Diskuse k článku

Hradec průkopníkem hromadné elektromobility s flotilou bzučících busů

Elektrobusy jsou pro placatý Hradec Králové naprosto ideální. S rozvinutou infrastrukturou si město může dovolit vytěžovat bzučící přepravníky především ve špičce, bez ohledu na počasí nebo roční období. Nejde tak o výpomocné spoje, ale hlavní tahouny zeleně smýšlející východočeské metropole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z84d70e57n11ě16k 62A97. 29U51r54b97a46n 7427330400382

Elektrika je zadarmo, je ze zásuvky...

0/0
12.9.2018 10:25

J78i47ř91í 76E50r85b86e52n 1293764516447

"Myšlenku elektrifikovat Hradec Králové začal před několika lety realizovat bývalý ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich." - pan Kulich byl opravdu ředitelem DPmHK už za II. světové války? ;-D

+1/0
3.9.2018 6:19

J68a92r27o74m51í19r 70K61r24á93l 4810899584269

Myšlenka a realizace elektrifikace v Hradci je stará desítky let, vážení ! ;-D

0/0
2.9.2018 9:14

P44a67v91e44l 79O42t82i80s71k 2696471137

No nevím, jako jistě do města fajn, má to spousty ale. Před časem se ty elektro busy SOR testovaly i u DP Ostrava, a bylo to jen pro zlost. Věčně to stálo a tahalo se to na tyči. V zimě to nikam nedojelo a v létě se přehřívaly baterk. Dojezd 130 km je pro celodenní provoz zoufale málo, to je tak jen pro vykrývání špiček. Nic víc nic mín. Ano daly by se vybudovat dobíječky třeba na konečných, jenž to by musely být rychlonabíječky a v momentě kdy máte zpoždění , tak nemáte čas nabíjet, takže taky blbý. Ano jak píšu na začátku z hlediska emisí by to bylo do města fajn věc, ale zase narážíme na ten dojezd elektro vozidel a s tím spojenou délku nabíjení. Ono je to vlastně pořád dokola stejný problém po celou dobu existence elektro vozidel na baterky a to je už přes 100 let.:-)

0/0
2.9.2018 0:47

J37a97r83o14m80í39r 21K63r59á57l 4360339944339

130 km je málo ? Kolik toho najede autobus za den ?

0/0
2.9.2018 9:18

P62a78v23e84l 65O11t28i34s51k 2286601847

No o dost vice v Mhd je naprosto běžné, že vůz vyjíždí brzy ráno a vrací se v noci. Tzn .je v provozu 16 až 20 hodin denně. Nájezd je cca 100 až 200 km na jednoho řidiče a směnu, tzn ten vůz samotny ujede denně 200 až 400 km.

0/0
2.9.2018 16:06

J95i18ř60í 86S31c57h37w48a80c71h 8778194228516

no vypadá to, že v HK hledali řešení, aby to fungovalo, namísto klasického "to fungovat nemůže/nebude" ;-)

+3/0
2.9.2018 19:05

P78a93v65e85l 41O67t49i56s79k 2136661857

Ale já netvrdím že to fungovat nemůže, a nevím jak mají v Hradci řešenou dopravu, ale ve větších městech jako je Ostrava, Brno Praha, to prostě při současných technických možnostech elektro busu je ve větší míře nepoužitelné. A to kvůli dojezdu a délce dobíjení. Jak jsem psal výše v Ostravě jsme to zkoušeli cca před 6 lety, měli jsme tehdy tuším 5 elekto busů SOR na testování v reálném provozu a prostě se to neosvědčilo. Ono se taky musí přemýšlet o nějaké efektivitě provozu prostě se to musí zvažovat jako celek a z nejen z jednoho úhlu pohledu. A taky právě proto se třeba Ostrava rozhodla jít cestou CNG a modernizace a rozšiřování trolejbusové sítě. Nyní se zvažuje i rozšíření tramvajové trati. Ono jestli to bude v Hradci dobře fungovat ukáže až čas. Ale třeba jo.

0/0
2.9.2018 22:23

J13a45r84o13m55í64r 52K95r43á13l 4120719364789

Právě v tom Hradci to fungovat může dost dobře. Stačí tam, kde jsou troleje, jet a dobíjet současně.

