Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Když jsou čtyři víc než pět. Nové hodnocení crashtestů může mást

aktualizováno 
Organizace Euro NCAP zveřejnila další ze svých hodnocení nárazových testů. Řada aut opět dosáhla na pět hvězdiček, ale vyskytly se i hvězdy čtyři. Takové hodnocení rozhodně neznamená, že by auto bylo nebezpečné.

Opel Corsa v crashtestu Euro NCAP | foto: Euro NCAP

Hodnotící systém je totiž poměrně složitý a auto, které teď získalo čtyři hvězdy, na tom může být vlastně stejně, jako pětihvězdičkový vůz.

Hodnocení bezpečnosti automobilů Euro NCAP se zdá být poměrně jednoduché a přímočaré: pětihvězdičkové schéma jasně naznačuje, že čím víc hvězd, tím bezpečnější auto je. Jenže tak jednoznačné a jednoduché to není. Vlastně se zdá, že ono jednoduché pětihvězdičkové skóre se přežilo a v Euro NCAP by měli uvažovat o nějakém novém, více nadčasovém systému hodnocení.

Fotogalerie

Důvod je především ten, že se auta v poslední době velmi rychle vyvíjejí a Euro NCAP tomu průběžně přizpůsobuje metodiku i samotné hodnocení. Asi největší a vlastně průběžnou změnou je fakt, že hvězdičky Euro NCAP už hezkou řadu let vlastně vůbec neříkají, jak dané auto ochrání posádku při havárii, což byl jejich původní význam.

Dnes se totiž do hodnocení čím dál více promítají různé bezpečnostní systémy, které mají za úkol vůbec samotné nehodě zabránit. Jejich váha se navíc v celkovém hodnocení průběžně mění a přibývají sem nové a nové systémy, takže hvězdičkové hodnocení dovede být matoucí. V podstatě platí, že auto se špičkovou ochranou cestujících při nárazu sice pět hvězd dostat může, ale také nemusí: záleží i na další bezpečnostní výbavě.

Ano, pravdou je, že vůz, který při samotných crashtestech příliš neuspěje, nadále na vysoké (čtyř či pětihvězdičkové hodnocení) nemá, ale jen skvělá ochrana cestujících a chodců k zisku maxima nestačí. „Auto, které má špatné hodnocení, nemusí nutně být nebezpečné, ale není tak bezpečné, jako jeho konkurenti, které jsme hodnotili lépe,“ vágně to vysvětluje Euro NCAP na svých stránkách.

Pro nejlepší skóre je totiž třeba mít různé chytré „hlídače“. Ty do hodnocení přidává Euro NCAP průběžně, k větší aktualizaci metodiky došlo hlavně v roce 2018, kdy se zvedla váha některých bezpečnostních systémů, jako je třeba udržování v jízdním pruhu a nouzové brzdění. „V nedávné době se význam hvězdiček kvůli nástupu systémů pro zabránění nehodě výrazně změnil,“ upozorňuje Euro NCAP. Jedním z nových požadavků, který do hodnocení také promlouvá, je maximální přesnost tachometru. Původní tolerance deset procent oproti skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině u Euro NCAP padla, nově musí ukazovat tachometr přesně, jen pak může dostat vysoké bodové ohodnocení za bezpečnost. Škodovácké letošní novinky Kamiq se Scalou tak už neproměřují (čtěte zde).

Drobné změny jsou ale neustálé, a tak i Euro NCAP na svých webových stránkách upozorňuje, že stoprocentně porovnatelné jsou pouze výsledky aut testovaných v jednom konkrétním kalendářním roce. Zjednodušeně řečeno: pět hvězd z letošního roku rozhodně neznamená totéž, co třeba pět hvězd z roku 2017. Někdy to může vést třeba k paradoxu, kdy je čtyřhvězdičkové hodnocení z letošního roku vlastně lepší, než hvězd pět třeba z roku 2016.

