Hradec průkopníkem hromadné elektromobility s flotilou bzučících busů

aktualizováno 
Elektrobusy jsou pro placatý Hradec Králové naprosto ideální. S rozvinutou infrastrukturou si město může dovolit vytěžovat bzučící přepravníky především ve špičce, bez ohledu na počasí nebo roční období. Nejde tak o výpomocné spoje, ale hlavní tahouny zeleně smýšlející východočeské metropole.

SOR NS 12 electric se vrací do depa. | foto: Jan Majurníkpro iDNES.cz

Rozvinutá východočeská metropole se může pyšnit flotilou elektrobusů, kterou město rozšiřuje už od roku 2013. Dlouhodobé pozitivní výsledky utvrzují vedení ve smysluplnosti projektu. Vyrazili jsme tedy na výzvědy do hradeckého Dopravního podniku a prozkoumali detaily provozování bzučících autobusů.

Myšlenku elektrifikovat Hradec Králové začal před několika lety realizovat bývalý ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich. Jako předseda Sdružení dopravních podniků ČR bojoval za přívětivější legislativu a čerpání dotací z fondů Evropské unie. Jedním z témat tehdejších jednání byla ekologie. V té době už hojně rozšířené autobusy spalující zemní plyn byly jedinou možnou alternativou, proto zástupci podniků hledali náhradu. První elektrickou vlaštovku vypustil libchavský SOR.

Fotogalerie

Pilotní český prototyp 70místného autobusu na baterie SOR EBN 9,5 se začal testovat v roce 2013. Zástupci hradeckého dopravního podniku byli s výsledky spokojeni, proto se společností SOR podepsali smlouvu o čtyřletém pronájmu a později elektrobus odkoupili.

V únoru 2015 nastoupil do služby delší model SOR EBN 11 s kapacitou 82 pasažérů. V prosinci téhož roku chtěla Salon republiky dobít škodovka sofistikovaným pohonným ústrojím a Solaris upravenou karoserií e-busu. Společný projekt obou firem se jmenoval Škoda Perun 26BB HE a nabídl reálný dojezd na jedno nabití přibližně 130 kilometrů.

Minimální ztráty

SOR EBN 9,5 pojme 70 cestujících a ujede zhruba 150 kilometrů na jedno nabití. Výrobce garantuje pětiletou provozuschopnost. Od roku 2013 klesla životnost trakčních baterií s kapacitou 172 kWh pouze o 1,76 procenta. Autobus za 9,5 milionů korun totiž dostává pravidelný servis, diagnostiku a pracovníci ho dobíjejí podle pokynů výrobce.

Dlouhodobé zkoušky prokázaly efektivitu elektropohonu v nenáročných hradeckých rovinách. Město využilo evropských dotací a získalo 85procentní grant pro nákup 20 nových elektrických autobusů SOR NS 12 electric. Každý z nich stál přes 11 milionů korun.

Akumulátory e-busu jsou uloženy ve střeše. Kompaktní elektromotor má vlastní vodní chlazení. Vytápění zajišťuje nezávislé naftové topení s 50litrovou nádrží a spotřebou do tří litrů za hodinu.

Čerstvé posily vyjely do hradeckých ulic vybavené dvouzónovou klimatizací s automatickým udržováním teploty. Cestující mohou využít také vestavěné USB porty. Integrovaný hardware zahrnuje slot pro SIM kartu.

Teoreticky by bylo možné vylepšit hromadnou dopravu bezdrátovým internetem. Zásadní problém vidí ředitel Zdeněk Abraham ve financování projektu, protože roční objem spotřebovaných dat by město vyšel na zhruba 18 milionů korun. Současné trolejbusové vedení využívá soukromá společnost k rozvodu optických kabelů. Pokud by zástupci města odsouhlasili další investice, mohli by hradečtí využívat wi-fi síť i na zastávkách.

