První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost musíte vydobýt jinak.

Prelude je postavené podle dnes nevídaného receptu: lehkonohé, hbité a obratné kupé ze staré školy. Není to drsný dálniční bijec ani okreskový rváč, ale hrdina všedního dne – malé gran turismo pro každodenní radost z jízdy. Spotřeba se drží pod sedmi litry, při normální jízdě vystačí s pěti; komfort i výbava odpovídají modernímu GT. V době, kdy svět zaplavila nafouklá SUV, je prelude osvěžující výjimkou. Je to auto pro řidiče, kteří chtějí souznění se strojem, ne jen dopravní prostředek.

Honda Prelude

Po pětadvaceti letech se do nabídky Hondy vrací jedno z jejích nejslavnějších jmen japonského autosvěta. První prelude se představil už v roce 1978, poslední pátá generace sjela z výrobní linky v roce 2001. Teď přijíždí šesté vydání, vyráběné v Japonsku, které se snaží oživit dávno zapomenutou kategorii – kompaktní sportovní kupé.

Zatímco všech pět předchozích generací technicky vycházelo z většího modelu Accord, nový Prelude má základ v menším Civicu. Podvozek pochází z ostré verze Civic Type R, zatímco pohon přebírá z hybridního Civicu e:HEV. Všechno to vycizelovali do extrémně zajímavého a poutavého celku.

Puristické kupé v době SUV

Prelude je jedním z mála kupé masové značky, které dnes vůbec existují. Ostatní výrobci už tento typ karoserie vzdali a nabízejí „sportovní“ SUV nebo čtyřdveřová kupé. Honda jde proti proudu: nabízí puristické dvoudveřové kupé pro každý den – přesně jako bývaly Fiat Coupé či Opel Calibra, nebo ještě dříve třeba Volkswagen Scirocco.

Je to kočkolap pro každý den – stylové, nízké, lehkonohé a hravé auto, které nevypadá jako přerostlá obluda. Do práce vás odveze pohodlně, o víkendu s ním uděláte parádu v zatáčkách i před kavárnou.

Unikátní hybrid

Pod kapotou pracuje plně hybridní systém e:HEV, který kombinuje lithium-iontový akumulátor (72 článků) se dvěma kompaktními elektromotory a dvoulitrovým čtyřválcem s přímým vstřikováním pracujícím v Atkinsonově cyklu.

Výkon činí 135 kW (184 koní), systémový točivý moment je 315 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 8,2 sekundy, maximální rychlost je 188 km/h.

Honda techniku popisuje jako sériově-paralelní hybrid: většinu času pohání kola elektromotor, spalovací motor slouží jako generátor. Při vyšších rychlostech (cca 80 km/h) se pomocí spojky propojí přímo ke kolům.

Převodovku nepotřebuje

„Nemá převodovku. Spalovák přes generátor živí baterku a pohání elektromotor. Se zvyšujícími se otáčkami zvyšuje proud – a tím výkon a rychlost. Jako u autíčka na autodromu,“ popisuje technický guru evropského zastoupení značky Kotaro Yamamoto.

Prelude sice žádnou klasickou převodovku nemá, ale Honda vynalezla systém S+ Shift, který simuluje osmistupňovou sekvenční skříň. Ovládá se pádly pod volantem – zároveň slouží k řízení rekuperačního brzdění. Hybrid se chová jako klasický automat, plynule ‚řadí‘ a dokonce umí i meziplyny při podřazování. Na přístrojovém štítu se při aktivaci systému objeví virtuální otáčkoměr a auto mění zvuk i chování jako při skutečném řazení. K dispozici je také šest úrovní rekuperačního zpomalení, které lze měnit pádly.

Kluzák

Podvozek nového preludu stojí mezi běžným civicem a nasupenou verzí Type R – je tedy tuhý, ale nikoli prkenný. Auto používá elektromagneticky ovládané adaptivní tlumiče, které ovládají čidla snímající zdvih kol i přetížení ve třech osách (X, Y, Z). „Tlumiče vyvažováním přechodného zatížení optimalizují přilnavost jednotlivých kol a zvyšují rychlost průjezdu zatáček. Potlačují naklánění při přenosu hmotnosti,“ vysvětluje Honda. K tomu může řidič volit jízdní režimy, které mění naladění řízení, motoru i zvukový projev.

Honda přirovnává jízdu preludem ke kluzáku: efektivní, plynulá, harmonická, přitom rychlejší, než se zdá. Kluzák je podle Yamamota symbolem efektivity – ale umí i akrobatické manévry. A takové je i Prelude.

Čistá stopa, profesorská jízda

Prelude je klasická předokolka Hondy, s dokonalým řízením – rychlým, přesným a mechanicky čitelným. Přední náprava využívá oddělené těhlice a hnací hřídele stejné tuhosti, aby eliminovala tahání za volant. Do oblouku se vrhá s ochotou, aby se dostala do nedotáčivosti, musíte být opravdu neomalení. Honda používá systém přibrzďování vnitřního kola, který pomáhá auto stočit do zatáčky ještě dřív, než začne klouzat. „U nového prelude systém reaguje ještě dřív a pomáhá navést vozidlo do vrcholu zatáčky přesněji,“ říká Yamamoto.

Prelude vás naučí jezdit čistě – brzdění je totiž největší zabiják rychlosti. Zatáčkami se s autem „protáhnete“, ani nevíte jak. Brzdy jsou zpočátku trochu tupé – jako u všech hybridů nejdřív brzdí rekuperací, teprve pak hydraulicky.

Délka je 4,5 metru, rozvor 2,6 metru, hmotnost 1 480 kg (63 % na přední nápravě). Na papíře působí větší, ale uvnitř je to čistokrevné kupé. Zadní sedadla jsou nouzová, na hlavu i nohy chybí místo – je to opravdu auto pro dva, dozadu se třetí vejde jen na pár kilometrů. Pozice za volantem je perfektní: sedíte nízko, výhled ven je výborný, řízení fantastické. Kufr má 269 litrů a otevírá se jako liftback – s víkem i zadním sklem. Nakládací práh je ale vysoký, takže kufr působí jako hlubší vanička.

Prelude stojí na 19palcových kolech (235 mm šířka), má elegantní proporce a kompaktní, sportovní siluetu. Honda nabídne jen čtyři barvy, přičemž nejvýraznější je šmoulí modrá známá z Civicu Type R. Bohužel chybí tradiční hondí červená, což je největší hřích.

Prelude se bude prodávat pouze v jediné motorizaci a výbavě, jeho cena začíná na 1,2 milionu korun. To je zhruba o 200 tisíc více než za Civic, ale dává to smysl. Za příplatek dostanete unikátní karoserii, techniku z Type R a jedinečný řidičský zážitek. Hlavními trhy budou USA a Japonsko, ale i v Evropě je zájem enormní – první série je prakticky vyprodaná. Jiné takové auto už prostě není.

Vstoupit do diskuse (40 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Nejlepší vitamíny pro těhotné i kojící maminky jsou GS Mamavit
Nejlepší vitamíny pro těhotné i kojící maminky jsou GS Mamavit

GS Mamavit přináší komplexní multivitamíny pro těhotné maminky a jejich miminka. Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte vitamínový balíček, který...

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.