

Dnes Je jedinou Movitou kulturní památkou v Moravskoslezkém kraji .

Slovenská strela reprezentovala technický pokrok předválečného úsilí o rychlou dopravu na českých drahách a stala se díky správně zvolené konstrukční i designové originalitě technickým klenotem a chloubou ČSD a je po více než sedmdesáti letech stále živou výzvou pro české techniky a konstruktéry. Na tomto úspěchu má zásadní zásluhu všestranný technik, vynálezce, vlastenec a dobrý člověk: Josef Sousedík.

http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/strela-se-srdcem-sousedik--12659

0/0
9.2.2019 16:01

O11n49d88ř55e58j 43N38o15v67á27k 9777614259989

tak za první republiky se zaváděly tramvaje, protože tehdejší autobusy prostě nevyjely prudší kopec .... proto ten elektromechanický pohon ....

0/0
14.2.2019 19:19

P57a28t51r32i11k 89E55g86e91r 1165785207860

Ano mluví se přednostně o trolejbusové lince 140 jen nechápu číslo 58 prostě 140 nebo 258, myslím si, že také úsek Ohrada - Florenc - Staroměstská přestane obsluhovat linka 207 a ROPID sem frkne nesmyslně nějakou linku 51 - 68.

0/0
7.2.2019 18:50

P87a84v12e28l 16Ž54e17r74n45í52č81e41k 9512862916532

Nafta zase ušetří 100% baterie.

+3/−2
7.2.2019 18:40

T32o37m90á94š 23Z61e51m44a23n 3325718344215

U autobusu by tahle technologie měla dávat smysl.

Pokud se neosvědčí, je nesmysl ji propagovat do normálních aut.

+5/0
7.2.2019 17:58

T93o11m63á52š 63Z28e28m79a41n 3745438194545

Akorát to navýšení ceny by při spotřebě 50L/100Km zaplatilo 293.200 Km..*

=navýšení 4.4 mil děleno 30kč za 1L paliva / (50L/100km) * 100 km

0/0
7.2.2019 18:18

V50o53k15o78u29n 58V13l98a98d61i56m81i94r 8912718499768

Toyota Prius uz se vyrabi vic nez 20 let, takze mema smysl diskotovat o tom ze by se neosvedcil.

0/0
7.2.2019 19:45

K70a41r84e12l 20F41l87o39r87i44a38n 6351147577582

Jj, člověk o ně v provozu doslova zakopává na každym metru :D.

0/0
8.2.2019 10:40

H30o78n52z96a 93T68a26r 3919152614892

Únor 2017

Únor 2017 Toyota už celosvětově prodala přes 10 milionů hybridních aut

http://www.hybrid.cz/toyota-uz-celosvetove-prodala-pres-10-milionu-hybridnich-aut

0/0
9.2.2019 15:08

O12n63d89ř17e46j 32N86o69v34á66k 9477224649509

ovšem za 20 let ....

0/0
14.2.2019 19:20

K94a47r41e29l 25B63a70r36t51á33k 3469713912966

Hurááá. Konečně je vynalezeno Perpetuum mobile, nebo snad perpetuum deb.le?

No to snad ti kašpaři je za nás mají, když si pod tou záminkou chtějí zase nakrást.

0/0
7.2.2019 17:30

P78e75t72r 68B20á14č78a 8965366335545

Takze kramp omale jednou tak drazsi, hlavne ze usetri naftu :-)

Nemluve o tom, ze nikdo nevi jak dlouho tyhle zmetky vubec vydrzi jezdit, dve zimy a je po nich.

Tahle pseudoekologie na oko a vyhozeny miliony oknem me fakt bavi,

+2/−1
7.2.2019 17:24

J30i87ř81í 70S88c94h22w14a83c39h 8278304538736

Baviči a z jakého důvodu by měly vydržet jen dvě zimy?

+1/0
7.2.2019 20:37

P42e74t47r 91Č62e64r22n85ý 8257771374866

U nich na Moravě vědí vše :-P

0/0
7.2.2019 21:03

R71a49d95e40k 90N67e43u91m90a19n49n 5472692628565

zkusil jsi spočítat návratnost??

+1/−1
7.2.2019 21:49

J75i78ř91í 93S46c54h47w65a39c45h 8318874408906

a to by nějak odpovědělo na mou otázku?

+1/0
7.2.2019 23:01

M65a75r94t55i21n 67K34o42u44š42a 6865394844

Autor článku si zase jednou plete své dojmy s pojmy.

Autobus ze spotřebované energie nic neušetří.

Jenom u části spotřebované energie přesune její výrobu jinam.

Celkově ji naopak díky dodatečným ztrátám spotřebuje více.

Přírodě tím tedy spíše uškodí, peněžence daňových poplatníků patrně také, zejména pokud by byl provoz bez dotací.