Pravidelný příjem energie

V areálu dopravního podniku stojí 23 nabíječek s konektorem Mennekes druhého typu. Ty jsou využívány primárně přes noc kvůli pomalému toku elektrické energie. V rámci polední přestávky se šoféři mohou připojit k rychlodobíjecím stanicím na terminálu hromadné dopravy.

Tisíce ve střeše

SOR NS 12 electric má kapacitu až 100 cestujících. Udávaný dojezd 180 kilometrů lze zvýšit opakovaným rychlodobíjením během směny až na 300 kilometrů. Elektromotor zásobuje proudem 30 tisíc bateriových článků, které jsou uloženy na střeše.

První SORy potřebují atypický nabíječ i zručnější obsluhu, která musí zajet ke speciálnímu rameni. Novější modely sbírají energii pomocí výsuvného pantografu. K přesnému zacílení mezi nabíjecí ližiny pomáhá řidiči vestavěná kamera. Třicetiminutové čerpání proudu prodlouží dojezd o 50 až 80 kilometrů. Opakované nabíjení během směny dokáže zajistit celkový dojezd až 300 kilometrů.

Druhé odpočívadlo hromadné dopravy na Slezském předměstí se dočká modernizace. Nová rozvodna bude zásobovat proudem další tři dobíjecí stanice.

Nabíječka pro pilotní elektrobusy SOR

Nabíječka pro pilotní elektrobusy SOR

Na plynulost provozu dohlíží dispečeři. Velín je obsypaný obrazovkami. Všechny modely jsou napojeny do online systému. Webové rozhraní umožní styčnému důstojníkovi monitorovat pohyb i stav vozidel. 

Dvacet elektrobusů

Přebírání nového SORu probíhá standardně ve výrobním závodě v Libchavách. Z továrny ležící nedaleko Ústí nad Orlicí odjíždí řidič po ose s trvale omezenou maximální rychlostí na 80 kilometrů v hodině. Dopravní podnik města Hradce Králové provozuje od letošního července deset nových e-busů SOR NS 12 electric. Druhá desítka vyjede na silnice do konce září. Jeden kus stojí 11,4 milionů korun.

U elektrobusů navíc vidí kapacitu baterie, tok proudu, spotřebovanou energii nebo historii provozu i dobíjení. K databázi mají přístup také samotní výrobci.

Dopravní podnik města Hradce Králové provozuje řadu trolejbusů. Některé z nich disponují vestavěnými akumulátory a minimálním dojezdem 10 kilometrů. Stačí zmáčknout tlačítko a tradiční sběrače se automaticky složí. Z trolejbusu se tak dočasně stane elektrický autobus.

Od ledna příštího roku bude polovina flotily hradecké hromadné dopravy elektrifikovaná a dojde k náhradě 26 naftových autobusů. Společnost v současné době jedná o testování osobních elektromobilů. V Hradci však chybí potřebné servisní zázemí.

Zajímavosti z hradecké MHD

  • Všechny autobusy jsou plně nízkopodlažní a mají posilovač řízení.
  • Do výbavových standardů nově pořizovaných vozidel přibyla klimatizace prostoru pro cestující, wi-fi router a USB sloty pro nabíjení.
  • Dopravní podnik města Hradce Králové zaměstnává 35 řidiček.
  • V případě krize usednou za volant také mechanici, dispečeři nebo vedení firmy.
  • Město neplánuje provozovat autobusy na stlačený zemní plyn.
  • Dopravní podnik postupně vyřadí 26 nejstarších naftových autobusů.
  • Vedení by ve službě uvítalo také osobní elektromobily.
Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Volkswagen a jeho šéf sází na jedinou kartu. Snad je elektřina nezabije

I Volkswagen má svá auta na baterie: Volkswagen I.D. Neo

VIDEO Ve Wolfsburgu právě probíhá revoluce. Náhle, až panicky, se Volkswagen vrhá vstříc elektromobilitě....

Stát začne vydávat speciální SPZ pro ekologická auta

Tesla, model X

Majitelé elektroaut a aut na hybridní nebo vodíkový pohon mohou od prvního dubna požádat o novou...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Najdete na iDNES.cz