Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kromě hurikánů se Florida bojí i požárů elektroaut, vadí jim slaná voda

Na první pohled se může zdát, že to nejméně vstřícné klima vůči elektromobilům celého severoamerického kontinentu je na Aljašce. Události posledních týdnů, respektive hurikán Helene, to prvenství vlivu nehostinného podnebí přehrávají k jihu Floridy. Záplavy a slaná voda tu vedou k požárům baterií.
Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich...

Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich baterie zkratují a začnou se nekontrolovaně zahřívat. | foto: Profimedia.cz

Je těžké to podat tak, aby to nevyznělo ironicky, ale jedním z oficiálně nejsilnějších motivů pro zavádění elektromobility v USA je ochrana klimatu. Proč ironicky, když klimatická změna je zřejmá hrozba? Je. Ale svými projevy výrazněji ohrožuje právě auta na baterky, které mají onu klimatickou změnu umenšovat.

Dokládají to i události z Floridy, kudy se v posledních dnech letošního září ničivě prohnala tropická cyklona. Hurikán Helene dohromady napáchala škody za 38,5 miliard dolarů. Svou ničivostí se přiblížila tragickým rekordům, bouři Maria z roku 2017 a ztrátami na životech připomněla Katrinu z roku 2005. O tom, že se k pobřeží Floridy blíží, se naštěstí díky předpovědím počasí vědělo. Připravit se na vítr v extrémech o síle až 220 kilometrů v hodině tak mohli obyvatelé předem.

Zvláštní rady se od záchranných složek dostalo majitelům elektromobilů. Bylo jim doporučeno, aby svá auta zaparkovali mimo dosah záplav a rozlivu vody, ideálně někde na kopcích.

Což se ve státu, jehož průměrná nadmořská výška činí 105 metrů nad mořem – a průměr Miami a dalších hustě zasídlených regionů činí jen 1,8 metrů nad mořem – lépe řekne, než udělá.

Floridský guvernér Ron DeSantis doporučil majitelům elektromobilů, aby svá auta raději přeparkovali mimo dosah vody.

To doporučení přitom nevzešlo z nějaké jižanské škodolibosti nebo osobního protivenství vůči majitelům elektromobilů, ale vycházelo z dlouhodobých zkušeností příslušníků regionálních hasičských sborů, kteří v posledních letech opakovaně museli po cyklónách, bouřích a hurikánech řešit kromě záchranářské klasiky i „neuhasitelné“ požáry aut na baterky.

Jak to? Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich baterie zkratují a začnou se nekontrolovaně zahřívat. Pokud se teplo začne šířit, může to vyvolat řetězovou reakci, jejímž výstupem bude tzv. tepelný únik. Jinými slovy, elektromobil začne hořet.

Nejde o nový fenomén.

O tom, že bateriím elektromobilů pobyt ve stojaté vodě neprospívá, se ví už dávno. Na Floridě tento poznatek jen rozšířili o poznání, že slaná voda je pro baterie ještě o něco horší. To proto, že baterie může vzplanout i dlouho po opadnutí záplavové vody, protože i po odpaření v nich může zůstat sůl, která může vést elektřinu.

Když přijde velká voda, bude hořet

Jak často k něčemu takovému dochází? Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vede tento ohnivý fenomén v patrnosti od roku 2012 a hurikánu Sandy. Přesné statistiky nad rámec toho, že k požáru baterie skutečně může dojít, ale nezveřejňuje.

Sotva odezněla Helene, už se přihlásil hurikán Milton . Předpokládá se, že největší zásah dostane floridská Tampa.

Floridští hasiči k tomu prozrazují jen tolik, že v během hurikánu Ian (ze září roku 2022) byla „kompromitována izolace“ pěti tisícovek elektromobilů, a šestatřicet z nich pak vzplálo plamenem. A že během loňského srpnového hurikánu, Idalia, který nebyl ani tak vydatný, těch požárů aut bylo o něco víc.

V tomto kontextu, při představě hasičů, kteří musí vysvobozovat lidi postižené záplavami, obnovovat průjezdnost cest a probíjet si cestu do zdevastovaných oblastí – a navíc ještě řešit požáry elektromobilů – se už jeví ona doporučení o přeparkování aut na baterky do vyšších nadmořských výšek o něco pochopitelnější.

Že požáry elektrických vozidel jsou vzácný, ale přesto problém, zmínil v souhrnu preventivních doporučení i floridský guvernér Ron DeSantis. A automobilka Tesla neopomněla rozeslat svým klientům z Floridy další dobrou radu: pokud se snad jejich auto ocitlo na chvíli pod vodou, bude lepší ho po hurikánu odtáhnout alespoň patnáct metrů od staveb a čehokoliv hořlavého, alespoň dokud ho neprohlédne servisní mechanik.

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Nejde o maličkost. Florida má v rámci USA druhý nejvyšší počet registrovaných elektromobilů. Okolo čtvrt milionu, a čísla dál rostou.

Jenže ani hurikánů a bouří tu i vzhledem k probíhajícím klimatickým změnám moc neubývá. Spíš naopak.

