Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kromě hurikánů se Florida bojí i požárů elektroaut, vadí jim slaná voda

Na první pohled se může zdát, že to nejméně vstřícné klima vůči elektromobilům celého severoamerického kontinentu je na Aljašce. Události posledních týdnů, respektive hurikán Helene, to prvenství vlivu nehostinného podnebí přehrávají k jihu Floridy. Záplavy a slaná voda tu vedou k požárům baterií.
Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich...

Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich baterie zkratují a začnou se nekontrolovaně zahřívat. | foto: Profimedia.cz

Je těžké to podat tak, aby to nevyznělo ironicky, ale jedním z oficiálně nejsilnějších motivů pro zavádění elektromobility v USA je ochrana klimatu. Proč ironicky, když klimatická změna je zřejmá hrozba? Je. Ale svými projevy výrazněji ohrožuje právě auta na baterky, které mají onu klimatickou změnu umenšovat.

Dokládají to i události z Floridy, kudy se v posledních dnech letošního září ničivě prohnala tropická cyklona. Hurikán Helene dohromady napáchala škody za 38,5 miliard dolarů. Svou ničivostí se přiblížila tragickým rekordům, bouři Maria z roku 2017 a ztrátami na životech připomněla Katrinu z roku 2005. O tom, že se k pobřeží Floridy blíží, se naštěstí díky předpovědím počasí vědělo. Připravit se na vítr v extrémech o síle až 220 kilometrů v hodině tak mohli obyvatelé předem.

Zvláštní rady se od záchranných složek dostalo majitelům elektromobilů. Bylo jim doporučeno, aby svá auta zaparkovali mimo dosah záplav a rozlivu vody, ideálně někde na kopcích.

Což se ve státu, jehož průměrná nadmořská výška činí 105 metrů nad mořem – a průměr Miami a dalších hustě zasídlených regionů činí jen 1,8 metrů nad mořem – lépe řekne, než udělá.

Floridský guvernér Ron DeSantis doporučil majitelům elektromobilů, aby svá auta raději přeparkovali mimo dosah vody.

To doporučení přitom nevzešlo z nějaké jižanské škodolibosti nebo osobního protivenství vůči majitelům elektromobilů, ale vycházelo z dlouhodobých zkušeností příslušníků regionálních hasičských sborů, kteří v posledních letech opakovaně museli po cyklónách, bouřích a hurikánech řešit kromě záchranářské klasiky i „neuhasitelné“ požáry aut na baterky.

Jak to? Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich baterie zkratují a začnou se nekontrolovaně zahřívat. Pokud se teplo začne šířit, může to vyvolat řetězovou reakci, jejímž výstupem bude tzv. tepelný únik. Jinými slovy, elektromobil začne hořet.

Nejde o nový fenomén.

O tom, že bateriím elektromobilů pobyt ve stojaté vodě neprospívá, se ví už dávno. Na Floridě tento poznatek jen rozšířili o poznání, že slaná voda je pro baterie ještě o něco horší. To proto, že baterie může vzplanout i dlouho po opadnutí záplavové vody, protože i po odpaření v nich může zůstat sůl, která může vést elektřinu.

Když přijde velká voda, bude hořet

Jak často k něčemu takovému dochází? Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vede tento ohnivý fenomén v patrnosti od roku 2012 a hurikánu Sandy. Přesné statistiky nad rámec toho, že k požáru baterie skutečně může dojít, ale nezveřejňuje.

Sotva odezněla Helene, už se přihlásil hurikán Milton . Předpokládá se, že největší zásah dostane floridská Tampa.

Floridští hasiči k tomu prozrazují jen tolik, že v během hurikánu Ian (ze září roku 2022) byla „kompromitována izolace“ pěti tisícovek elektromobilů, a šestatřicet z nich pak vzplálo plamenem. A že během loňského srpnového hurikánu, Idalia, který nebyl ani tak vydatný, těch požárů aut bylo o něco víc.

V tomto kontextu, při představě hasičů, kteří musí vysvobozovat lidi postižené záplavami, obnovovat průjezdnost cest a probíjet si cestu do zdevastovaných oblastí – a navíc ještě řešit požáry elektromobilů – se už jeví ona doporučení o přeparkování aut na baterky do vyšších nadmořských výšek o něco pochopitelnější.