0/−7
7.2.2019 12:28

J39i50ř83í 38S52c25h94w58a38c48h 8978444918356

pojmy a dojmy si pleteš i ty:

- veškerá energie se vyrábí v tomto autobuse, nic se nikam nepřesouvá

- spolupráce diesel + baterie + elektromotor optimalizují chod dieselu a zvyšují jeho průměrnou účinnost v režimech, kdy by měl účinnost nižší, typicky akcelerace, navíc se při zpomalení část energie "zachrání" pro další použití....

+5/0
7.2.2019 13:12

J93o58s73e60f 32Š22v13e59c 6275836714733

Vládní nařízení určuje, že flotila DPP nemá mít vozy starší devíti let,

...........................................................................................................

Tak proč jezdí Karosy a Citybusy?

0/0
7.2.2019 11:13

P17e45t18r 54S59v59o13b67o18d80a 9103943467594

Pokud mě paměť neklame, jezdil (a možná ještě jezdí) po Praze hybridní SOR. Takže Praha už by měla mít otestováno, jaké úspory může hybridní autobus v místních podmínkách dosáhnout.

0/0
7.2.2019 10:43

R87a75d69e26k 66N16e23u32m42a17n50n 5832232788625

Půjčeno to mají asi zadarmo, tak ať testují

Ale ... nevyplatí se to

0/0
7.2.2019 21:51

J27a46n 34V21a67l52o30u51c91h 6392537848420

Už léta (tak 12?) se mluví o úspoře třetiny nafty. Kde to kdy zkoušeli, dostali se stěží na 20%. Nad jen v rovinatách městech, což Praha rozhodně není. Tam naopak chybí výkon naftového motoru ve stoupáních, neboť baterky už jsou vybity a slabý motor (protože v součtu s elektromotorem je to přece v pořádku) funí mimo optimální režim (a další % se ztrácejí ve složitějším pohonném řetezci a "světaspásné chemičce" Euro6).

+1/−6
7.2.2019 9:32

J31i36ř49í 92S59c36h74w53a70c51h 8248554168106

kdy už je baterie, vybitá záleží na její kapacitě, tedy optimalizaci její kapacity k profilu tratě.

K tvému ironickému pojmu "světaspásná chemička euro6" dodám jen toto

Děkuji bohu za ni! Používám MHD denně a pamatuji doby, kdy po odjezdu autobusu ze zastávky se lidi, co na té zastávce zůstali, dusili v oblaku černého kouře a smradu!

+5/0
7.2.2019 10:08

H32o84n21z52a 18T29a53r 3399272814572

Vliv automobilových emisí na lidské zdraví

MUDr. Ireana Opletalová z Kliniky nemocí plicních

https://www.youtube.com/watch?v=HmciyR6p3DE

0/0
7.2.2019 20:54

D22a48n30i32e49l 74P74a75n69e47k 6982851232430

To je pekny R^

0/0
7.2.2019 9:29

P29e28t36r 52K92n62ě68b53o96r23t 8502688549410

A kdyby tam dali benzínový motor, tak by ušetřli 100% nafty.

+16/−1
7.2.2019 8:40

J42i33ř11í 81S20c74h77w77a61c14h 8508284738796

nech si to patentovat.

0/0
7.2.2019 10:08

V41á34c62l46a22v 65K94o85v34á20ř 1902391637594

Má pravdu, benzinový motor naftu nepotřebuje, tedy úspora je 100% ;-D

0/0
7.2.2019 16:26

Š78i76m35o35n 33M15a31r37t15y74n83e41k 7323535503576

K ekonomice provozu hybridů.

Dojíždím do práce cca 35 km. (denně tedy celkem 70 km). Jezdil jsem rapidem 1.2 TSI, kde jsem měl na této trase při průměrné rychlosti kolem 65 km/h spotřebu 5,6 l/100 km (náklady na palivo 1,7 kč/km).

Pak jsem o toto auto přišel (nehoda a následný prodej) a začal jsem shánět nové auto. Mezitím jsem využíval auto manželky – Hyundai i30 kombi, 1.6 MPI, kde byla spotřeba při stejné rychlosti 6,7 l/100 km (náklady na palivo 2,0 kč/km).

Mezitím jsem se zajímal o nákup hybridu Hyundaie Ioniq, který se mi podařilo skoro na 14 dní zapůjčit od dealera. Spotřeba při stejných podmínkách byla 6,0 l/100 km (náklady na palivo 1,8 kč/km).

A pak jsem skončil u nákupu Peugeota 301 1.2 a s následnou zástavbou LPG. Spotřeba při stejných podmínkách je 6,5 l/100 km lpg a 1 l/100 km benzínu (náklady na palivo 1,3 kč/km).

+6/0
7.2.2019 8:28

J89i87ř22í 50S78c26h80w26a16c17h 8288754388256

Jaké auto je nejrychlejší na světě? No přece to z půjčovny (Jeremy Clarkson)! Tedy v tvém případě to zapůjčené od dealera. ;-)

Samozřejmě čím je jízda plynulejší, tím je rozdíl ve spotřebě u hybridu menší.

