Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Hyundai z Nošovic skrývá světlomety a je hodně hybridní. Odnaviguje i pěší

Ve slezských Nošovicích vyráběné SUV Hyundai Tucson přichází v nové generaci. Ta má neotřelý design se „schovanými“ světlomety a v paletě motorů dostala velký prostor různá hybridní ústrojí. Mezigeneračně Tucson narostl, kompaktní SUV je tak 4,5 metru dlouhé, což přináší bohatý prostor pro posádku i zavazadla.

Hyundai Tucson | foto: Hyundai

Sama značka Hyundai označuje design nové generace svého kompaktního SUV Tucson za experimentální. Pravdou je, že je to výrazný odklon od dosud konzervativního pojetí tohoto modelu, který přichází ve své čtvrté generaci. Svalnaté boky s výraznými prolisy a lomenými linkami v novém designovém konceptu značky nazvaném „smyslná sportovnost“ dají vzpomenout na prémiové vozy japonské značky Lexus, příď auta je však skutečně něco zcela nového.

Tucson se zepředu tváří, jako by neměl světlomety. Jejich segmenty jsou poschovávány po straně masky chladiče a mají shodný tvar jako vzor na masce, další světelné části jsou „utopeny“ níže na vnějších okrajích nárazníku tam, kde bychom čekali třeba nasávací otvory vzduchu. 

Celek působí opravdu neotřele a Hyundai naznačuje, čeho všeho je dnešní moderní světelná technika schopna: doba, kdy auta musela mít klasické „svítilny“, je pryč, LED technika a další vymoženosti umožňují uspořádat světlomety prakticky libovolně a s libovolnou grafikou. Není tedy divu, že Hyundai hovoří o designové revoluci a odvaze.

Na druhou stranu je otázkou, jak toto řešení přijme široká veřejnost. Tucson je mainstreamový model a hit, kterého se v předchozích třech generacích prodalo přes 7 milionů kusů, z toho 1,5 milionu v Evropě. Je to nejprodávanější SUV značky a jeden z nejprodávanějších modelů. 

Sázka na takzvaný parametrický design, který vznikal na počítači prostřednictvím geometrických algoritmů, tak může být trochu nebezpečná. Novinka sice na první pohled zaujme, ale zároveň i šokuje. Působí tajemně, ale také trochu temně a je otázkou, jak to zákazníci přijmou. Mnohým asi bude vadit, že auto nemá žádný „kukuč“.

Hodně hybridní

Pokrokový je nový Tucson nejen po stránce designu, ale i techniky. Platforma auta je zbrusu nová a pod dramatickým kabátem se ukrývá převážně hybridní pohonná technika a spousta špičkových asistenčních systémů.

Tucson sice půjde koupit i s klasickým spalovacím motorem bez elektrické asistence, ale tyto verze budou jen dvě a na spodním okraji nabídky: motor 1.6 T-GDI má 150 koní (110 kW), diesel 1.6 CRDi Smartstream 115 koní (85 kW). Tyto motory dostanou šestistupňový manuál, u benzinu bude volitelný pohon všech kol, jinak je základem předokolka.

Obě šestnáctistovky zůstávají středobodem nabídky i výše v hierarchii modelů. Motory lze v druhém stupni kombinovat s mild-hybridní 48V technikou, v takovém případě má benzinový agregát opět 150, ale také 180 koní (132 kW). Diesel povyšuje na 136 koní (100 kW). Mild hybridy mají standardně inteligentní mechanickou převodovku iMT se šesti stupni, u které se řidič nemusí trápit se spojkou, i když její pedál nechybí.

Elektronika umožňuje plachtění s vypnutým motorem a zařazeným rychlostním stupněm, jako ochranu proti podtočení motoru umí systém při přílišném poklesu rychlosti (nízká rychlost na zařazený stupeň) automaticky vyřadit. Alternativou je sedmistupňová dvouspojková převodovka, přičemž různé motory a různé převodovky lze kombinovat s pohonem předních, nebo všech kol.