Že požáry elektrických vozidel jsou vzácný, ale přesto problém, zmínil v souhrnu preventivních doporučení i floridský guvernér Ron DeSantis. A automobilka Tesla neopomněla rozeslat svým klientům z Floridy další dobrou radu: pokud se snad jejich auto ocitlo na chvíli pod vodou, bude lepší ho po hurikánu odtáhnout alespoň patnáct metrů od staveb a čehokoliv hořlavého, alespoň dokud ho neprohlédne servisní mechanik.

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Nejde o maličkost. Florida má v rámci USA druhý nejvyšší počet registrovaných elektromobilů. Okolo čtvrt milionu, a čísla dál rostou.

Jenže ani hurikánů a bouří tu i vzhledem k probíhajícím klimatickým změnám moc neubývá. Spíš naopak.

Špatný stát pro elektromobilitu

V dosahu vln hnaných vcelku průměrnými bouřemi, které mohou navýšit rozliv o 150 centimetrů, se tu nachází 1,3 milionu domácností. Celkem 2,4 milionu lidí. Mezi nimi pochopitelně i majitelé elektromobilů. A jen pro představu, předpovědi meteorologů před hurikánem Helene zmiňovaly, že by to extrémní vlnobití v rizikových oblastech na severozápadě a jihu státu mohlo dosahovat až šesti metrů.

I severokarolínským Lake Lure se prohnala pořádně velká voda.

Hurikán Helene dosáhl i do seevrokarolínského Chimney Rock.

Ti, co by raději chtěli včas přeparkovat, tedy mnoho možností v okolí svého bydliště neměli.

Na velmi členitém a do nížinatého vnitrozemí se prolamujícím pobřeží Floridy, dlouhém 13 500 kilometrů, přitom leží přes tři tisícovky sídel. A prakticky žádné z nich není před vodou z bouří a hurikánů s jistotou chráněné.

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Hodí se také doplnit, že kvůli tání ledovců se hladina při pobřeží Floridy za posledních sedmdesát let zvýšila o dvacet centimetrů, a dál – tempem asi 3,4 milimetru ročně – přirůstá. A pokud opravdu dojde k naplnění lehce katastrofických vizí klimatických scénářů, bude hladina moře na Floridě v roce 2050 o dalších třicet centimetrů vyšší.

Pokud by mělo dojít k nějaké katastrofické události, majitelé elektromobilů nebudou mít asi jinou možnost, než svá auta kvůli povodním přeparkovat na území úplně jiného státu. Vozy, které si pořídili kvůli umenšení klimatických změn, totiž nejsou s projevy klimatickým změn kompatibilní.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Automobilka Ford snižuje náklady. V Evropě zruší čtyři tisíce pracovních míst

Továrna americké automobilky Ford v německém Kolíně nad Rýnem (29. září 2024)

VIDEO Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem čtyř tisíc pracovních míst, což odpovídá asi 14...

Karta se obrací. EU láká čínské firmy, aby sdílely technologie s Evropou

Čínská auta na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Evropská unie chce přimět čínské společnosti, aby výměnou za evropské dotace předávaly technologie...

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Ojetá Tesla Model 3

VIDEO Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně,...

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Renault 5 E-Tech electric

VIDEO Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“...

Sandero bude elektro, říká muž z Dacie. A vysvětluje, jak postavit auto levně

Patrice Lévy-Bencheton, viceprezident značky Daciao

VIDEO Patrice Lévy-Bencheton je mužem číslo dvě automobilky Dacia. Rok na pozici viceprezidenta úspěšné...

Cla na elektroauta z Číny vstupují v platnost, jednání pokračují

MG4 Electric

VIDEO Evropská komise (EK) formálně schválila dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny ve výši až 35,3...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

První kilometry nové aerodynamické A6. Revoluční audi je elektrická zadokolka

Jasnější důkaz toho, že se Audi definitivně mění, není. Nová generace A6, jednoho ze stěžejních modelů značky je definitivně elektrická. Jen elektrická. A kromě oblíbeného kombíku je i „základní“...

3. prosince 2024

Ferrari z bazaru se nebojte, levné to však nebude. Hlídejte si servis

Premium

Jsou obyčejná auta, sportovní auta a pak ferrari. Koupě snad nejprestižnějšího vozu všech dob nemusí být vyhrazena pouze těm nejbohatším. Poctivé ferrari se dá pořídit za relativně rozumných podmínek...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...