Huawei chce sledovat, zda řidiči nejsou opilí a příliš unavení

aktualizováno 
Automobil pomocí senzorů zjistí, že je řidič opilý nebo příliš unavený a po usednutí za volant mu znemožní jízdu. Čínský Huawei, druhý největší výrobce mobilů na světě – aktuálně zmítaný kauzou se zadními vrátky svých telekomunikačních zařízení – na tento systém předložil patent u příslušného evropského úřadu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O co jde? Systém bude pomocí kamer porovnávat uloženou fotografii řidiče s aktuálním výrazem tváře. Huawei předpokládá, že z blíže nespecifikovaných neverbálních reakcí odhalí řidiče, který jde rozjařený z hospody po pár pivech, nebo by mohl za pár minut usnout. Systém by se měl sám zdokonalovat díky takzvanému strojovému učení.

Huawei počítá i s nahlášením podezřelého řidiče policii, dalšími možnostmi je informování spolucestujících nebo znemožnění nastartování, což je ostatně asi nejrozumnější reakce.

Statistika

Loni byl podle statistik Policie ČR alkohol zjištěn u viníků 4 626 dopravních nehod (nárůst o 375 případů proti roku 2017). Drogy byly zjištěny u 260 nehod (+ 29 případů). A v 54 případech bylo u viníka nehody zjištěna přítomnost alkoholu i drog. Při dopravních nehodách kvůli alkoholu či drogám loni v Česku zemřelo 76 lidí (do statistik jsou započítáváni i cyklisté či chodci).

Huawei tyto systémy hodlá testovat v reálném provozu ve Velké Británii. Prozatím se počítá s nasazením v autonomních automobilech, protože ty podle kvalifikovaných odhadů ještě desítky let stejně nebudou umět vyřešit všechny dopravní situace a pořád budou potřebovat někoho, kdo umí „točit volantem“.

Do svého automobilu si podobný vynález patrně nikdo dobrovolně nedá. Pokud bude tento sledovač opilců a unavených řidičů životaschopný, pak mohou být dvě cesty k jeho uvedení do praxe. Řidiči s tímto systémem mohou mít levnější povinné ručení nebo jiné slevy, které se přímo dotýkají motorismu (parkování, dálniční známky a podobně). Nebo se může jít cestou represe a vlády časem podobné sledovací zařízení nechají dávat do každého nově vyrobeného automobilu.

Mezi partnery ambiciózní čínské firmy Huawei patří kupříkladu Volkswagen, Siemens, Bosch nebo PSA, které pomáhal s vývojem multimediálního systému, respektive jeho připojení k internetu věcí pro model DS7. A právě tento model od francouzského Citroënu má v sobě nad volantem umístěnou infračervenou kameru, která pomocí frekvence mrkání nebo pohybů hlavy sleduje, zda řidič nemá tendence usínat. Což je věc, která reálně dovede zachraňovat lidské životy. 

Subaru do kabiny nové generace modelu Forester, která dorazí do konce letoška na evropský trh, instaluje infračervenou kameru hledící na řidiče a rozpoznávající tváře. Má dvě funkce: komfortní a bezpečnostní. Pokud rozpozná jednoho z pěti řidičů uložených v paměti, nastaví mu automaticky sedačku, zrcátka a klimatizaci. Všechny šoféry bez rozdílu pak hlídá. Pokud ho přepadne mikrospánek, nebo odvrátí na dlouho pohled od dění na silnici, ozve se zvukové varování. Systém funguje i s brýlemi, musí být nepolarizované.

Technologie, na které nyní pracuje Huawei, už tedy de facto v různých obměnách existuje a má smysluplné využití. Stačí jen vymyslet, jak to udělat, aby lidé neměli pocit, že je sleduje Velký bratr.

Alkozámek

Evropský parlament letos v březnu zahrnul takzvaný alkoholový zámek do souboru prvků výbavy, které by se v budoucnu mohly stát povinnými pro nově prodávaná auta.

Toto zařízení zatím komerčně nabízí Volvo; v autě je umístěna sada, která obsahuje přístroj podobný klasickému testeru na alkohol, jakým disponuje třeba policie. Do něj řidič dýchne, a pokud bude mít v dechu stopy alkoholu. díky propojení s řídicí jednotkou nepůjde automobil nastartovat.

Tuto techniku už používají ve Švédsku, řidič přistižený s alkoholem v krvi si tam může vybrat, jestli si nechá toto zařízení do vozu namontovat, nebo raději na nějakou dobu odevzdá řidičský průkaz.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal svou největší emisi...

Najdete na iDNES.cz