0/0
7.2.2019 10:25

Š57i10m83o47n 24M11a35r72t92y47n56e36k 7123345413466

Tak protože jsem o jeho koupi vážně uvaoval, tak jsem sním jezdil normálně. ale uznávám, že by se po získání návyků dala spotřeba snížit. Možná někam na 5 l/100 km. ale pořád by to vycházelo na 1,5 kč/km za palivoa s přihlédnutíl k ceně by to byl úplný nesmysl. (Ioniq cca 650 tis., P 301 i s přestavbou na Lpg cca 300 tis.).

A ještě pro srovnání ta samá trasa s posledním autem v rodině mne vyjde na 2,6 kč/km (Hyundai H1, 2.5 CRDi).

+2/0
7.2.2019 10:43

P81a63v62e79l 69Ž43e49r74n47í37č96e18k 9532172976232

zajímavý rozbor a líbí se mi to vaše počítání ;-). Ale pro nás čtenáře dobrý. R^

0/0
7.2.2019 18:44

J19a39n 45M68a82c32h69á12č 3437876623482

Takže oni testují autobus,který je drahý jako dva běžné,v půlce životnosti se musí vyměnit podstatná část vozu,a ještě nikdo neví,co obnáší servis.Jediné co prý vědí přesně,je ,že prý ušetří přesně ,, zhruba o 30 až 35 procent."

To mě zní podobně,jako to o těch dvaceti až pětadvaceti západoněmeckých soudruzích.....

+7/−6
7.2.2019 7:12

M57a40r69t54i23n 80K75a80r92á74s62e77k 9398503978488

Nabízí se úvaha že ho testují proto aby ověřili v reálném provozu ty úspory ...

+2/0
7.2.2019 7:54

J63a97n 75V83á93c49l37a88v25í11k 3112236791399

Proto to testují, aby to zjistili?

+9/0
7.2.2019 8:16

J19o66s10e60f 22V98a79l66a 9470983923263

prinejmensim u osobnich aut je zatim uspora na pohonnych hmotach nizsi nez naklady navic vznikle koupi hybridu. tedy usetrit se (alespon u osobniho auta) neda.

+4/0
7.2.2019 6:57

M46a37r45t70i15n 15K92a29r14á93s34e64k 9728723468308

No mně teda přijde že třeba Toyoty v hybridů jsou levnější než u konkurence diesel s automatem a zároveň mají menší spotřebu a menší servisní náročnost tj setrite od prvního kilometru....

0/−2
7.2.2019 7:56

J26a34n 65V74á79c79l93a33v67í71k 3502476351639

Diesel s automatem? musíte to porovnávat se základní holoverzí s polomotorem...

0/−1
7.2.2019 8:30

P27e18t45r 93D55l21o51u87h64ý 3395171742458

Rekuperací ušetřit třetinu nafty? Teď tu o Karkulce. To je jen vlhký sen, ale fyziku neočůráš. Navíc to stojí o 4,4 mil. Kč víc a baterie také něco váží (tím zvyšují spotřebu) a životnost se odhaduje na 6 let. A to se vyplatí. :-)

+8/−3
7.2.2019 0:18

J89i62ř15í 35S57c36h17w29a27c82h 8688604718566

Hybrid obvykle nenabíjí baterie jen při rekuperaci ale prakticky neustále, aby elektřina byla k dispozici hlavně při akceleraci, ale spalovák byl při ní stále v režimu maximální účinnosti. To jsou ty úspory.

+3/0
7.2.2019 0:30

P65e75t81r 46D30l77o66u68h69ý 3465631362528

Pokusy s řešením spalovací motor, generátor, baterie jsou dávno známé. Brání tomu jedna "nedůležitá" věc - účinnost. Přestože se opakovaně vrací podobné návrhy (včetně třeba Atkinsonova cyklu), tak ve výsledku pořád nic. Opakuji, fyziku neočůráš. Jen různí pseudoekologové si myslí, že to prostě fungovat bude. Já jsem bohužel vystudoval vysokou školu technického směru a umím si spočítat, kolik hybridní řešení může ušetřit. Takže ANO, může to ušetřit nějakou naftu. Ale NE, nemůže to ušetřit tolik, aby se to vyplatilo.

+8/−4
7.2.2019 0:53

J74i15ř81í 77S19c49h72w29a86c77h 8198444218766

vykašli se na nějaký teoretický výpočty, protože ono to funguje a proto mají hybridní Toyoty v praxi, třeba benzínový Prius, spotřebu jako kdyby měli diesel....

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&powerunit=2

Prius 5,1/100 můj obdobně velký benzín 7/100, kolik je to procent navíc? ;-)

+2/−1
7.2.2019 1:35

J37o20s88e28f 21V85a59l79a 9400983633343

existuje test ADACu, ze se prius zacina vyplacet az po ujeti 380.000 km. tedy nekde zhruba za hranici bezne zivotnosti auta

+7/0
7.2.2019 6:58

E38m25i21l 95N45o64v21á72k 1795763520764

ADAC Vám neuznají, to jsou prý podvodníci. Zato sprintmonitor s některými evidentně vylhanými údaji je ten správný zdroj všech elektrofandů:-)

+1/−1
7.2.2019 7:34

Najdete na iDNES.cz