Špatný stát pro elektromobilitu

V dosahu vln hnaných vcelku průměrnými bouřemi, které mohou navýšit rozliv o 150 centimetrů, se tu nachází 1,3 milionu domácností. Celkem 2,4 milionu lidí. Mezi nimi pochopitelně i majitelé elektromobilů. A jen pro představu, předpovědi meteorologů před hurikánem Helene zmiňovaly, že by to extrémní vlnobití v rizikových oblastech na severozápadě a jihu státu mohlo dosahovat až šesti metrů.

I severokarolínským Lake Lure se prohnala pořádně velká voda.

Hurikán Helene dosáhl i do seevrokarolínského Chimney Rock.

Ti, co by raději chtěli včas přeparkovat, tedy mnoho možností v okolí svého bydliště neměli.

Na velmi členitém a do nížinatého vnitrozemí se prolamujícím pobřeží Floridy, dlouhém 13 500 kilometrů, přitom leží přes tři tisícovky sídel. A prakticky žádné z nich není před vodou z bouří a hurikánů s jistotou chráněné.

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Hodí se také doplnit, že kvůli tání ledovců se hladina při pobřeží Floridy za posledních sedmdesát let zvýšila o dvacet centimetrů, a dál – tempem asi 3,4 milimetru ročně – přirůstá. A pokud opravdu dojde k naplnění lehce katastrofických vizí klimatických scénářů, bude hladina moře na Floridě v roce 2050 o dalších třicet centimetrů vyšší.

Pokud by mělo dojít k nějaké katastrofické události, majitelé elektromobilů nebudou mít asi jinou možnost, než svá auta kvůli povodním přeparkovat na území úplně jiného státu. Vozy, které si pořídili kvůli umenšení klimatických změn, totiž nejsou s projevy klimatickým změn kompatibilní.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čínské automobilky na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Čína říká domácím automobilkám, aby pozastavily investice v zemích EU podporujících cla na...

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Ojetá Tesla Model 3

VIDEO Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně,...

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Renault 5 E-Tech electric

VIDEO Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“...

Evropa vs. Čína: na pařížském autosalonu se dá atmosféra krájet

Čínské automobilky na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) „Letošní autosalon v Paříži se nese ve znamení souboje mezi evropskými a čínskými výrobci,“ píše...

Nabíječky nevydělávají. Vezměte si příklad z benzinek, radí provozovatelům studie

Kalifornie „kazí“ průměr. Ovšem v pozitivním smyslu. Každá třetí nabíječka,...

Spojené státy americké zaostávají ve výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily. Pokud se tempo...

Kromě hurikánů se Florida bojí i požárů elektroaut, vadí jim slaná voda

Elektromobily s lithium-iontovými bateriemi se mohou vznítit, pokud se jejich...

Na první pohled se může zdát, že to nejméně vstřícné klima vůči elektromobilům celého...

U Plzně shořel malý elektromobil, při požáru vybuchovaly napájecí články

Ve Zruči-Senci u Plzně kompletně shořelo elektrické vozítko. Příčinou vzniku...

VIDEO Hasiče v Plzeňském kraji zaměstnaly ve čtvrtek hned tři požáry vozidel. Ve Zruči-Senci u Plzně...

  • Nejčtenější

Octavia za čtyři, superb za šest tisíc. Superlevný operák je zpátky

Obecně vžitá představa je, že nová auta jsou dražší než dřív. Když se člověk ponoří do přepočtů ceny aut vzhledem k inflaci, u mnoha modelů by došel k tomu, že to tak není. Spíš tak platí, že si je...

30. října 2024

Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to šéfka...

28. října 2024  12:36

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

Blázinec, nebo chráněná dílna? Fiat musí přestat vyrábět svůj trhák, aby přežil

Vyrábět auta, která se dobře prodávají. Tak by si každý představoval základní strategii fungování úspěšné automobilky. Ve Stellantisu se pod vedením nového provozního ředitele vydávají jinou cestou....

29. října 2024

Neviditelní chodci v ulicích. Noste reflexní prvky a sundejte sluchátka!

Často se říká, že podzim je řidičsky nejnáročnější roční období. A bohužel k tomu často přispívají i chodci, kteří se v podzimním počasí a brzké tmě kvůli své nezodpovědnosti stávají skoro...

5. listopadu 2024

Trochu okořeněný korejský golf. Rekreační sportovec umí naštvat sousedy

Poté, co Hyundai přestal v Evropě prodávat ostrou sportovní verzi i30 N, kterou nahradil elektrickým Ioniqem 5 N, je nejsportovnějším zástupcem této řady verze N Line Premium. Ta ukazuje svaly, po...

5. listopadu 2024

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čína říká domácím automobilkám, aby pozastavily investice v zemích EU podporujících cla na elektromobily. „Je to krok, který pravděpodobně dále rozdělí Evropu,“ komentuje Reuters. Čína si zároveň u...

5. listopadu 2024

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Exmanželka Seana Penna se ukázala nahá v intimních scénách nového seriálu

Australská herečka Leila George (32) překvapila diváky seriálu Dokonalý cizinec, když se zde v několika intimních...

Herečka Timková ze seriálu Jedna rodina žije s přítelem na Malé Straně

Herečka Monika Timková s přítelem, bývalým hokejovým útočníkem, Danielem Přibylem vlastní byt na Malé Straně. Interiér...