0/0
3.9.2018 7:25

V95í55t 51O89ž11a14n72a 1248328335674

Může se to nabijet na každé konečné:

Novější modely sbírají energii pomocí výsuvného pantografu. Třicetiminutové čerpání proudu prodlouží dojezd o 50 až 80 kilometrů. Opakované nabíjení během směny dokáže zajistit celkový dojezd až 300 kilometrů.

+1/0
2.9.2018 11:31

P65a86v91e45l 49O38t57i29s45k 2546901637

Vy nepotrebujete mít dojezd až 300 ale minimálně. A stavet na konecnych rychlonabíjecky se dost prodražuje při už tak vysokých nákladech na pořízení elektrobusu. Za další z hlediska efektivity provozu potřebujete aby ten vůz jezdil.a ne stál na konečných. A proto se dnes používají tzv. střídané přestávky, takže pauzu dělá jen řidič, ale vůz pokračuje dál . Tím pádem se na konečných dělá jen pauza jen do deseti minut. A v konečném důsledku potřebujete třeba i o čtvrtinu min vozů.

0/0
2.9.2018 16:16

J76o26s22e65f 26Š18o74l90t93e58s 8624718920143

Jaké rychlodobíječky proboha? Vždyť tam stačí obyčejná trolej pro trolejbusy.

+2/0
2.9.2018 22:52

P88a12v62e23l 87O23t60i44s88k 2776591607

Pro boha, přečtěte si článek pozorně ještě jednou a zjistíte, že s pletete pojmy.

0/0
4.9.2018 18:16

J92o73s54e51f 90Š33o14l91t73e72s 8874478550163

Ne, nepletu. Všechny nové SORy se dobíjí z trolejí pro trolejbusy. Jen ty staré mají rychlodobíječku na hlaváku.

0/0
4.9.2018 18:24

P56a42v73e16l 34K30u51t45i48l 9540666313659

Řekl bych ale že to je pouze nabíjecí port, je to také připojeno na troleje.;-) Kdyby to byla Nabíječka, čekal bych že bude daleko větší.

https://epavel.rajce.idnes.cz/HK_Elektrobus/#DSC_0453.jpg

0/0
4.9.2018 20:48

J77o12s42e36f 44Š16o65l24t11e45s 8514678380663

Je to robotické rameno. A tohle používají jen ty starší modely (asi 2 kusy).

0/0
4.9.2018 21:47

P11a39v25e24l 25K66u81t65i28l 9700826533399

Ano, automatické rameno, prostě jen konektor napojený zase na ty troleje.

0/0
5.9.2018 9:03

M18i56c34h10a84e68l 67R36a88d41a 4460537418896

a co LNG?

+1/−1
1.9.2018 20:05

P90e55t95r 31B47á94č62a 8505166335395

Za par let nebudou vedet co s tim, prukopnici slavni...Rv

0/−2
1.9.2018 11:21

J50i63ř83í 21S83c70h53w89a75c56h 8668754458656

Tak se tě zeptají....

+11/0
1.9.2018 13:50

H98o69n39z21a 96T78a69r 3839762894202

Březen 2017

Třinec má 10 nových elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v Česku

http://www.hybrid.cz/trinec-ma-10-novych-elektrobusu-je-lidrem-mestske-elektromobility-v-cesku

http://www.hybrid.cz/tagy/elektrobusy

+2/0
1.9.2018 11:00

J32a48n 44V57á75c67l50a11v70í44k 3142836251159

Tohle nebo ta elektrická dodávka od německé pošty mi přijdou jako přirozenější rozvoj elektromobility než dotované elektrosporťáky.

+13/0
1.9.2018 10:18

M70a91r62i64a43n 33K79a59r64a48b34a 4323391180532

Presne! Naviac u autobusov a úžitkových vozidiel sa počíta ďaleko dlhší životný cyklus, kľudne 15-20 rokov - prvého majitela ako u osobných vozidiel 3-6 rokov. Rozumný krok, a určite je to krajšie riešenie ako trolejbus, kde musíte mať zadrátované celé mesto. Takto stačí pár dobíjacích staníc. Super R^

+2/0
1.9.2018 10:31

O68n66d86ř92e11j 61B31u19r42e98š 5880254733749

No, spíš jde o to že busy a užitková vozidla mají mnohem vyšší roční nájezd km než osobní auto průměrné rodiny.

