Diskuse k článku

Hradec průkopníkem hromadné elektromobility s flotilou bzučících busů

Elektrobusy jsou pro placatý Hradec Králové naprosto ideální. S rozvinutou infrastrukturou si město může dovolit vytěžovat bzučící přepravníky především ve špičce, bez ohledu na počasí nebo roční období. Nejde tak o výpomocné spoje, ale hlavní tahouny zeleně smýšlející východočeské metropole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z49d65e56n52ě22k 98A21. 42U39r28b28a11n 7407540330952

Elektrika je zadarmo, je ze zásuvky...

0/0
12.9.2018 10:25

J43i25ř31í 74E60r40b23e63n 1233724256757

"Myšlenku elektrifikovat Hradec Králové začal před několika lety realizovat bývalý ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich." - pan Kulich byl opravdu ředitelem DPmHK už za II. světové války? ;-D

+1/0
3.9.2018 6:19

J76a31r16o35m25í15r 87K90r34á15l 4430269544139

Myšlenka a realizace elektrifikace v Hradci je stará desítky let, vážení ! ;-D

0/0
2.9.2018 9:14

P65a70v17e66l 95O95t50i39s56k 2116521987

No nevím, jako jistě do města fajn, má to spousty ale. Před časem se ty elektro busy SOR testovaly i u DP Ostrava, a bylo to jen pro zlost. Věčně to stálo a tahalo se to na tyči. V zimě to nikam nedojelo a v létě se přehřívaly baterk. Dojezd 130 km je pro celodenní provoz zoufale málo, to je tak jen pro vykrývání špiček. Nic víc nic mín. Ano daly by se vybudovat dobíječky třeba na konečných, jenž to by musely být rychlonabíječky a v momentě kdy máte zpoždění , tak nemáte čas nabíjet, takže taky blbý. Ano jak píšu na začátku z hlediska emisí by to bylo do města fajn věc, ale zase narážíme na ten dojezd elektro vozidel a s tím spojenou délku nabíjení. Ono je to vlastně pořád dokola stejný problém po celou dobu existence elektro vozidel na baterky a to je už přes 100 let.:-)

0/0
2.9.2018 0:47

J32a18r52o92m39í49r 83K44r65á17l 4210919854349

130 km je málo ? Kolik toho najede autobus za den ?

0/0
2.9.2018 9:18

P65a42v70e38l 81O14t29i56s74k 2516551557

No o dost vice v Mhd je naprosto běžné, že vůz vyjíždí brzy ráno a vrací se v noci. Tzn .je v provozu 16 až 20 hodin denně. Nájezd je cca 100 až 200 km na jednoho řidiče a směnu, tzn ten vůz samotny ujede denně 200 až 400 km.

0/0
2.9.2018 16:06

J75i28ř35í 46S73c15h82w26a82c78h 8478414758926

no vypadá to, že v HK hledali řešení, aby to fungovalo, namísto klasického "to fungovat nemůže/nebude" ;-)

+3/0
2.9.2018 19:05

P19a47v57e59l 24O80t71i40s18k 2676281297

Ale já netvrdím že to fungovat nemůže, a nevím jak mají v Hradci řešenou dopravu, ale ve větších městech jako je Ostrava, Brno Praha, to prostě při současných technických možnostech elektro busu je ve větší míře nepoužitelné. A to kvůli dojezdu a délce dobíjení. Jak jsem psal výše v Ostravě jsme to zkoušeli cca před 6 lety, měli jsme tehdy tuším 5 elekto busů SOR na testování v reálném provozu a prostě se to neosvědčilo. Ono se taky musí přemýšlet o nějaké efektivitě provozu prostě se to musí zvažovat jako celek a z nejen z jednoho úhlu pohledu. A taky právě proto se třeba Ostrava rozhodla jít cestou CNG a modernizace a rozšiřování trolejbusové sítě. Nyní se zvažuje i rozšíření tramvajové trati. Ono jestli to bude v Hradci dobře fungovat ukáže až čas. Ale třeba jo.

0/0
2.9.2018 22:23

J47a78r74o43m10í46r 82K72r65á19l 4280439164199

Právě v tom Hradci to fungovat může dost dobře. Stačí tam, kde jsou troleje, jet a dobíjet současně.

