Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když jsou čtyři víc než pět. Nové hodnocení crashtestů může mást

Organizace Euro NCAP zveřejnila další ze svých hodnocení nárazových testů. Řada aut opět dosáhla na pět hvězdiček, ale vyskytly se i hvězdy čtyři. Takové hodnocení rozhodně neznamená, že by auto bylo nebezpečné.
Opel Corsa v crashtestu Euro NCAP

Opel Corsa v crashtestu Euro NCAP | foto: Euro NCAP

Hodnotící systém je totiž poměrně složitý a auto, které teď získalo čtyři hvězdy, na tom může být vlastně stejně, jako pětihvězdičkový vůz.

Hodnocení bezpečnosti automobilů Euro NCAP se zdá být poměrně jednoduché a přímočaré: pětihvězdičkové schéma jasně naznačuje, že čím víc hvězd, tím bezpečnější auto je. Jenže tak jednoznačné a jednoduché to není. Vlastně se zdá, že ono jednoduché pětihvězdičkové skóre se přežilo a v Euro NCAP by měli uvažovat o nějakém novém, více nadčasovém systému hodnocení.

Důvod je především ten, že se auta v poslední době velmi rychle vyvíjejí a Euro NCAP tomu průběžně přizpůsobuje metodiku i samotné hodnocení. Asi největší a vlastně průběžnou změnou je fakt, že hvězdičky Euro NCAP už hezkou řadu let vlastně vůbec neříkají, jak dané auto ochrání posádku při havárii, což byl jejich původní význam.

Dnes se totiž do hodnocení čím dál více promítají různé bezpečnostní systémy, které mají za úkol vůbec samotné nehodě zabránit. Jejich váha se navíc v celkovém hodnocení průběžně mění a přibývají sem nové a nové systémy, takže hvězdičkové hodnocení dovede být matoucí. V podstatě platí, že auto se špičkovou ochranou cestujících při nárazu sice pět hvězd dostat může, ale také nemusí: záleží i na další bezpečnostní výbavě.

Ano, pravdou je, že vůz, který při samotných crashtestech příliš neuspěje, nadále na vysoké (čtyř či pětihvězdičkové hodnocení) nemá, ale jen skvělá ochrana cestujících a chodců k zisku maxima nestačí. „Auto, které má špatné hodnocení, nemusí nutně být nebezpečné, ale není tak bezpečné, jako jeho konkurenti, které jsme hodnotili lépe,“ vágně to vysvětluje Euro NCAP na svých stránkách.

Pro nejlepší skóre je totiž třeba mít různé chytré „hlídače“. Ty do hodnocení přidává Euro NCAP průběžně, k větší aktualizaci metodiky došlo hlavně v roce 2018, kdy se zvedla váha některých bezpečnostních systémů, jako je třeba udržování v jízdním pruhu a nouzové brzdění. „V nedávné době se význam hvězdiček kvůli nástupu systémů pro zabránění nehodě výrazně změnil,“ upozorňuje Euro NCAP. Jedním z nových požadavků, který do hodnocení také promlouvá, je maximální přesnost tachometru. Původní tolerance deset procent oproti skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině u Euro NCAP padla, nově musí ukazovat tachometr přesně, jen pak může dostat vysoké bodové ohodnocení za bezpečnost. Škodovácké letošní novinky Kamiq se Scalou tak už neproměřují (čtěte zde).

Drobné změny jsou ale neustálé, a tak i Euro NCAP na svých webových stránkách upozorňuje, že stoprocentně porovnatelné jsou pouze výsledky aut testovaných v jednom konkrétním kalendářním roce. Zjednodušeně řečeno: pět hvězd z letošního roku rozhodně neznamená totéž, co třeba pět hvězd z roku 2017. Někdy to může vést třeba k paradoxu, kdy je čtyřhvězdičkové hodnocení z letošního roku vlastně lepší, než hvězd pět třeba z roku 2016.

Můžeme si to popsat třeba na příkladu aut B segmentu, tedy malých vozidel, kam spadá u nás nesmírně populární Škoda Fabia. Ta prošla testem v roce 2014 a získala 5 hvězdiček. V nejnovějším kole testů z listopadu letošního roku se pak objevil i tradiční konkurent Fabie, Opel Corsa. A ten získal hvězdy čtyři. Přitom si vlastně v samotných nárazových testech nová Corsa vedla ještě o něco lépe, než už tak ve třídě vynikající Fabia.

Zatímco v roce 2014 dostala Fabia za ochranu cestujících, dětí, chodců a asistenční systémy hodnocení 81 %, 81 %, 69 % a 69 %, Corsa si v letošních přísnějších testech připisuje v těchto kategoriích 84 %, 86 %, 66 % a 69 %. Jenže přísnější režim určuje, že procenta velmi podobná těm u Fabie, už prostě tentokrát na pět hvězd nestačí, byť je vlastně Corsa při nárazu trochu bezpečnější (s výjimkou pro chodce) a asistenčních systémů má dokonce víc, než Fabia. 