+3/0
1.9.2018 11:15

J31a93r85o24m15í36r 85K17r28á43l 4650409714829

To také, ale spíše bych ocenil to, že nesmrdí při tom popojíždění po 200 metrech.

0/0
2.9.2018 9:20

P94e32t52r 38Z42a56s11k76o27č89i23l 2525482828309

Průměrný věk aut v ČR je 15 let, těch v provozu bude nižší, ale určitě ne 3-6 let. Jinak u Tesel máte po 5-ti letech 90%-95% kapacity, jestli jste narážel na to: https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg

0/0
2.9.2018 9:13

J64a53r18o15m84í43r 54K48r18á33l 4810679614479

No právě. U MDH a zásobování jsou nevýhody elektropohonu nevýznamné (menší dojezd, ani dlouhé nabíjení tak nevadí). A naopak pro tohle použití ty výhody mají velkou váhu.

0/0
2.9.2018 9:17

R53o37b70e89r48t 23M19a55t60u82l26a 8727539756955

Hlavně pak laskavě nenadávejte na to, že vám tam kamiony ničí silnice, protože kamion rozhodně nemá 20 tun na nápravě jako autobus narvanej cestujícími s hromadou baterek, které to ještě zhorší:-P Navíc jak už tady bylo naspáno tak tam mají troleje takže nechápu proč se kvůli nim musí ničit příroda někde v africe, když ekologické řešení už je nainstalované a stačí ho maximálně rozšířit

+2/−4
1.9.2018 9:55

H11o62n87z12a 85T62a88r 3579342854492

Kdyby to nesplnovalo technické předpisy, tak by to nemohlo do silničního provozu .

http://kds.vsb.cz/mhd/predpisy-rozmery.htm

+1/0
1.9.2018 11:07

J50i83ř44í 14S60c88h48w39a73c62h 8528624108696

Kde by ten trolejbus vzal 40 tun?

+2/0
1.9.2018 13:47

J21a19r92o34m87í21r 88K77r52á17l 4690929654759

Má okolo deseti plus cca 8 tun cestujících.

0/0
2.9.2018 9:23

K83r63y78š45t14o97f 72L34a21n55í31k 1379340245125

baterie jsou jiste zatez navic, ale na druhou stranu vozi mene nafty a lehci motor s prevodovkou.

+3/0
1.9.2018 15:31

P42a57v10e86l 42K73u53t94i32l 9450736603719

Neni lepsi si zjistit data, nez ze sebe delat vola?

+2/0
1.9.2018 20:08

J41o37s43e66f 32Š72o55l19t82e17s 8584118960853

Baterky fakt neváží 10 tun, s tím by i tenhle autobus ujel celkem daleko... 10 tun baterek odpovídá zhruba kapacitě 1,6 MWh. Při spotřebě kolem 100 kWh na 100 km by ten bus ujel asi 1600 km.

0/0
4.9.2018 18:26

K96a47r12e60l 86H73o74r19á58k 2698169333113

Vždyť tam mají troleje, tak co blbnou s předraženýma baterkama?

+6/−2
1.9.2018 9:43

J39a67n 55V98á39c46l10a92v83í21k 3642146601689

Nemusí tahat troleje úplně všude včetně méně frekventovaných tras? Nemusí při nehodách nebo uzavírkách povolávat autobusy?

+5/0
1.9.2018 10:01

A92d59a50m 50F85a44r87i56n57i30c 5842857856956

Zlin ma trasu 11 - trolejbusy co jezdi cast trasy s palicema dolu R^

levnejsi reseni ale dlouhodobe ...draty pric...

0/0
2.9.2018 17:01

T77o72m60á98š 71B25e50n36d17a 6283639957921

Ony troleje pro trolejbus a troleje pro tramvaj je něco jiného. Hlavně v počtu drát a systému přenosu. U Tramvaje jde jeden drát a druhý pól je kolejnice, takže ano, v tomto případě by šlo využít výsuvného pantografu u autobusů, tedy něco jako u vlaku, a při cestě přes elektrifikovaný úsek se dobít. Ale u trolejbusu se vedou dráty dva a je potřeba je oba přesně nasadit na klacky. Tady by bylo zbytečné zdržení při neustálém nasazování klacků "elektrobusu" při přejezdu elektrifikovaných úseků.

Prvotní myšlenka tedy dobrá, ale dostatečně nepromyšlená.