0/0
3.9.2018 7:25

V69í51t 85O93ž39a62n87a 1718208195274

Může se to nabijet na každé konečné:

Novější modely sbírají energii pomocí výsuvného pantografu. Třicetiminutové čerpání proudu prodlouží dojezd o 50 až 80 kilometrů. Opakované nabíjení během směny dokáže zajistit celkový dojezd až 300 kilometrů.

+1/0
2.9.2018 11:31

P91a41v74e13l 86O26t77i54s84k 2446461177

Vy nepotrebujete mít dojezd až 300 ale minimálně. A stavet na konecnych rychlonabíjecky se dost prodražuje při už tak vysokých nákladech na pořízení elektrobusu. Za další z hlediska efektivity provozu potřebujete aby ten vůz jezdil.a ne stál na konečných. A proto se dnes používají tzv. střídané přestávky, takže pauzu dělá jen řidič, ale vůz pokračuje dál . Tím pádem se na konečných dělá jen pauza jen do deseti minut. A v konečném důsledku potřebujete třeba i o čtvrtinu min vozů.

0/0
2.9.2018 16:16

J45o47s94e91f 29Š76o98l28t24e52s 8154218300533

Jaké rychlodobíječky proboha? Vždyť tam stačí obyčejná trolej pro trolejbusy.

+2/0
2.9.2018 22:52

P23a38v65e41l 74O67t64i26s18k 2156181697

Pro boha, přečtěte si článek pozorně ještě jednou a zjistíte, že s pletete pojmy.

0/0
4.9.2018 18:16

J77o91s49e87f 30Š73o32l43t50e56s 8434698670943

Ne, nepletu. Všechny nové SORy se dobíjí z trolejí pro trolejbusy. Jen ty staré mají rychlodobíječku na hlaváku.

0/0
4.9.2018 18:24

P20a90v12e48l 35K62u82t43i12l 9490886533689

Řekl bych ale že to je pouze nabíjecí port, je to také připojeno na troleje.;-) Kdyby to byla Nabíječka, čekal bych že bude daleko větší.

https://epavel.rajce.idnes.cz/HK_Elektrobus/#DSC_0453.jpg

0/0
4.9.2018 20:48

J77o51s29e39f 89Š83o59l98t16e77s 8364328400883

Je to robotické rameno. A tohle používají jen ty starší modely (asi 2 kusy).

0/0
4.9.2018 21:47

P85a12v66e93l 95K72u79t57i73l 9230686783549

Ano, automatické rameno, prostě jen konektor napojený zase na ty troleje.

0/0
5.9.2018 9:03

M85i43c88h10a97e76l 14R53a91d30a 4270537848176

a co LNG?

+1/−1
1.9.2018 20:05

P95e13t22r 75B26á94č72a 8965406455555

Za par let nebudou vedet co s tim, prukopnici slavni...Rv

0/−2
1.9.2018 11:21

J91i80ř88í 30S77c15h69w21a38c73h 8648274778376

Tak se tě zeptají....

+11/0
1.9.2018 13:50

H55o35n44z93a 81T49a49r 3219642834532

Březen 2017

Třinec má 10 nových elektrobusů, je lídrem městské elektromobility v Česku

http://www.hybrid.cz/trinec-ma-10-novych-elektrobusu-je-lidrem-mestske-elektromobility-v-cesku

http://www.hybrid.cz/tagy/elektrobusy

+2/0
1.9.2018 11:00

J60a47n 51V82á80c88l12a53v53í16k 3952256331249

Tohle nebo ta elektrická dodávka od německé pošty mi přijdou jako přirozenější rozvoj elektromobility než dotované elektrosporťáky.

+13/0
1.9.2018 10:18

M24a56r42i55a43n 40K85a44r48a70b69a 4383121580952

Presne! Naviac u autobusov a úžitkových vozidiel sa počíta ďaleko dlhší životný cyklus, kľudne 15-20 rokov - prvého majitela ako u osobných vozidiel 3-6 rokov. Rozumný krok, a určite je to krajšie riešenie ako trolejbus, kde musíte mať zadrátované celé mesto. Takto stačí pár dobíjacích staníc. Super R^

+2/0
1.9.2018 10:31

O15n80d25ř15e76j 26B67u28r37e56š 5830624723339

No, spíš jde o to že busy a užitková vozidla mají mnohem vyšší roční nájezd km než osobní auto průměrné rodiny.

