Slitina hořčíku a hliníku se používá k výrobě skeletu karoserie a karosářských dílů. | foto: Newspress

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu teprve řítí. Čína, která je monopolním producentem hořčíku, do konce roku výrazně přiškrtila jeho produkci a omezila export. Bude to mít velmi dramatické dopady nejen na výrobu aut v Evropě, ale i pro řadu dalších odvětví.

Očekává se, že současné zásoby hořčíku v Německu i celé Evropě budou vyčerpány na konci listopadu 2021. Což je nemilá zpráva nejen pro automobilový a letecký průmysl nebo výrobce elektrokol, ale také pro stavebnictví, obalový průmysl a strojírenství. Německé sdružení WV Metalle začalo bít na poplach a vyzývá německou vládu k intenzivním jednáním s čínskými protějšky. Je ale velkou otázkou, zda bude náprava možná tak rychle, jak by bylo potřeba. S obavami situaci sledují i obří americký výrobce hliníku Alcoa a dodavatel hliníkových slitin Matalco.

Evropa je na hořčíku z Číny závislá z 95 procent. Zbytek se těží v Rusku, USA, Kazachstánu a Izraeli.

Přečetli jste jen část článku. Pokračujte s
Akční nabídka první měsíc za 1 Kč, následně za 39 Kč měsíčně. Členství je možné kdykoliv zrušit a je bez závazků.
Již máte předplatné? Přihlaste se a čtěte dál.