Můžeme si to popsat třeba na příkladu aut B segmentu, tedy malých vozidel, kam spadá u nás nesmírně populární Škoda Fabia. Ta prošla testem v roce 2014 a získala 5 hvězdiček. V nejnovějším kole testů z listopadu letošního roku se pak objevil i tradiční konkurent Fabie, Opel Corsa. A ten získal hvězdy čtyři. Přitom si vlastně v samotných nárazových testech nová Corsa vedla ještě o něco lépe, než už tak ve třídě vynikající Fabia.

Zatímco v roce 2014 dostala Fabia za ochranu cestujících, dětí, chodců a asistenční systémy hodnocení 81 %, 81 %, 69 % a 69 %, Corsa si v letošních přísnějších testech připisuje v těchto kategoriích 84 %, 86 %, 66 % a 69 %. Jenže přísnější režim určuje, že procenta velmi podobná těm u Fabie, už prostě tentokrát na pět hvězd nestačí, byť je vlastně Corsa při nárazu trochu bezpečnější (s výjimkou pro chodce) a asistenčních systémů má dokonce víc, než Fabia. 

Zatímco v roce 2014 stačilo Fabii na oněch 69 % v hodnocení asistenčních systémů ESC, nouzové brzdění v mimoměstském provozu a omezovač rychlosti, Corsa letos získává stejné procentuální hodnocení (a v důsledku méně hvězd) za nouzové brzdění ve všech rychlostech, brzdění před chodci (a volitelné před cyklisty), omezovač rychlosti a Lane Assist.

Mimochodem, velmi podobně na tom je i Peugeot 208, se kterým je nový Opel Corsa blízce příbuzný. I přes tuto příbuznost se hodnocení aut liší (91 % posádka, 86 % děti, 56 % chodci, 71 % bezpečnostní systémy), ale výsledek je stejný: čtyři hvězdičky. Mimochodem, kromě těchto dvou koncernových sourozenců prošly testy Euro NCAP jen dva další malé modely: Renault Clio a Audi A1, oba získaly pět hvězd. To ukazuje, že malá auta mohou mít špičkové hodnocení, ale zdá se, že to pro ně bude čím dál těžší.

Od výrobců se totiž očekává, že i malá auta dostanou bezpečnostní systémy z nejdražších vozů. Jenže to žene ceny vzhůru a ne každý výrobce je ochoten auto osadit vším, co považuje Euro NCAP za důležité. Na celkové hodnocení aut v Euro NCAP je tak zapotřebí nahlížet trochu kriticky a nebrat hvězdičky jako tu nejdůležitější bernou minci. Ačkoli organizace sama pro zvýšení bezpečnosti aut udělala hodně, samotné spotřebitele dovede v poslední době trochu mást.

I přes tyto zmatky však nadále platí, že výrobci se snaží dosáhnout na maximální skóre a většině se to daří. Důkazem toho je i nejnovější vlna testů: pět hvězdiček dostala jak Mazda CX-30, tak SUV Mercedes-Benz GLB a také velké SUV Ford Explorer. Jen Corsa má ony čtyři hvězdičky. Z letos testovaných aut má čtyřhvězdičkové hodnocení jen šest vozů, zatímco dalších 30 vozů má hvězdiček pět.

Podívejte se na crashtest Škody Karoq:

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky
Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

Technická perla v ceně čtyřicet milionů: za čelní okno se připlácí

Britský výrobce supersportovních aut McLaren nepřestává udivovat svými výtvory. Do nejdražší modelové řady, takzvané...

TIPY NA VÁNOCE: Ježíškův seznam pro malé i velké
TIPY NA VÁNOCE: Ježíškův seznam pro malé i velké

Bonami vám představuje oblíbené hračky a moderní vychytávky, se kterými nadchnete malé děti i vybíravé teenagery. Ať už hledáte vánoční dárek pro batolící se neteř, dítě školou povinné, či dospívajícího syna, neodejdete bez inspirace.

Najdete na iDNES.cz