+3/0
1.9.2018 11:15

J30a59r20o21m79í66r 91K17r64á30l 4520669264979

To také, ale spíše bych ocenil to, že nesmrdí při tom popojíždění po 200 metrech.

0/0
2.9.2018 9:20

P80e23t52r 85Z53a57s47k35o79č19i55l 2965552388149

Průměrný věk aut v ČR je 15 let, těch v provozu bude nižší, ale určitě ne 3-6 let. Jinak u Tesel máte po 5-ti letech 90%-95% kapacity, jestli jste narážel na to: https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg

0/0
2.9.2018 9:13

J97a59r77o23m20í27r 20K58r26á32l 4910139974259

No právě. U MDH a zásobování jsou nevýhody elektropohonu nevýznamné (menší dojezd, ani dlouhé nabíjení tak nevadí). A naopak pro tohle použití ty výhody mají velkou váhu.

0/0
2.9.2018 9:17

R93o61b19e10r68t 46M24a14t96u18l25a 8847949786105

Hlavně pak laskavě nenadávejte na to, že vám tam kamiony ničí silnice, protože kamion rozhodně nemá 20 tun na nápravě jako autobus narvanej cestujícími s hromadou baterek, které to ještě zhorší:-P Navíc jak už tady bylo naspáno tak tam mají troleje takže nechápu proč se kvůli nim musí ničit příroda někde v africe, když ekologické řešení už je nainstalované a stačí ho maximálně rozšířit

+2/−4
1.9.2018 9:55

H64o81n20z63a 12T66a70r 3739532154802

Kdyby to nesplnovalo technické předpisy, tak by to nemohlo do silničního provozu .

http://kds.vsb.cz/mhd/predpisy-rozmery.htm

+1/0
1.9.2018 11:07

J69i63ř35í 63S60c53h49w19a84c56h 8458964868906

Kde by ten trolejbus vzal 40 tun?

+2/0
1.9.2018 13:47

J88a93r61o68m96í34r 31K41r58á61l 4490809494949

Má okolo deseti plus cca 8 tun cestujících.

0/0
2.9.2018 9:23

K58r33y86š65t93o87f 76L60a77n43í57k 1719450855925

baterie jsou jiste zatez navic, ale na druhou stranu vozi mene nafty a lehci motor s prevodovkou.

+3/0
1.9.2018 15:31

P52a28v84e33l 71K23u72t18i15l 9550806593389

Neni lepsi si zjistit data, nez ze sebe delat vola?

+2/0
1.9.2018 20:08

J14o73s23e78f 14Š53o60l61t69e79s 8134978240383

Baterky fakt neváží 10 tun, s tím by i tenhle autobus ujel celkem daleko... 10 tun baterek odpovídá zhruba kapacitě 1,6 MWh. Při spotřebě kolem 100 kWh na 100 km by ten bus ujel asi 1600 km.

0/0
4.9.2018 18:26

K25a28r21e35l 88H44o47r16á42k 2648579763813

Vždyť tam mají troleje, tak co blbnou s předraženýma baterkama?

+6/−2
1.9.2018 9:43

J85a24n 81V19á23c37l47a55v14í29k 3772666901359

Nemusí tahat troleje úplně všude včetně méně frekventovaných tras? Nemusí při nehodách nebo uzavírkách povolávat autobusy?

+5/0
1.9.2018 10:01

A41d82a48m 81F34a57r84i56n89i92c 5302917246906

Zlin ma trasu 11 - trolejbusy co jezdi cast trasy s palicema dolu R^

levnejsi reseni ale dlouhodobe ...draty pric...

0/0
2.9.2018 17:01

T97o41m58á31š 36B71e74n46d86a 6693889697751

Ony troleje pro trolejbus a troleje pro tramvaj je něco jiného. Hlavně v počtu drát a systému přenosu. U Tramvaje jde jeden drát a druhý pól je kolejnice, takže ano, v tomto případě by šlo využít výsuvného pantografu u autobusů, tedy něco jako u vlaku, a při cestě přes elektrifikovaný úsek se dobít. Ale u trolejbusu se vedou dráty dva a je potřeba je oba přesně nasadit na klacky. Tady by bylo zbytečné zdržení při neustálém nasazování klacků "elektrobusu" při přejezdu elektrifikovaných úseků.

Prvotní myšlenka tedy dobrá, ale dostatečně nepromyšlená.

