Pokračovatelé Mao Ce-tungovy oblíbené značky Hongqi jsou výkladní skříní čínského autoprůmyslu. Ta v poslední dekádě prodělala komplexní transformací. V příštím roce se tyto vozy mají dostat dokonce i na český trh.
Značce Hongqi (čte se Chung-čchi), což v překladu znamená „Rudá vlajka“, se podařilo oprostit od „zašlé slávy“ a přerodit na jednu z nejmódnějších čínských prémiových výrobců. Z 20 tisíc vozů v roce 2017 se o tři roky později dostala na desetinásobek, a s tím přišla i chuť na export do světa. Dubaj, Katar, Bahrajn, Izrael, Saúdská Arábie, Vietnam, to je jen několik prvních trhů, kde se tyto vozy začaly prodávat. Velmi silnou pozici si Hongqi začalo budovat i v Rusku, kde dnes nabízí širokou paletu modelů.
Stodola na kolech formátu Mercedesu GLS
V hledáčku značky byla rychle i Evropa. Jako první zdejší trh si Hongqi vybralo, jak jinak, než elektromobilům nakloněné a bohaté Norsko. A dále i Nizozemsko, Švédsko, Dánsko a Německo. Zatím se však nejednalo o nijak závratné prodejní počty, neboť v nabídce byl jen jeden, navíc drahý model E-HS9. Opulentní, superluxusní elektrické SUV, má délku 5,2 metru a rozvor 3,1 metru. Jeho tvary navrhl Giles Taylor, bývalý šéfdesignér značky Rolls-Royce. Ostatně své centrum pokročilého designu má koncern FAW, kam Hongqi patří, v německém Mnichově.
Tvary opulentního superluxusního elektrického SUV E-HS9 navrhl bývalý šéfdesignér britské značky Rolls-Royce.
Konkurent Mercedesu GLS s gigantickou mřížkou chladiče se v Evropě nabízí v modernizované podobě se dvěma nadstandardními kapacitami baterie. Základní E-HS9 disponuje 99 kWh, a ta u špičkové verze dokonce 120 kWh. Dojezd je podle toho buď 465 nebo 515 kilometrů a dobíjet je možné výkonem 130 nebo 140 kW.
Model E-HS9 je čtyřkolka a pohání ho dva elektromotory s celkovým výkonem 445 kW. Rozhýbat 2,7 tuny vážící vůz na stovku jim zabere 4,9 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. V základu má čínské SUV sedm míst, vyšší výbavové verze jsou pak se šesti samostatnými sedadly. Výbava je bohatá, v případě top verze nechybí ani vzduchové odpružení.
MPV hlídá plínky, tancující supersport, plovoucí teréňák a zmrzlinová aféra |
První nezávislé testy chválí působivě vypadající interiér, a to zejména díky palubní desce, která vypadá, jako by se skládala z jedné velké obrazovky. Použité materiály však při bližším zkoumání zaostávají za prémiovými evropskými značkami. Pro řidiče prý celkové pojetí palubní desky vyžaduje náročnější orientaci v displejích, neboť struktury menu jsou příliš rozsáhlé a také příliš textově složité. Klimatizaci však ovládáte přes samostatnou obrazovku, takže například při zapnutí topení nepřijdete o navigační informace.
Kritizována byla i vysoká cena a velká ztráta hodnoty. V základu vůz na německém trhu startuje na 2 milionech korun, top verze potom přijde na téměř 2,6 milionu Kč. Ceny na českém trhu nejsou známy. Do těch finálních ještě promluví dodatečná evropská cla.
VIDEO: Posaďte se do limuzíny pro čínské papaláše za 15 milionů |
Konkurence pro VW ID.7
V průběhu příštího roku se k E-HS9 připojí další dva nové klíčové modely značky Hongqi: luxusní elektrický sedan EH7 a SUV EHS7 na stejném konstrukčním a technickém základě.