O další stupeň výše v hierarchii pohonů je opět benzinová přeplňovaná šestnáctistovka, tentokrát kombinovaná s klasickým hybridním pohonem. Tady je zážehový motor doplněn elektromotorem o výkonu 60 koní (44,2 kW) a celkový výkon soustavy je 230 koní (169 kW). Baterie hybridního systému má kapacitu 1,49 kWh. Hybrid má vždy šestistupňový automat, na výběr je pohon předních, nebo všech kol.

Na vrcholu nabídky později stane i plug-in hybridní provedení. To má mít systémový výkon 265 koní a základem bude opět motor 1.6 T-GDI, víc o této verzi ovšem Hyundai zatím neprozrazuje. Podobně automobilka láká i na variantu N-Line, která se objeví, stejně jako plug-in, někdy v příštím roce, jinak prodej ostatních verzí začne už letos.

Hodně prostoru a chytré techniky

Rozměry čtvrté generace Tucsonu narostly na 4 500 x 1 865 x 1 650 mm, rozvor na 2 680 mm. Novinka je tedy větší ve všech směrech a projevuje se to v interiéru. Konstruktéři zároveň dovedli využít obestavěný prostor efektivněji, o čemž svědčí nárůst místa pro nohy v druhé řadě sedadel o 26 mm, zatímco rozvor se natáhl o 10 mm a celá karoserie o 20 mm.

O hodně narostl i zavazadlový prostor, byť tam není situace tak jednoduchá, každá verze pohonu má trochu jiný prostor: znamená to, že i když baterie zabírají většinou místo pod zadními sedadly, nějaká ta technika se prostě musela vejít i na místo pro zavazadla. 

Zážehový Tucson tak disponuje 620 litry místa, diesely 598 litry, zážehový 48V hybrid má 577 litrů, 48V diesel 546 litrů a klasický hybrid 616 litrů. U plug-in hybridu můžeme čekat další pokles objemu zavazadelníku. Se sklopenými zadními sedadly se objem místa pro zavazadla pohybuje v rozmezí
1 725 – 1 799 litrů. Vše jsou poměrně velkorysé hodnoty o dost větší než dosud.

Palubní technika je samozřejmě moderní s dotykovým displejem i digitálním přístrojovým štítem, oba mají úhlopříčku 10,25 palce. Infotainment umožňuje vytváření profilů pro různé uživatele (dva hlavní profily a host), mobilní aplikace Bluelink zajistí propojení funkcí auta s telefonem a odnaviguje vás třeba na posledním pěším úseku cesty. 

Z hlediska komfortních prvků se mohou cestující těšit na třízónovou klimatizaci s novým systémem větrání s menší intenzitou proudu vzduchu, který lze volitelně zapnout. Sedadla vpředu i vzadu mohou být vyhřívaná, vpředu i odvětrávaná.

Seznam asistenčních systémů je skutečně dlouhý, nově je tu inteligentní adaptivní tempomat se zohledňováním zatáček a rychlostních limitů či možnost vzdáleného parkování auta (ta jen pro hybridní verze).

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Vyplatí se kupovat autodíly na AliExpressu? Otestovali jsme jejich kvalitu

Premium Prostřednictvím internetové stránky AliExpress jsme dovezli vybrané náhradní díly a automobilové doplňky. A pak jsme je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Karbon v systému sání. Prevencí problémů je důkladné čištění

Premium Notoricky známý EGR ventil přivádí výfukové plyny do sacího potrubí. Snižuje tak množství kyslíku ve spalovací komoře,...

Nejdůležitější SUV vyrábí Hyundai v Nošovicích. Startuje nová generace

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu nové generace stěžejního modelu...

Titul mistra světa mu ukradli. Prezident ho nakonec ocenil, po 46 letech

Prezident Miloš Zeman propůjčil 28. října medaili za zásluhy bývalému motokrosaři Jaroslavu Faltovi. Připomněl tak...

Slavný italský nezmar Fiat FIRE má 35 let, z Evropy ho vyhnal boj proti CO2

Hysterie EU kolem kysličníku uhličitého produkovaného automobily se stává smrtící ranou pro jednoduché a odolné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...