Navíc ty dráty pro troleje v HK nejsou na celé síti MHD, takže by se stejně muselo stavět nové vedení a to pro linky, kde jede jeden autobus za 30-45min, není moc rentabilní. Ano, trolejbusy také zajíždějí na úseky bez vedení, ale jen díky tomu, že se jedná o úseky o pár kilometrech a s provozem párkrát za den. Troleje jsou postaveny na hlavních tazích a hlavních linkách MHD, vše ostatní obstarají autobusy (elektrobusy).

0/0
4.9.2018 13:59

P20a98v43e67l 96K19u15t32i92l 9820336293959

Proč by se zběračem nebylo možné připojit na dva póly nahoře?:

https://www.info.cz/inovace/novy-vitr-v-nakladni-silnicni-doprave-automobilky-testuji-kamion-pohaneny-jako-tramvaj-4376.html

A klacky lze nasadit i přes naváděcí mechanismus bez zastavení.

0/0
4.9.2018 20:43

P38a34v87e88l 31K23u56t57i72l 9690566403289

Tak nejak nechapu tu zminku o rovinatem terenu. Vzdyt pouziti elektrickeho vozidla v kopcovitem terenu je jeste vyhodnejsi. Nema problem se zatahem, do kopce se nemusi plazit za velkeho rachotu na dvojku. Pri sjezdu z kopce odpadaji emise rakovinotvorneho prachu z brzdovych desticek a financni uspora je jeste vyssi.

+5/−3
1.9.2018 9:11

J60i94ř95í 78E91r63b80e12n 1463894596617

Přesně tak, elektrický pohon je výhodný zejména v kopcovitých oblastech. V Ústi nad Labem byli před lety taky nadšeni, že už jim do těch kopců nemusejí supět nafťáky, ale že jim tam v klidu vybzučí trolejbus.

+3/0
1.9.2018 14:42

Z93d14e84n74e47k 75N97o17v74o46h21r97a79d67s56k29ý 6331474380865

U nás před officem pravidelně stávají smrdící taxíky a PPL dodávky. Včera jsem tam potkal elektrickou dodávku. Opravdu velký rozdíl !!8-o

+7/−5
1.9.2018 8:38

R37a77d58o20m36í23r 89P68e47š93o90r44n37a 3369366189706

Tohle je cesta! Kéž by bylo více takových, co jim zbyl v hlavě soudný rozum a používají dopravní prostředky, které neškodí lidskému organismu a všemu živému okolo.

+8/−1
1.9.2018 8:31

V81í34t 92O58ž32a52n24a 1828968985334

Čínské BYD elektrobusy mají dojezd 400km a už brzo se možná budou vyrábět v Maďarsku.

+2/0
1.9.2018 8:23

T17o61m77á97š 60L72u34d25v55í74k 5480348843386

Vyjimecne kvalitni clanek - dekuji za nej!

+3/0
1.9.2018 8:19

L68a80d54i76s69l52a41v 47B57u51č23e44k 9389144358449

Splovaci motor ve městě ma účinnost 8-10% proto použití elektrobusu na tyto jízdy vhodný. Baterie mohou byt vhodně uložené a nezabírát moc místa. Přes noc je možné elektroflotilu nabít a využít čas kdy není elektrická síť tak silně zatěžovala. Tady vidím elektromobilitu jako prospěšnou.

+12/0
1.9.2018 7:23

O36n39d24ř66e60j 85B25u92r82e64š 5120214623959

To samé si řikám když vidím popeláře... těch rozjezdu za den.

+12/0
1.9.2018 7:34

O43n10d18ř29e63j 70Č69a16p36k55a 6911691133364

Volvo přesně tuhle kategorii náklaďáku letos představilo (a konkrétně u ních, kde je snad přes 80% elektřiny z vody nebo atomu, to dává smysl dvojnásob).

+1/0
1.9.2018 21:10

M84a26r44t30i89n 21T47e18s19a28ř 2779813653603

Stejně tak je vhodné e-auto jako druhé auto do rodiny na ježdění kolem komína.

0/0
1.9.2018 7:56

V93í15t 50O30ž84a61n17a 1238368185494

EV zásadě jako první auto, to druhé jen stojí a čeká na svou příležitost (klasicky dovolená v Chorvatsku).

+3/0
1.9.2018 8:17

Najdete na iDNES.cz