Sedan EH7 je téměř pět metrů dlouhý model s třímetrovým rozvorem, který lze srovnávat s modely Volkswagen ID.7 či Nio ET7. Jeho baterie má kapacitu 85 nebo 111 kWh, přičemž verze s menší baterií má jeden 253kW motor a pohon zadních kol. Silnější čtyřkolka má dva elektromotory a výkon celkem 455 kW. Sprint z klidu na stovku tento model zvládne podle provedení za 5,8, resp. 3,5 sekundy a dobíjet ho lze výkonem až 250 kW, rychlonabíjení z 10 na 80 % je potom možné již za pouhých 25 minut, což znamená až 200 km dojezdu za pouhých pět minut. Dojezd má Hongqi EH7 na úrovni 700 kilometrů. Podobné parametry má i odvozené SUV EHS7, které na plnou baterii ujede o 100 km méně.
Autofotka týdne: První čínské auto postavili před 65 lety pro Mao Ce-tunga |
V evropské nabídce značky Hongqi lze nalézt dále i menší SUV HS5, poháněné přeplňovaným zážehovým dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 160 kW. Ale také luxusní sedan H9 s mild-hybridním pohonem kombinujícím přeplňovaný dvoulitr s akumulátorem s napětím 48 V.
Nejvíce cool auto podle Jeremyho Clarksona
Značka Hongqi je součástí státem vlastněné čínské státní automobilky FAW Group Corporation, která vyrábí osobní vozy, autobusy, lehké, střední a těžké nákladní automobily a autodíly. První auto s označením Hongqi se představilo již v roce 1958. Limuzína Hongqi se stala oficiálním autem pro čínské vůdce.
Už žádné audi. Čínští aparátčíci musí jezdit limuzínou Rudá vlajka |
V 50. letech v Číně ještě neexistovalo soukromé vlastnictví automobilů. Velké limuzíny sloužily pekingské vládě, zatímco o něco menší sedany využívali správci provincií a velké státní společnosti. Nižší úřady si musely vystačit s terénními vozy. Změna nastala teprve ve druhé polovině 80. let, kdy se v čínských ulicích objevila první soukromá auta. Dnes si již tedy hongqi může koupit (skoro) každý. Tedy s výjimkou speciálních verzí, které vozí čínské prezidenty.
Na limuzínu Hongqi CA72 v roce 1963 navázal model CA770, který zůstal ve výrobě až do roku 1980. Celkem těchto aut s motorem V8 vzniklo v různých verzích okolo 1 600 kusů. Během 90. let se pod značkou Hongqi vyráběly v Číně různé verze někdejšího německého sedanu Audi 100 (Hongqi CA7200/CA7220) a amerického Lincolnu Town Car (Hongqi CA7460). Vznikl však i model HQ3 odvozený od Toyoty Crown Majesta.
Nejrychlejší a nejdražší čínské auto staví v Itálii matadoři od Ferrari |
Pancéřované provedení top modelů Hongqi využívá i čínský prezident Si Ťin-pching. V Hongqi CA7600L, známém také pod označením L9, které pohání šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 296 kW, jezdil od roku 2014.
Kratší komerční verzi L5 si při testu pochvaloval i Jeremy Clarkson, který tento model označil za nejvíc cool auto, které kdy řídil. Pozdější provedení s osvěženým vnějším designem a novým interiérem s více obrazovkami, bylo s cenou cca 18,5 milionu korun zdaleka nejdražším autem, které si šlo v Číně koupit.
Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu |
Později Si Ťin-pchingovi sloužila státnická limuzína Hongqi s kódovým označením N501. V roce 2022 však čínský prezident přesedl do nynější pancéřované limuzíny Hongqi N701.
Ta je údajně poháněna šestilitrovým přeplňovaným motorem V12, který produkuje okolo 300 kW. Každoročně prý vznikne pouze pět těchto aut. Tak jako v případě reprezentačních limuzín amerického a ruského prezidenta, je i tato čínská opatřena rozsáhlými bezpečnostními prvky, včetně neprůstřelného pancíře a oken, podvozku odolného proti výbuchu a ochranou před biologickými a chemickými zbraněmi.