Zatímco v roce 2014 stačilo Fabii na oněch 69 % v hodnocení asistenčních systémů ESC, nouzové brzdění v mimoměstském provozu a omezovač rychlosti, Corsa letos získává stejné procentuální hodnocení (a v důsledku méně hvězd) za nouzové brzdění ve všech rychlostech, brzdění před chodci (a volitelné před cyklisty), omezovač rychlosti a Lane Assist.

Mimochodem, velmi podobně na tom je i Peugeot 208, se kterým je nový Opel Corsa blízce příbuzný. I přes tuto příbuznost se hodnocení aut liší (91 % posádka, 86 % děti, 56 % chodci, 71 % bezpečnostní systémy), ale výsledek je stejný: čtyři hvězdičky. Mimochodem, kromě těchto dvou koncernových sourozenců prošly testy Euro NCAP jen dva další malé modely: Renault Clio a Audi A1, oba získaly pět hvězd. To ukazuje, že malá auta mohou mít špičkové hodnocení, ale zdá se, že to pro ně bude čím dál těžší.

Od výrobců se totiž očekává, že i malá auta dostanou bezpečnostní systémy z nejdražších vozů. Jenže to žene ceny vzhůru a ne každý výrobce je ochoten auto osadit vším, co považuje Euro NCAP za důležité. Na celkové hodnocení aut v Euro NCAP je tak zapotřebí nahlížet trochu kriticky a nebrat hvězdičky jako tu nejdůležitější bernou minci. Ačkoli organizace sama pro zvýšení bezpečnosti aut udělala hodně, samotné spotřebitele dovede v poslední době trochu mást.

I přes tyto zmatky však nadále platí, že výrobci se snaží dosáhnout na maximální skóre a většině se to daří. Důkazem toho je i nejnovější vlna testů: pět hvězdiček dostala jak Mazda CX-30, tak SUV Mercedes-Benz GLB a také velké SUV Ford Explorer. Jen Corsa má ony čtyři hvězdičky. Z letos testovaných aut má čtyřhvězdičkové hodnocení jen šest vozů, zatímco dalších 30 vozů má hvězdiček pět.

Podívejte se na crashtest Škody Karoq:

8. listopadu 2017

Nejčtenější

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

Diskuse o CO2 pokutách začne v pondělí. Zrušit nejdou, tvrdí Nerudová

Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius, který je také novým prezidentem Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA vyzval Evropskou unii ke změnám v její ekologické politice a k jednáním s nově...

EXKLUZIVNĚ: Do Česka míří nová značka. Italská SUV s čínským rodokmenem

České silnice by brzy mohla brázdit auta na tuzemském trhu dosud neznámá. Vozy italské automobilky DR Automobiles nafotil v Hustopečích u Brna čtenář iDNES.cz, který nechce být jmenován. „Jsou...

Trumpa budou vozit v bunkru na kolech. Speciál prezidenta USA je k mání

V novodobé historii USA se prezidenti vozí již jen v pojízdných trezorech s vizáží limuzín, ale s technikou užitkových či nákladních aut. Když doslouží, tak skončí v muzeu, nebo je sešrotují....

Do Bruselu dorazily krabice od bot, francouzská voňavka i symbol štěstí

V Belgii ostře startuje nový automobilový rok. Evropská komise tam s výrobci v nejbližších dnech zahájí „strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě“. Ještě předtím lednový...

Zrození a pád královny silnic. Zářnou kariéru Elišky Junkové utnula tragédie

Premium

Před 101 lety se poprvé postavila na start jako samostatná závodnice. A hned se svým vozem Bugatti pokořila ostatní závodníky, vesměs muže. Česká hvězda automobilových závodů Eliška Junková to poté...

25. ledna 2025

Konec velkých jmen. V roce 2024 dostala stopku celá řada známých aut

V loňském roce jsme se rozloučili s celou řadou zajímavých automobilů, z nichž mnohé psaly historii. Stopku jim vystavil nový evropský předpis o kybernetické bezpečnosti, přísnější emisní normy, ale...

24. ledna 2025,  aktualizováno  15:05

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš průmysl,“ prohlásil na ekonomickém fóru v Davosu německý premiér Olaf Scholz. Své krajance v čele...

24. ledna 2025,  aktualizováno  12:16

Smyk na zdánlivě suché silnici. Černý led je strašákem pro všechny řidiče

Silnice vypadá, že je naprosto suchá, přesto to v zatáčce najedou uklouzne a nejde s tím skoro nic udělat. Přesně tak to vypadá, když je komunikace pokrytá takzvaným černým ledem. Ve zmrzlých zimních...

23. ledna 2025

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...