Navíc ty dráty pro troleje v HK nejsou na celé síti MHD, takže by se stejně muselo stavět nové vedení a to pro linky, kde jede jeden autobus za 30-45min, není moc rentabilní. Ano, trolejbusy také zajíždějí na úseky bez vedení, ale jen díky tomu, že se jedná o úseky o pár kilometrech a s provozem párkrát za den. Troleje jsou postaveny na hlavních tazích a hlavních linkách MHD, vše ostatní obstarají autobusy (elektrobusy).

0/0
4.9.2018 13:59

P23a35v47e55l 35K15u81t59i18l 9280296873229

Proč by se zběračem nebylo možné připojit na dva póly nahoře?:

https://www.info.cz/inovace/novy-vitr-v-nakladni-silnicni-doprave-automobilky-testuji-kamion-pohaneny-jako-tramvaj-4376.html

A klacky lze nasadit i přes naváděcí mechanismus bez zastavení.

0/0
4.9.2018 20:43

P82a20v35e24l 52K60u13t70i15l 9470146153889

Tak nejak nechapu tu zminku o rovinatem terenu. Vzdyt pouziti elektrickeho vozidla v kopcovitem terenu je jeste vyhodnejsi. Nema problem se zatahem, do kopce se nemusi plazit za velkeho rachotu na dvojku. Pri sjezdu z kopce odpadaji emise rakovinotvorneho prachu z brzdovych desticek a financni uspora je jeste vyssi.

+5/−3
1.9.2018 9:11

J52i51ř32í 42E32r31b47e94n 1423314826397

Přesně tak, elektrický pohon je výhodný zejména v kopcovitých oblastech. V Ústi nad Labem byli před lety taky nadšeni, že už jim do těch kopců nemusejí supět nafťáky, ale že jim tam v klidu vybzučí trolejbus.

+3/0
1.9.2018 14:42

Z59d79e24n72e69k 53N40o21v58o41h40r10a92d74s13k92ý 6311184870435

U nás před officem pravidelně stávají smrdící taxíky a PPL dodávky. Včera jsem tam potkal elektrickou dodávku. Opravdu velký rozdíl !!8-o

+7/−5
1.9.2018 8:38

R50a46d62o40m36í74r 95P97e49š27o50r87n52a 3839926799886

Tohle je cesta! Kéž by bylo více takových, co jim zbyl v hlavě soudný rozum a používají dopravní prostředky, které neškodí lidskému organismu a všemu živému okolo.

+8/−1
1.9.2018 8:31

V97í44t 92O72ž92a40n20a 1218318495574

Čínské BYD elektrobusy mají dojezd 400km a už brzo se možná budou vyrábět v Maďarsku.

+2/0
1.9.2018 8:23

T27o54m72á34š 43L48u88d23v27í82k 5450938573426

Vyjimecne kvalitni clanek - dekuji za nej!

+3/0
1.9.2018 8:19

L71a40d90i51s57l18a81v 32B14u33č72e93k 9699564168519

Splovaci motor ve městě ma účinnost 8-10% proto použití elektrobusu na tyto jízdy vhodný. Baterie mohou byt vhodně uložené a nezabírát moc místa. Přes noc je možné elektroflotilu nabít a využít čas kdy není elektrická síť tak silně zatěžovala. Tady vidím elektromobilitu jako prospěšnou.

+12/0
1.9.2018 7:23

O28n14d34ř47e79j 93B54u25r53e13š 5940784623159

To samé si řikám když vidím popeláře... těch rozjezdu za den.

+12/0
1.9.2018 7:34

O61n50d45ř40e31j 98Č29a68p73k40a 6751941503484

Volvo přesně tuhle kategorii náklaďáku letos představilo (a konkrétně u ních, kde je snad přes 80% elektřiny z vody nebo atomu, to dává smysl dvojnásob).

+1/0
1.9.2018 21:10

M61a49r78t41i16n 74T63e40s69a19ř 2619763853753

Stejně tak je vhodné e-auto jako druhé auto do rodiny na ježdění kolem komína.

0/0
1.9.2018 7:56

V97í53t 22O12ž69a97n70a 1328588395344

EV zásadě jako první auto, to druhé jen stojí a čeká na svou příležitost (klasicky dovolená v Chorvatsku).

+3/0
1.9.2018 8:17

Najdete na iDNES.cz